الگوی تأمین مالی جمعی مبتنی بر کارآفرینی در کسبوکارهای دیجیتال: رویکردی نوین در تأمین مالی سبز سازمان
الموضوعات :هادی صنعتی 1 , حسین وظیفه دوست 2 , افسانه زمانی مقدم 3 , سیدشمس الدین حسینی 4
1 - گروه مدیریت کارآفرینی، واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ،ایران
2 - استاد گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات، تهران،ایران
3 - انشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
4 - دانشیار،حسابداری،گروه اقتصاد بازرگانی،دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تأمین مالی جمعی, کارآفرینی, کسبوکارهای دیجیتال محور,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف فراترکیب مؤلفههای تأمین مالی جمعی مبتنی بر کارآفرینی در کسبوکارهای دیجیتال محور انجام پذیرفت. به این منظور از رویکرد پژوهش کیفی و روش فراترکیب استفاده شد. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند (115 مقاله) که در دهه اخیر در مورد مؤلفههای تأمین مالی جمعی مبتنی بر کارآفرینی در کسبوکار و مفاهیم مرتبط در پایگاه¬های تخصصی و علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش 24 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده¬ها و بهصورت هدفمند انتخابشدهاند. داده¬های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد موردمطالعه، گردآوریشدهاند. با تجزیهوتحلیل داده¬ها، شاخصها و مؤلفههای تأمین مالی جمعی مبتنی بر کارآفرینی در کسبوکارهای دیجیتال محور در در سه کد منتخب و 12 محور، مؤلفههای مرتبط با متقاضی سرمایه (مشتمل بر شفافیت پروفایل مالی متقاضی، طراحی توسعه تأمین مالی متقاضی، اعتبار و رزومه متقاضی، گردش مالی متقاضی در فرایندهای کارآفرینی)، مؤلفههای مرتبط با حامیان مالی(مشتمل دسترسی به منابع مالی، شیوه مشارکت در تأمین مالی جمعی، انعطاف دهی به روشهای تأمین مالی جمعی، سودمندی ادراکشده حامیان)، پلتفرم تأمین مالی (مشتمل بر توانایی ایجاد جامعه تأمین مالی، ترسیم اهداف مالی زنجیره تأمین در پلتفرم، سیاستگذاریهای نظارتی در پلتفرمهای تأمین مالی، خدمات پلتفرمهای تأمین مالی دیجیتال) مورد سازماندهی قرار گرفت. پیشنهاد میشود در طراحی برنامههای تأمین مالی جمعی مبتنی بر کارآفرینی در محیط دیجیتال به ابعاد مذکور توجه ویژه صورت گیرد.
ازنب، الهام. محمدیان، بهزاد. (1400). شناسایی خطاهای شناختی مذاکرات کارآفرینانه با تمرکز بر پروژههای تأمین مالی جمعی. فصلنامه مدیریت و نوآوری، 39(2)، 89 – 114.
اسدالله، مهسا؛ ثانوی فرد، رسول و حمیدی زاده، علی. (1398). الگوی کسبوکار بانکداری الکترونیک مبتنی بر ظهور فینتکها و استارتاپهای مالی. مدیریت توسعه فناوری، 7(2)، 195-248. doi:
اسکندری، بهمن؛ وظیفه دوست، حسین؛ جعفری، پریوش و موسی خانی، مرتضی. (1402). مدل تأمین مالی فعالیتهای کارآفرینی با رویکرد مشارکت جمعی: مطالعهای از کسبوکارهای دانشبنیان. دانش سرمایهگذاری، 12(48)، 263-286.
امیربیک، مرضیه، برادران، محمدمهدی، و حسینی واعظ، سیدجلال الدین. (1400). بررسی و تدوین مدل توسعه تأمین مالی جمعی در سازمآنهای دینی (نمونه موردی حرم مطهر رضوی). تحقیقات مالی اسلامی، 10(2)، 639-678. SID. https://sid.ir/paper/958758/fa
چیتسازان، هستی و پوربصیر، محسن. (1400). تبیین عوامل مؤثر بر قصد مشارکت مالی حامیان در پلتفرم های تأمین مالی جمعی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14(4)، 599-618.
