مبانی و الزامات محصولات آموزشی و فرهنگی در معرّفی و گسترش ادبیّات رضوي کودك و نوجوان (یک مطالعه کیفی)
الموضوعات : فقه و تاریخ تمدّن
طیبه زارعی
1
,
احمد عباسی دره بیدی
2
1 - استادیار گروه معارف،واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران.
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: محصولات آموزشی و فرهنگی, ادبیات رضوی کودک و نوجوان, الزامات, عوامل محیطی و انسانی, مطالعه کیفی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی و مؤلفه¬های پیشران و الزامات محصولات آموزشی و فرهنگی در معرفی و گسترش ادبیات رضوی کودک و نوجوان در شرایط کنونی است. روش پژوهش کیفی و تکنیک آن تحلیل مضمون است. جامعه آماری کلیه اساتید، متولیان امور آموزشی و فرهنگی و روحانیون برجسته و دانشگاهی استان کرمانشاه بودند که بر اساس رویکرد نمونه¬گیری هدفمند و روش معیار و با توجه به اشباع نظری تعداد 15 نفر از آنان مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق قرار گرفتند. هدف پژوهش حاضر تبیین مبانی و مؤلفه¬های پیشران و الزامات محصولات آموزشی و فرهنگی در معرفی و گسترش ادبیات رضوی کودک و نوجوان در شرایط کنونی است. روش پژوهش کیفی و تکنیک آن تحلیل مضمون است. جامعه آماری کلیه اساتید، متولیان امور آموزشی و فرهنگی و روحانیون برجسته و دانشگاهی استان کرمانشاه بودند که بر اساس رویکرد نمونه¬گیری هدفمند و روش معیار و با توجه به اشباع نظری تعداد 15 نفر از آنان مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل اطلاعات با الگوی کلایزی (1978) انجام شد و یافته¬ها در قالب 3 جدول با عناوین «بسترها و عوامل محیطی»، «عوامل انسانی» و «عوامل فنی و فرآیندی» و 92 مفهوم فرعی در قالب 11 مضمون اصلی با عناوین « «شرایط و مقدمات»، «عوامل محیطی»، «برنامه و چشم¬انداز» و «ساختار و کیفیت» (بسترها و عوامل محیطی)، «دانشی- شناختی»، «نگرشی- بینشی» و «رفتاری- عملکردی» (عوامل انسانی) و «برنامه ریزی»، «تکنولوژی»، «حمایت» و «تربیت و تعالی»(عوامل فنی و فرآیندی)» طبقه-بندی و شناسایی شدند. این مضامین زمینه¬ساز ارتقای محصولات آموزشی و فرهنگی در معرفی و گسترش ادبیات رضوی کودک و نوجوان، تجزیه و تحلیل اطلاعات با الگوی کلایزی (1978) انجام شد و یافته¬ها در قالب 3 جدول با عناوین «بسترها و عوامل محیطی»، «عوامل انسانی» و «عوامل فنی و فرآیندی» و 92 مفهوم فرعی در قالب 11 مضمون اصلی با عناوین « «شرایط و مقدمات»، «عوامل محیطی»، «برنامه و چشم¬انداز» و «ساختار و کیفیت» (بسترها و عوامل محیطی)، «دانشی- شناختی»، «نگرشی- بینشی» و «رفتاری- عملکردی» (عوامل انسانی) و «برنامه¬ریزی»،«تکنولوژی»، «حمایت» و «تربیت و تعالی» (عوامل فنی و فرآیندی)» طبقه-بندی و شناسایی شدند. این مضامین زمینه¬ساز ارتقای محصولات آموزشی و فرهنگی در معرفی و گسترش ادبیات رضوی کودک و از یک¬سو و بازآموزی و تقویت بهره¬مندی از سیره رضوی در میان کودکان و نوجوانان از سوی دیگر و در نتیجه کمک به شکل گیری و گسترش فرهنگ و سیره رضوی از دوران کودکی و نوجوانی در سطح گسترده خواهد شد.
