سطح بندی ویژگی¬های منتور در آموزش معلمان جدیدالاستخدام با تمرکز بر آموزههای اسلامی
الموضوعات : Human Capital Empowerment
جابر دادفر
1
,
مرتضی حضرتی
2
,
مراد رضایی دیزگاه
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی منتورینگ, منتی, منتور, معلمان جدیدالاستخدام,
ملخص المقالة :
با توجه به اهمیت توسعه حرفهای معلمان در موفقت نظام آموزش و پرورش، پژوهش حاضر بدنبال سطحبندی ویژگیهای منتور در آموزش معلمان جدیدالاستخدام با تمرکز بر آموزههای اسلامی است. روش پژوهش به كار رفته از نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ خبرگان دانشگاهی و مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان است. روش نمونه گیری در این تحقیق از نوع نمونه گیری هدفمند است که در آن 4 نفر از اساتید متخصص و 6 نفر از خبرگان موضوعی شامل؛ 4 معاون اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان و روئسای آموزش و پرورش ناحیه 1 و 2 رشت به سوالات پرسشنامه پاسخ دادهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عوامل در هفت سطح اولویت بندی شدهاند که 4 عامل؛ ایجاد انگیزه، ایجاد حس اعتماد، اختصاص زمان کافی برای تعامل و مواجهه با منتی با چهره باز در سطح اول، 2 عامل؛ نقش ارتباطی میان منتی با سازمان و توجه به آراستگی ظاهری در سطح دوم، 2 عامل؛ الگو بودن در حیطه های رفتاری و پر انرژی بودن در برخورد با منتی در سطح سوم، 2 عامل؛ رازداری و ادراک صحیح مشکلات منتی در سطح چهارم،2 عامل؛ شنونده فعال مشکلات منتی بودن و دید موشکافانه در بررسی مسائل در سطح پنجم، 3 عامل؛ تمرکز بر روابط غیر رسمی و دوستانه، برخورداری از سعه صدر و شناخته شدن بهعنوان فردی اخلاق مدار در سطح ششم و نهایتاً، عامل اهمیت دادن به امور معنوی سطح هفتم قرار گرفتهاند.
