عوامل موثر بر نگرش به پدیده مصرف گرایی در بین شهروندان تهرانی
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایراناکبر محمدی 1 , سروش فتحی 2 , Mehdi Mokhtarpour 3
1 - دانشجوی دكتري جامعه شناسي، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
2 - دانشيار گروه جامعه شناسي، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
3 - استادیار گروه جامعه شناسي، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: جامعه شناسی مصرف, مصرف گرایی, انقلاب اسلامی ایران, جهانی شدن, عوامل داخلی و خارجی,
ملخص المقالة :
مصرف اغلب بعنوان خريد كردن كالا يا خدمات در نظر گرفته ميشود اما در زمينه اجتماعي آن، مصرف مفهومي بيش از خريد كردن يا استفاده از توليدات ميباشد. مصرف ميتواند به هويت يك فرد، پايگاه اجتماعي و بخشي از زندگي روزانه فرد مرتبط باشد و تعيين كننده جايگاهي است كه وي در جامعه اشغال كرده است. اين نوع نگاه به پديده مصرفگرايي در واقع همان جامعه شناسي مصرفگرايي ميباشد (کندی 1:2008). روش تحقیق استفاده شده در این نوشتار برای جمعآوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها روش کیفی گراندد تئوری است كه به پژوهشگر اين امكان را ميدهد در مواردي كه امكان تدوين فرضيه یا نظریه بومی وجود ندارد بجاي استفاده از تئوري هاي غیربومی و از پيش تعريف شده، خود به تدوين يك مدل تئوریکی جديد اقدام كند. در اين فرآيند پس از انجام مصاحبههاي مختلف به تدريج مقولات اصلي آشكار شده، با تكرار مضامين، مفاهيم و مقولات، و رسيدن به اشباع نظري و با انجام10 مورد مصاحبه، كار گردآوري و تحليل دادهها پايان يافته است. نتايج حاصل از كدگذاري و استخراج مدل كيفي نشان داد مفاهیم متعددی در شکل گیری پدیده مصرف گرایی ایرانی یعد از انقلاب اسلامی ایران موثرند. بر همین اساس میتوان این با توجه به منبع تاثیرگذاری این عوامل آنها را به دو دسته صورت بندی کرد:1. عوامل خارجی اثرگذار بر مصرف گرایی ایرانی بعد از انقلاب اسلامی 2.عوامل داخلی اثرگذار بر مصرف گرایی ایرانی بعد از انقلاب اسلامی.
1. اباذري، يوسف (1377)، خرد جامعه شناسي، تهران: طرح نو
2. باكاك، رابرت(1381)، مصرف، ترجمه خسرو صبري، تهران: نشر آگاه.
3. بورديو، پير(1390)، تمايز: نقد اجتماعي قضاوت هاي ذوقي، ترجمه حسن چاووشيان، تهران: نشر ني.
4. باومن، زيگمونت (1388 )،اشارتهاي پست مدرنيته، ترجمه حسن چاوشيان، تهران: نشر ققنوس.
5. رفيع پور(1377)، توسعه و تضاد، تهران: انتشارات علمي.
6. ريتزر، جورج (1389)، نظريه جامعه شناسي در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: نشر علمي.
7. فراستخواه، مقصود(1395)، روش تحقيق كيفي در علوم اجتماعي با تاكيد بر "نظريه ي پايه"، تهران: نشر آگاه
8. كاظمي، عباس.، امير ابراهيمي، مسرت(1400)، مگامال ها و مجتمع هاي بزرگ تجاري در تهران؛ مطالعه اي جامعه شناختي. شهرداری تهران، مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران.
.9Arvidson,A.,(2005). Brands., Journal of Consumer Culture 5(2):235-258.
.10 Hewer,P.,(1995). The Sociology of Consumer Behavior and Men, PhD Thesis, University of York.
11.Kennedy, E., (2008). Toward a Society of Cosumerism,. Int. J. Sustainable Society, 1) 2(: pp.189.
12.Roach, B., Goodwin, N., and Nelson, J(2019). Consumption and the Consumer Society, Global Development And Environment Institute., Tufts University Medford, MA 02155, http://ase.tufts.edu/gdae.