تدوین الگوی معلم به مثابه رهبر در اموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :خلیل اله بابالو 1 , محمود مهرمحمدی 2 , علی اکبر فرهنگی 3 , ماشااله ولی خانی 4
1 - مدیریت دولتی، رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران ،ایران (نویسنده مسول)
3 - استاد گروه مدیریت رسانه دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، دهاقان، اصفهان
الکلمات المفتاحية: معلم بهمثابه رهبر , رهبری خدمتگزار , رهبری تحولگرا و رهبری مشارکتی,
ملخص المقالة :
موضوع رهبری معلم و دارا بودن شایستگیهای رهبری در معلم برای نفوذ و اثرگذاری بر دانشآموزان و هدایت مسیر آموزش جهت رسیدن به اهداف تعلیموتربیت با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر نسل جدید مورد توجه کشورهای فراوانی قرار گرفته است. هدف:این تحقیق با هدف تدوین الگوی معلم بهمثابه رهبر در آموزشوپرورش ایران انجامشده است. روششناسی:نوع پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. روش پژوهش در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوا و در بخش کمی توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان با 14 نفرو در بخش کمی نیز شامل 133نفر، ابزار گردآوری دادهها نیز شامل مطالعه متون وپیشینه تحقیق ومصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تحلیل دادههای بخش کیفی از تحلیل تم ( مضمون) و بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد . یافتهها:نتایج نشان داد که الگوی تدوین شده در سه دسته اصلی ویژگیهای معلم بهمثابه رهبر، عوامل مؤثر بر معلم رهبری و نتایج ، اثرات و پیامدهای معلم بهمثابه رهبر در 11بعد 31 مؤلفه و 101 شاخص میباشند. نتایج تحلیلهای کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفهها از ضریب تأثیر مناسب و قابلقبول در الگو برخوردار میباشند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق میتواند در برنامهریزی اجرایی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ،برنامهریزی درسی تربیت معلم و اصلاح سیاستهای استخدامی و جذب و نگهداشت نیرو مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگران فراهم آورد . کلید واژهها :معلم بهمثابه رهبر ،رهبری خدمتگزار ،رهبری تحولگرا و رهبری مشارکتی