واکاوی نقش محوری بازاریابی در صنعت گردشگری شهر تهران
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, بازاریابی گردشگری, خبرگان صنعت گردشگری, گردشگران خارجی,
ملخص المقالة :
بازاریابی یکی از مهمترین مولفههای حوزه مدیریت است و بازار گردشگری یکی از جذابترین بازارهای امروزی در بین صنعتهای مختلف است. صنعت گردشگری به عنوان نوعی تحول صنعتی در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آسیای شرقی به تصویب رسیده است و در سالهای اخیر، تعداد زیادی از شرکتهای صنعتی درگیر پروسهها و تسهیلات گردشگری شدهاند. همچنین صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد جهانی است که در بیش از یک دهۀ اخیر، بیشترین درآمدزایی و اشتغالزایی را در میان صنایع مختلف جهان داشته است. بر همین اساس این پژوهش با هدف ارایه تبیین نقش محوری بازاریابی در صنعت گردشگری شهر تهران انجام شده است. حجم نمونه برابر با 384 نفر انتخاب و جهت جمع آوري داده از روش کتابخانه اي و ميداني با ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روايي ابزار تحقيق مورد بررسی و تأييد و پايايي ابزار تحقيق نيز با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ مورد ارزيابي و پذيرش قرار گرفت. تحليل يافته هاي پژوهش در دو بخش صورت گرفته است که در بخش اول نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسميرنوف بررسي شده و پس از انجام تحليل عاملي تاييدي متغيرها در قالب مدلهاي اندازه گيري، در قسمت بعدي با استفاده از رويکرد مدل يابي معادلات ساختاري به بررسي رد يا تاييد فرضيه هاي پژوهش پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که که مقدار ضریب معناداری t مربوط به رابطه بین متغیرهای عوامل ساختاری، عوامل رفتاری و عوامل زمینهای با بازاریابی گردشگری در سطح اطمینان 95 درصد، از 96/1 بیشتر است و این مورد حاکی از معنیدار بودن تأثیر متغیرهای مستقل بر بازاریابی گردشگری است. بازارگردشگری به عنوان یک سازه بومی و کارآمد میتواند در عرصه مدیریت گردشگری کشور کارآمد و کاربردی باشد.
[1] Hashemi, Seyed Somayeh. Sociological study of the relationship between tourism experience and identity types; Case Study of Shiraz, M.Sc. Thesis, University of Tehran, Faculty of Social Sciences, Department of Planning; Supervisor: Dr. Maliheh Shiani; Consultant Professor: Dr. Pouya Alaeddin.1391 [In Persian]
[2] Lin CL. The analysis of sustainable development strategies for industrial tourism based on IOA-NRM approach. Journal of Cleaner Production. 2019 Dec 20;241:118281
[3] Eshghipour, Fayyaz, Bichranloo. Assessing the attitude of followers of monotheistic religions about the development of sustainable tourism in Isfahan. Socio-cultural changes. 2018 Nov 22; 15 (3): 58-81.[In Persian]
[4] Veisi, Hadi. Investigating the tourism industry policy in the upstream laws of the Islamic Republic of Iran. Strategic studies of public policy. 2018 Jan 21; 7 (25): 93-112.[In Persian]
[5] Cremades R, Sanchez-Plaza A, Hewitt RJ, Mitter H, Baggio JA, Olazabal M, Broekman A, Kropf B, Tudose NC. Guiding cities under increased droughts: The limits to sustainable urban futures. Ecological Economics. 2021 Nov 1;189:107140.
[6] Koengkan M, Fuinhas JA, Kazemzadeh E, Osmani F, Alavijeh NK, Auza A, Teixeira M. Measuring the economic efficiency performance in Latin American and Caribbean countries: An empirical evidence from stochastic production frontier and data envelopment analysis. International Economics. 2022 May 1;169:43-54.
[7] Beritelli P, Laesser C. Destination logo recognition and implications for intentional destination branding by DMOs: A case for saving money. Journal of destination marketing & management. 2018 Jun 1;8:1-3.
[8] Phillips P, Moutinho L. Critical review of strategic planning research in hospitality and tourism. Annals of Tourism Research. 2014 Sep 1;48:96-120.
[9] Zenker S, Braun E, Petersen S. Branding the destination versus the place: The effects of brand complexity and identification for residents and visitors. Tourism management. 2017 Feb 1;58:15-27.
