شوک نوآوری در شرکت های صنعتی؛ شناسایی عوامل موثر و پیامدها با روش FCM
الموضوعات :علی شریعت نژاد 1 , هانیه حاتمی 2
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, نوآوری, شوک نوآوری, شرکت های صنعتی,
ملخص المقالة :
هدف : نوآوری پدیدهای پیچیده، جدید و نوظهور است که انواع مختلف تغییرات را به وجود می¬آورد. نوآوری¬های جدید و پیچیده، فراخور نوع نگاه شرکت¬ها و تاثر از این پدیده می¬توانند اثرات مثبت و منفی برای شرکت¬ها برجای گذارند. لذا این پدیده که به عنوان شوک نوآوری شناخته می¬شود، در مواجهه با راهبردها و برنامه¬های شرکت¬های صنعتی، همانند یک سکه دو رو، پیامدهای مثبت و منفی برای آن¬ها در پی دارد. ازاین¬رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجادکننده و پیامدهای شوک نوآوری با روش FCM انجام پذیرفت. روش : این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی و اکتشافی است که دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر خبرگان، متشکل از مدیران شرکتها و مدیران بخش تحقیق و توسعه در شهرکهای صنعتی استان لرستان به همراه اساتید دانشگاه میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و پایایی درون¬کدگذار میان¬کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی بازآزمون برای پرسشنامه¬ مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش برای تحلیل داده¬ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی FCM بهره¬گرفته شده است. یافته ها : نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل موثر و پیامدهای شوک نوآوری میباشد. نتیجه گیری : نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شوک شبکه تکنولوژیک نوظهور و مختل کردن شبکه سنتی، توانایی جذب دانش خارجی خلق شده از طریق جهتگیریهای کارآفرینانه و بروز نوآوریهای تغییرات برهمزننده در صنعت از جمله مهم¬ترین عوامل ایجاد کننده شوک نوآوری هستند. همچنین تقویت و احیای برند وعدم حرکت به سمت رکود، تبدیل شرکتهای سنتی به شرکتهای کوانتومی و آفرینش برندهای پویا و تطبیقپذیر با تغییرات دگرگونساز از جمله مهم¬ترین پیامدهای مثبت شوک نوآوری هستند.
اکبری، مرتضی، ذره پرورشجاع، الهام، پاداش زیوه، حمید، و علیزاده مقدم، شکوه السادات. (1397). تأثیر نوآوری باز واردشونده و خارج شونده بر عملکرد نوآوری در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات. مدیریت توسعه فناوری، 6(2 )، 157-184
Argyres, N., Bigelow, L., & Nickerson, J. A. (2015). Dominant designs, innovation shocks, and the follower's dilemma. Strategic Management Journal, 36(2), 216-234.
Park, S., Kim, H. K., Lee, H. J., Choi, M., Lee, M., & Jakovljevic, M. (2023). Strategic management and organizational culture of medical device companies in relation to corporate performance. Journal of Medical Economics, 26(1), 781-792.
Aungst, T. D., Patel, R., Pugliese, R., Patel, I., & Boutari, C. (2019). From ideation to practice: How pharmacists and students can leverage hackathons and innovation labs to accelerate innovation in pharmacy. Journal of the American Pharmacists Association, 59(2), S25-S29.
Liu, H. (2022). Socio-emotional wealth, innovation environment, and innovative investment path of family enterprises: implications for environmental accountability. Journal of Environmental and Public Health, 2022.
Harif, M. A. A. M., Nawaz, M., & Hameed, W. U. (2022). The role of open innovation, hotel service quality and marketing strategy in hotel business performance. Heliyon, 8(9).
Bigelow, L., Nickerson, J. A., & Park, W. Y. (2019). When and how to shift gears: Dynamic trade‐offs among adjustment, opportunity, and transaction costs in response to an innovation shock. Strategic Management Journal, 40(3), 377-407.
Khurshid, F., Park, W. Y., & Chan, F. T. (2019). Innovation shock, outsourcing strategy, and environmental performance: The roles of prior green innovation experience and knowledge inheritance. Business Strategy and the Environment, 28(8), 1572-1582.
Bonciani, D., & Oh, J. (2023). Uncertainty shocks, innovation, and productivity. The BE Journal of Macroeconomics, 23(1), 279-335.
Argyres, N., J. Mahoney, and J. Nickerson (2018). Strategic Repositioning in Response to Shocks: Comparative Adjustment Costs, Transaction Costs, and Opportunity Costs. forthcoming Strategic Management Journal.
Ahmad, M., Khan, Z., Rahman, Z. U., Khattak, S. I., & Khan, Z. U. (2021). Can innovation shocks determine CO2 emissions (CO2e) in the OECD economies? A new perspective. Economics of Innovation and New Technology, 30(1), 89-109.
Felin, T, &Zenger, T. R.(2014). Closed or open innovation? Problem solving and the governance choice. Research Policy , 43(5) , 914-925.
Santos_Vijand,M,L,& Alvarez_Gonzalez,L.I.(2007). Innovateness and organizational innovation in total quality oriented firms:The moderating role of market turbulence. Technovation,27(9) ,514-532.