1. انوری، حسن (1393). فرهنگ فشرده سخن (دوره دو جلدی)، چاپ14، تهران: سخن.#
2. انوشه، حسن (1376). دانشنامه زبان و ادب فارسی، چاپ اول، تهران: سمت. #
3. ایزدپناه، امین؛ شمشیری، بابک (1394). «در جستوجوی دیگری؛ بررسی جلوههای دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران»، مطالعات ادبیات کودک، دوره6، شماره 2، پیاپی 2، ص 26-1.#
4. حجازی، بنفشه (1397). ادبیات کودک و نوجوان: ویژگی¬ها و جنبه¬ها، چاپ 13، تهران: روشنگران و مطالعات زنان.#
5. حجوانی، مهدی (1399). «شکسته نویسی در ادبیات کودک»، مطالعات ادبیات کودک، دوره 11، شماره 2، پیاپی 22، ص 27-48.#
6. حریری، نجلا (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی، چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی (واحد علوم تحقیقات).#
7. درودی، هما؛ رمضانی، نادیا (1394). «بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزش¬هاي ادبیات کودکان و نوجوانان»، مطالعات رسانه¬ای، سال 10، شماره 29، صص 54-38. #
8. سبزواری (1417ق). شرح منظومه¬ سبزواری، به کوشش حسن زاده آملی، تهران: ناب.#
9. سیاوشی، الناز؛ جوریان، نجمه؛ سیاوشی، بهناز (1396). «آسیب شناسی صنایع خلاق با رویکرد نوآوری کاربر محور»، رشد فناوری، دوره 13، شماره 50، صص 10-1.#
10. عرب تربتی، نوشین؛ خوش سلیقه، مسعود؛ پروخالقی چترودی، مه¬دخت (1397). « نشر ترجمۀ ادبیات کودک و نوجوان: وضعیت کنونی، معضلات و عوامل انتخاب»، مطالعات ادبیات کودک، دوره 9، شماره 1، پیاپی 17، ص 91-112.#
11. عطاردی عزیر الله(1406). مسند الامام رضا (ع)؛ جلد 1 و2، چاپ اول، مشهد: انتشارات استان قدس رضوی.#
12. قرایی¬آشتیانی، محمدرضا؛ نادری، سعید (1400). «الزامات پیاده سازی نظام اطلاعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات دفاعی استراتژیک، سال 19، شماره 85، ص 30-5.#
13. قزل ایاغ، ثریا (1393). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن؛ مواد و خدمات کتابخانه¬ای برای کودکان و نوجوانان، تهران: سمت.#
14. گوردزی دهریزی، محمد (1400). ادبیات کودک در ایران، چاپ چهارم، تهران: قو. #
15. مجلسی، محمدباقر (1403). بحارالانوار، بیروت: دار إحياء التراث العربي.#
16. موسوی جهان¬آبادی، عقیله سادات؛ طیبی، زهرا؛ مهرام، بهروز؛ مدرس غروی، مرتضی (1397). «الزامات و چالش¬های اجرایی و اخلاقی پژوهش با کودک: ارائه نمونه الگوی مشارکتی برای پژوهش در حوزه جنسیت»، تفکر و کودک، سال نهم، شماره اول، صص146-115.#
17. نش، کیت (1380). جامعه شناسی سیاسی معاصر: جهانی شدن، سیاست، قدرت، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.#
1. Ding, M (2017). Construction of the Field of Children’s Literature in the New Media Era. Journal Advances in Computer Science Research (ACSR), v 76, p 1394-1398.#
2. Diniz, S. & A. F. Machado. (2011). Analysis of the Consumption of Artistic-Cultural Goods and Services in Brazil. Journal Cult Econ. No. 35: 1-18.#
3. Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of managerial competencies in knowledge-based organizations. Journal of competitiveness, 4(1), 129-142.#
4. O’Shea, R. P., Chugh, H. & Allen, T. J. (2008). “Determinants and consequences of university spinoff activity: A conceptual framework”, Journal of Technology Transfer, 33(6): 653-666.#
5. Otuya, R., Kibas, P., & Otuya, J. (2013). A proposed approach for teaching entrepreneurship education in Kenya. Commitment, 4(8): 204-209.#
6. Shahwan, S. J (2023). The Impact of Social Media on Literature, Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on Communication and Language in Virtual Spaces, January 2023. #
7. Shosha, G. A. (2012). Employment of Colaizzi's strategy in descriptive phenomenology: A reflection of a researcher. European Scientific Journal, ESJ, 8(27).#
8. Singh, S. K., Mittal, S., Sengupta, A., & Pradhan, R. K. (2019). A dual-pathway model of knowledge exchange: linking human and psychosocial capital with pro social knowledge effectiveness. Journal of Knowledge Management, 23(5), 889-914.#
9. Speziale, H. S., Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Lippincott Williams & Wilkins, 1-470.#
