بررسی تأثیر امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند
الموضوعات :زهرا شیخی 1 , پریسا فرخی نژاد 2
1 -
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
الکلمات المفتاحية: امید به آینده, انگیزش تحصیلی, سواد فرهنگی والدین, دانش آموزان ابتدایی, مدل سازی معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی-مقطعی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل 5425 دانش آموز مقطع ابتدایی دوره دوم شهرستان هیرمند در سال تحصیلی 1402-1403 بود که 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل سه پرسشنامه استاندارد امید به آینده، انگیزش تحصیلی و سواد فرهنگی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و LISREL 8.8 انجام شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد امید به آینده بر انگیزش تحصیلی از طریق نقش میانجی سواد فرهنگی والدین در دانش آموزان (P≤0.00 ، β=0.80) تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین امید به آینده بر انگیزش تحصیلی (β=0.53) و سواد فرهنگی والدین (β=0.52)، و سواد فرهنگی والدین بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان (β=0.54) تأثیر مثبت و معناداری داشتند. بحث و نتیجه¬گیری: یافته ها اهمیت توجه به امیدواری دانش آموزان به آینده و سطح سواد فرهنگی والدین در ارتقای انگیزش تحصیلی را نشان می دهد و لزوم برنامه ریزی برای بهبود این عوامل را آشکار می سازد.
1. Abedi, A., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2016). A Study of the Relationship between Academic Hope and Academic Achievement of Students. Research in Curriculum Planning, 13(22), 94-106. [in Persian]
2. Ahmadi, S., & Nikbin, M. (2019). The Effect of Parents' Cultural Literacy on Improving the Academic Status of Students in Elementary Schools. Journal of Educational Research, 14(59), 53-72. [in Persian]
3. Aithal، P. S.، aithal، S. (2020). Analysis of the indian national education policy 2020 towards achieving its objectives. International Journal of Management، Technology، and Social Sciences (IJMTS)، 5(2)، 19-41.
4. Alaei, K., & Sahraei, R. (2018). The Mediating Role of Students' Cultural Capital in the Relationship between Parents' Cultural Literacy and Academic Motivation. Journal of Educational Management Innovations, 13(3), 7-22. [in Persian]
5. Altafi, L., & Khodabakhshi, M. (2020). The Role of Hope for the Future in Predicting Academic Motivation of High School Students. Journal of School Psychology, 9(1), 143-160. [in Persian]
6. Amini, M., & Rahimi, H. (2017). The Relationship between Hope for the Future and Academic Achievement: The Mediating Role of Academic Motivation. Journal of Research in Educational Systems, 11(37), 45-61. [in Persian]Abdullah، D.، Poetri، A. L.، Saputra، N.، Al Haddar، G. (2023). The role of parent-teacher communication for improving children’s achievement. cendikia: media jurnal ilmiah pendidikan، 13(3)، 482-488.
7. Ge, J. L., Feldman, D. B., & Shu, T. M. (2023). The relationships of hope, optimism, and academic motivation with GPA among university students in Hong Kong. Psychological Reports, 00332941231184144.
8. Gumasing، M. J. J.، & Castro، F. M. F. (2023). Determining ergonomic appraisal factors affecting the learning motivation and academic performance of students during online classes. Sustainability، 15(3)، 1970.
9. Havidz، H. B. H.، Mujakiah، N. (2023). The effect of learning environment on student motivation and student achievement (literature review study). international journal of psychology and health science، 1(1)، 30-39.
10. Li، J.، Pilz، M. (2023). International transfer of vocational education and training: a literature review. Journal of vocational education & training، 75(2)، 185-218.
11. Saputra، E. B. (2022). The effect of teacher communication ability and learning motivation on student learning outcomes in economic lessons for class XI IPS SMA ekasakti in padang academic year 2015/2016. Journal international on global education، 1(1)، 1-10.
12. Shanmugavelu، G.، Balakrishnan، A.، Parasuraman، L.، Ariffin، K.، Kannan، B.، Vadivelu، M. (2020). Inquiry method in the teaching and learning process. Shanlax shanlax International Journal of Education، 8(3)، 6-9.
13. Su، M.، Huebner، E. S.، Tian، L. (2023). Longitudinal associations among hope، basic psychological needs satisfaction at school، and depressive symptom in elementary schoolchildren. Current psychology، 42(32)، 28191-28204.
14.