بررسی رابطه استرس ادراک شده با کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی شهرستان گوگان - نگار بلالی / مرتضی عزیزی
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی سراب
الکلمات المفتاحية: استرس ادراک شده, کیفیت زندگی, سلامت روان شناختی, معلمان ابتدائی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین استرس ادارک شده با کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی شهرستان گوگان در سال تحصیلی(۱۴۰۰_۱۳۹۹) با استفاده از روش تحقیق توصیفی_ همبستگی به روش نمونه گیری مطبق( طبقه ای) صورت گرفت.جامعه آماری شامل کلیه دبیران مقطع ابتدائی شهرستان گوگان می باشد که نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکرال۶۳نفر محاسبه و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از سه پرسشنامه استاندارد سلامت روان گلدبرگ و هیلر۱۹۷۹، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی۱۹۹۶ و پرسشنامه استرس ادارک شده کوهن و همکاران ۱۹۸۳ استفاده شد. هر سه پرسشنامه، ابزار استاندارد بوده و هنجاریابی شده و از اعتبار لازم برخورداند. پس از جمع آوری اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد در مجموع کیفیت زندگی و سلامت روان شناختی معلمان ابتدائی به میزان ۱۴ درصد استرس ادارک شده در ایشان را تبیین می کند.
ابراهیم پور، عبدالکریم (1398). بررسي وضعيت رواني و عاطفي موثر بر عملكرد تحصيلي دانش آموزان طرح شاهد و ایثارگر استان هرمزگان، تحقيق چاپ نشده، پژوهشكده، تعليم و تربيت آموزش و پرورش استان هرمزگان.#
بختيارپور، پروين، (1396). بررسي وضعيت بهداشت روان معلمان اصفهان، مجله دانش و پژوهش در روان شناسي شماره 19.#
بيابانگرد، اسماعيل و جوادي، فاطمه، (1396). سلامت روان شناختي نوجوانان و جوانان شهر تهران، فصلنامه رفاه اجتماعي سال 4 شماره 14.#
درويش قبال، ناهيد و پير چراغ علي، عليرضا و نعمتي، معصومه و گياهپور، هادي، (1398). بررسي مقايسهاي وضعيت سلامت روان دانشجو معلمان و معلمان شهيد مفتح دانشگاه فرهنگيان، فصلنامه روان شناسي تحليلي- شناختي- سال هشتم، شماره 29.#
سوزاني، رضا، (1397). تاثير موثر معنوي بر سلامت روان معلمان مدارس شهر تهران، فصلنامه پژوهش در نظامهاي آموزشي، شماره 8.#
شفیعی، شهره ودلفاردی، مهسا و بهره مند، سام وسیدی، فاطمه، (1399). بررسی وضعیت سلامت عمومی و کیفیت زندگی معلمان دبستان های شهرستان جیرفت،مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،دوره 7، شماره 4.#
شکوهی فرد، سارا و نجمه، حمید وسودانی، منصور، (1397). اثربخشی آموزش سرسختی روان شناختی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر تربیت معلم حضرت فاطمه(س)اهواز،مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال14، شماره2.#
صفايي، مريم و شكري، اميد، (1397). سنجش استرس در بيماران سرطاني: روايي عاملي مقياس استرس ادراك شده در ايران، مجله روانپرستاري دوره 5 شماره 1.#
عزيزي، مرتضي و نظامي، لطيفه، (1396). پيشبيني و ميزان شيوع افسردگي بعد از زايمان بر اساس استرس ادراك شده دوران بارداري در زنان شهر تبريز، مجله زون و مطالعات خانواده، سال هشتم، شماره 30.#
محمدي، پروين و گواراي، فاطمه و حق دوست، علي اكبر، (1395). فراواني آسيب شناسي در معلمين مدارس ابتدايي شهر كرد، مجله اصول بهداشت رواني سال 15 شماره 8.#
محمدي، پروين و گواراي، فاطمه و حق دوست، علي اكبر، (1395).فراواني آسيب شناسي در معلمين مدارس ابتدايي شهر كرد، مجله اصول بهداشت رواني سال 15 شماره 8.#
نبوی، صادق و بهرامی، فرامرز و افروز، غلامعلی و دلاور، علی و حسینیان، سیمین، (1396). رابطه خود کارآمدی با سلامت روانشناختی در معلمان:نقش واسطه ای حمایت اجنماعی ادراک شده در معلمان متوسطه شهر تهران، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره11، شماره2.#
نوربخش، محمد و عليزاده، مريم، (1396). بررسي رضايت شغلي دبيران تربيت بدني شهرستان اهواز، فصلنامه حركت، شماره 22.#
Aref S, Ilyas M. (2018). Quality of work- Life model for techers of private university in Pakestan. Quality Assurance in education 2018 Jul (3) 282-98.#
Dodangeh, fillip (2017) Evalation of teacher, Mental Health in paris province compard to theer government employees. Research report, paris province Department of Education Institute, A, Moradi, A and Shararai.#
Klassen, R. M., & Chin, M. M (2019), Effectes on teachers, self- efficavy and Job satisfaction: Teachers Gender, years of expetience and Job strees. Journal of educatiesn psychology. 102 (3), 471.#
Laugau Divid, kascle Norman, Schweitzer, M.(2019). Stress and burnout among French elementrary school teacher transactional approach. Revue euro peennede psychologie in ding 58,241-251.#
Lee Y. J. (2018). Subjective quality cocept of Life measurement in Taipei: Building and Environment, 43(7),1205- 1215.
Schalock R. (2018). Three decades of quality of life: focus on Autism and other Developmental (biabet icts). Journal of intellectual disability research vol. 15, No 2: 116-127.
Susyie p., (2016). The state of the city Amsterdam monitor measuring quality of life in Amesterdam.in community Quality of life Idicators (pp. 133-152) springer Netherlands.#