چیتسازان، هستی؛ کولجی، ساره و باقری، افسانه (1398). شناسایی عوامل پیشبرنده استفاده از تأمین مالی جمعی توسط کارآفرینان (موردمطالعه: صنعت گردشگری). فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 12(1)،21-40.
حسنزاده سروستانی، حسین، تمیزی فر، مهدی، و سیمیاری، محمدرضا. (1397). تأمین مالی جمعی, الگویی مناسب جهت جذب مشارکتهای خیّرین. تحقیقات مالی اسلامی، 8(1 (پیاپی 15) )، 59-90. SID. https://sid.ir/paper/254887/fa
زنگیان، سمیه؛ ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ فیض، داود و زارعی، عظیم. (1401). شناسایی ابعاد استراتژی کسب وکار دیجیتال جهت ورود به بازارهای بین الملل. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 5(1)، 45-78. doi: 10.22034/jiba.2021.47787.1766
سوری تبار، هادی و توحیدی، محمد (1402). ارائه الگوی مناسب تأمین مالی جمعی و بوم مدل کسبوکار برای کسبوکارهای کوچک و متوسط (موردمطالعه: سامانه میدون)، نشریه تحقیقات مالی اسلامی، 12(2)، 379-422. magiran.com/p2661220
شهابی، غزل؛ شاهوردیان، شادی؛ نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون. (1401). ارائه مدل تأمین بدهی برای مؤسسات مالی و بانک¬ها در قالب تأمین مالی جمعی با رویکرد نظریه داده بنیاد. فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 54(2)، 23 – 36.
شیخ، عباسعلی، سعیدی، پرویز، عباسی، ابراهیم و نادریان، آرش (1401). ارائه و تحلیل مدل تامین مالی سبز شرکت ها از طریق صنعت بانکداری در راستای استقرار محیط زیست پایدار. اقتصاد مالی، 16(1)، 215-232.
کمالو، حسن؛ داوری، علی؛ ابراهیمی سرو علیا، محمدحسن و عزیزی، محمد (1401). مدل تأمین مالی جمعی پروژههای کارآفرینی در ایران، مجله مدیریت نوآوری در سازمآنهای دفاعی، 5(4)، 81-100.
محمدکاظمی، رضا؛ حسینی نیا، غلام حسین و حبیبی، حمیدرضا. (1398). کاربردها و الزامات به کارگیری پلتفرمهای تأمین مالی جمعی در کسبوکارهای تثبیت شده خدماتی– ورزشی (موردمطالعه: باشگاه های فوتبال ایران). توسعه کارآفرینی، 12(2 )، 281-300. SID. https://sid.ir/paper/131329/fa
مطیعی، محسن؛ مرادی، محمدعلی؛ عربیون، ابوالقاسم و میگون پوری، محمدرضا (1397). تدوین چارچوب سیاستهای تأمین مالی کارآفرینی فناورانه، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 4(4)، 91-112.
Ahsan, M., & Musteen, M. (2021). International opportunity development on crowdfunding platforms: A spatial, temporal, and structural framework. International Business Review, 30(6), 101912.
Belleflamme, P., Lambert, T., & Schwienbacher, A. (2014). Crowdfunding: Tapping the right crowd. Journal of business venturing, 29(5), 585-609.
Berné-Martínez, J. M., Ortigosa-Blanch, A., & Planells-Artigot, E. (2021). A semantic analysis of crowdfunding in the digital press. Technological Forecasting and Social Change, 173, 121175.
Boylan, D. H., Nesson, D., & Philipps, J. (2018). Understanding crowdfunding for business funding–a legal and platform review. Journal of Accounting & Organizational Change, 14(3), 273-290.
Braund, P., & Schwittay, A. (2016). Scaling inclusive digital innovation successfully: the case of crowdfunding social enterprises. Innovation and Development, 6(1), 15-29.
Butticè, V., & Vismara, S. (2022). Inclusive digital finance: the industry of equity crowdfunding. The Journal of Technology Transfer, 47(4), 1224-1241.
