ساختار نظام تربیت معلم در قوچان در عصر پهلوی اول و دوم
الموضوعات :عشرت داودی 1 , رجبعلی وثوقی مطلق 2
1 - دانشجوي دكتري، رشته تاريخ بعد از اسلام، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران. e.davoodi53@gmail.com
2 - استاديار گروه تاريخ، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامي، بجنورد، ايران.(نویسنده مسئول) Ir.vosoughi@iran.ir
الکلمات المفتاحية: قوچان, دارالمعلمین, دارالمعلمات, تربیت معلم, دانش سرای مقدماتی, پهلوی اول و دوم,
ملخص المقالة :
تاسيس مدارس به سبك جديد در ايران كاملا مشخص نيست كه از چه زماني بوده زيرا بعضي معتقدند كه مدارس ديني كه توسط ميسيونرهاي آمريكايي در آذربايجان بوده و عده اي هم به تاسيس مدرسه دارالفنون اشاره مي كنند. اما آنچه مبرهن است كه نخستين دارالمعلمين ايران در سال 1297 ه . ش بوده است. اولين مركز تربيت معلم در شهرستان قوچان در سال 1323ش با 25 نفر شاگرد ايجاد گرديد. كه اين مركز " كلاس كمك آموزگاري" نام داشت. در سال 1346- 1345 مركز تربيت معلم دختران و دو كلاس دانشسراي مقدماتي نيز ضميمه اين مركز شد. اما در سال 1349 منحل و به جاي آن دانشسراي پسران جايگزين شد. سوال اصلي اين است كه ساختار و نقش مراكز تربيت معلم درقوچان در دوره پهلوي اول و دوم چگونه بوده است؟ با توجه به ماهيت موضوع روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي- تحليلي خواهد بود. و در مقام گردآوري اطلاعات از روش كتابخانه اي و ميداني بهره خواهد گرفت. هدف از اين پژوهش در درجه اول پاسخ به سوال اصلي است. تا در پرتو آن به بررسي و واكاوي ساختار نظام آموزشي و سير تحولات نظام تربيت معلم كه يكي از بخش هاي مهم جامعه مي باشد و تاثيراتي كه در آموزش دانش آموزان دارد بپردازد. نتايج بدست آمده در اين پژوهش حاكي از آن است كه اين مراكز در قوچان داراي افت و خيزهايي بوده و هنوز مسئله تربيت معلم محقق نشده است. و بسياري از مدارس با كمبود معلم مواجه مي باشند.
1) آقازاده، احمد ( 1388)، مسايل آموزش و پرورش ايران، تهران: سمت.
2) آقازاده، احمد (1382)، تاريخ آموزش و پرورش ايران، تهران: ارسباران.
3) برقعي، علي اكبر (1328)، راهنماي دانشوران، قم: بي نا.
4) جاباني، محمد ( 1363)، سرزمين و مردم قوچان، مشهد: انتشارات اطلس.
5) جاباني، محمد (1375)، مشروح حكومتهاي قوچان، مشهد: محقق.
6) رحمانيان، داريوش(1394)، ايران بين دو كودتا، تهران: سمت.
7) رضازاده خسرويه، رزق الله ( 1384)قوچان بام خراسان تحليلي بر اوضاع طبيعي، انساني و اقتصادي شهرستان قوچان، مشهد: پژوهش توس.
8) سهرابي، علي ( 1373)،آموزش و پرورش در عشاير ايران، شيراز: دانشگاه شيراز.
9) صديق، عيسي)1354)، تاريخ فرهنگ ايران از آغاز تا زمان حاضر، تهران: دانشگاه تهران.
10) طوسي، محمد علي ( 1345)، سازمان اداره كشور و قوانين فرهنگي، تهران: بي نا.
11) عسكريان، مصطفي(1363)، سازمان و مديريت آموش و پرورش، تهران :امير كبير.
12) علاقه بند، علي (1376)، مقدمات مديريت آموزشي، تهران: نشر روان.
13) متولي حقيقي، يوسف(1384)، تاريخچه آموزش و پرورش نوين خراسان از آغاز تا انقلاب اسلامي، مشهد: مرنديز.
14) مشايخي، محمد(1354)، آموزش و پرورش تطبيقي، تهران: دانشسراي عالي.
15) مشايخي، محمد( 1355)، تاريخ تربيت معلم، تهران: امير كبير.
16) ناظم الاسلام كرماني، محمد(1363)، تاريخ بيداري ايرانيان، به كوشش سعيد سيرجاني، تهران: امير كبير.
17) يوسفي، منصورو محمدعلي، عليدوست، زهرادانش پژوه، تربيت معلم در پنجاه سال شاهنشاهي پهلوي، دانشگاه تربيت معلم.
روزنامه ها و مجلات
1 ) تمدني، احمد(1315-1316) سالنامه تمدن، مشهد: چاپخانه حسيني.
2 ) روزنامه آفتاب شرق(1342) سال 39.
3 ) مجله تعليم و تربيت (1316)،تهران: اداره انطباعات وزارت معارف، شماره 9، سال هفتم.
4 ) نشريه مهرگان (1343) انتشارات اداره كل بازرسي اداره كل فرهنگ خراسان، چاپخانه خراسان، مشهد: مهر.
5 ) گزارش خبرنگاران ساليانه انجمن خبرنگاران خراسان، 1328.
6 ) مجموعه ساليانه (1312)، قوانين و مقررات تصويب نامه ها، متحدالمال هاو ...، تهران: مطبعه ايران، بي تا.
7 ) مركز پژوهش هاي مجلس شوراي ملي، 1328