[10] Harrigan P, Evers U, Miles M, Daly T. Customer engagement with tourism social media brands. Tourism management. 2017 Apr 1;59:597-609.
[11] Jeuring JH. Discursive contradictions in regional tourism marketing strategies: The case of Fryslân, The Netherlands1. Perspectives on proximity tourism in Fryslân. 2017:37.
[12] Murphy L, Moscardo G, Benckendorff P. Using brand personality to differentiate regional tourism destinations. Journal of travel research. 2007 Aug;46(1):5-14.
[13] Richie JB, Richie RJ. The branding of tourism destination: Past achievements and future trends. InReports of 48th Congress, AIEST, St-Gall 1998 (pp. 89-116).
[14] Wu G. Official websites as a tourism marketing medium: A contrastive analysis from the perspective of appraisal theory. Journal of Destination Marketing & Management. 2018 Dec 1;10:164-71.
[15] Mir Hosseini Seyed Abolghasem, teenager Mohammad Reza. Development of strategic model and approach to sustainable tourism development in desert areas using Swot, Space, Qspm matrices (Case study: Desert areas of Yazd province).
[16] Rahimpour A. Statistical Analysis of the World Tourism Industry, Future Markets and Iran's Position, Quarterly Journal of Science and Culture Tourism. 1392[In persian]
[17] Dolnicar S, Ring A. Tourism marketing research: Past, present and future. Annals of Tourism Research. 2014 Jul 1;47:31-47.
[18] Evans NG. Sustainable competitive advantage in tourism organizations: A strategic model applying service dominant logic and tourism's defining characteristics. Tourism Management Perspectives. 2016 Apr 1;18:14-25.
[19] Qu H, Kim LH, Im HH. A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism management. 2011 Jun 1;32(3):465-76.
[20] Dioko LD, Harrill R, Cardon PW. Brand China: Tour guide perceptions and implications for destination branding and marketing. Tourism Analysis. 2010 Oct 1;15(3):345-55.
[21] The Report of World Tourism Organization. (2019). 4th UNWTO Euro-Asian Mountain Tourism Conference, on 2-5 March 2019, in Berchtesgaden, Germany
[22] Park SY, Petrick JF. Destinations' perspectives of branding. Annals of Tourism Research. 2006;33(1):262-5.
[23] Blain C, Levy SE, Ritchie JB. Destination branding: Insights and practices from destination management organizations. Journal of travel research. 2005 May;43(4):328-38.
[24] Gras MK. Determining the relationship between destination brand image and its components with intention to visit (Doctoral)
[25] Pike S, Page SJ. Destination Marketing Organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism management. 2014 Apr 1;41:202-27.
[26] Lamesden, Los. Tourism Marketing, translated by Mohammad Ebrahim Goharian, Cultural Research Office, Tehran.1380.
[27]Movahed, Ali, Amanpour, Saeed, Naderi, Kaveh. Urban tourism marketing based on branding with the Analytic Hierarchy Process (AHP) model (Case study; Kermanshah). Spatial planning (geography). 2012 Mar 20; 1 (3): 17-36.[In persian]
[28] Sharpy, Richard, (2017), Tourism marketing for developing countries: Battling stereotypes and crises in Asia, Africa and the Middle East, E. Avraham, E. Ketter. Palgrave Macmillan, Basingstoke, UK (2016), Tourism Management, 59, 100-109.
[29] Albuquerque H, Costa C, Martins F. The use of geographical information systems for tourism marketing purposes in Aveiro region (Portugal). Tourism management perspectives. 2018 Apr 1;26:172-8.
[30] Line ND, Dogru T, El-Manstrly D, Buoye A, Malthouse E, Kandampully J. Control, use and ownership of big data: A reciprocal view of customer big data value in the hospitality and tourism industry. Tourism Management. 2020 Oct 1;80:104106.
[31]Wu G. Official websites as a tourism marketing medium: A contrastive analysis from the perspective of appraisal theory. Journal of Destination Marketing & Management. 2018 Dec 1;10:164-71.
[32] Beritelli P, Laesser C. Destination logo recognition and implications for intentional destination branding by DMOs: A case for saving money. Journal of destination marketing & management. 2018 Jun 1;8:1-3.
[33] Cohen SA, Hopkins D. Autonomous vehicles and the future of urban tourism. Annals of Tourism Research. 2019 Jan 1;74:33-42.