Chabowski, B. R., & Samiee, S. (2020). The Internet and the International Management Literature: Its development and intellectual foundation. Journal of International Management, 26(1), 100741.
Chandna, V. (2022). Social entrepreneurship and digital platforms: Crowdfunding in the sharing-economy era. Business Horizons, 65(1), 21-31.
Chaudhary, S., Dhir, A., Battisti, E., & Kliestik, T. (2022). Mapping the field of crowdfunding and new ventures: a systematic literature review. European Journal of Innovation Management.
Cicchiello, A. F. (2019). Building an entrepreneurial ecosystem based on crowdfunding in Europe: the role of public policy. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(3), 297-318.
Coskun-Setirek, A., & Tanrikulu, Z. (2021). Digital innovations-driven business model regeneration: A process model. Technology in Society, 64, 101461.
Dornberger, R. (2020). New Trends in Business Information Systems and Technology: Digita Innovation and Digital Business Transformation. Basel, Switzerland: Springer Nature.
Girish, G. P., & Ghosh, S. (2020). Dynamics between digital visibility through social media marketing and crowdfunding: Path to succeed in entrepreneurship. Indian Journal of Finance and Banking, 4(2), 28-37.
Gupta, G., & Bose, I. (2019). Strategic learning for digital market pioneering: Examining the transformation of Wishberry's crowdfunding model. Technological Forecasting and Social Change, 146, 865-876.
Ingram Bogusz, C., Teigland, R., & Vaast, E. (2019). Designed entrepreneurial legitimacy: the case of a Swedish crowdfunding platform. European Journal of Information Systems, 28(3), 318-335.
Kumar, A., & Agrawal, G. (2023). A review of research on entrepreneurship and crowdfunding: insights from bibliometric analysis. Kybernetes.
Li, J., Wang, H., & Soh, W. (2024). Digital transformation, financial literacy and rural household entrepreneurship. Finance Research Letters, 105171.
Mamonov, S. (2019). Digital Entrepreneurship in Two-sided Markets. Insights from Real Estate Crowdfunding Platforms.
Murat, K., Can, A., & Çiğdem, T. (2022). Social and Digital Entrepreneurship in Turkey: Content Analysis of Crowdfunding Platforms with Data Scraping Techniques. Acta Infologica, 6(1), 83-97.
Nespoli, C., Kozan, A., Scuotto, V., & Giudice, M. D. (2022). Aimage's entrepreneurial value creation and crowdfunding: entrepreneurship in times of crisis. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 23(2), 76-85.
Noblit, G. W., Hare, R. D., & Hare, R. D. (1988). Meta-ethnography: Synthesizing qualitative studies (Vol. 11). sage.
Nucciarelli, A., Li, F., Fernandes, K. J., Goumagias, N., Cabras, I., Devlin, S., ... & Cowling, P. (2017). From value chains to technological platforms: The effects of crowdfunding in the digital game industry. Journal of Business Research, 78, 341-352.
Piliyanti, I. (2019). Fintech achieving sustainable development: The side perspective of crowdfunding platform. Shirkah: Journal of Economics and Business, 3(2).
Pratono, A. H., Prima, D. A., Sinaga, N. F. N. T., Permatasari, A., Ariani, M., & Han, L. (2020). Crowdfunding in digital humanities: some evidence from Indonesian social enterprises. Aslib Journal of Information Management, 72(2), 287-303.
Ratten, V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 14(1), 99-110.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Stephan, V. (2017, February). Success Factors in Digital Communication of Crowdfunding Projects of Social Entrepreneurs in German Speaking Countries. In Conference Proceedings Trends in Business Communication 2016 (pp. 179-187). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.
Tumbas, S., Berente, N., & Vom Brocke, J. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role. Journal of Information Technology, 33, 188-202
Zhang, M., Lian,Y., Zhao, H., Xia-Bauer, CH.,(2020), Unlocking green financing for building energy retrofit: A survey in the western China, Energy Strategy Reviews, 30 (2) 100-120.