آیندهپژوهی کتابخانههای دانشگاهی با ورود چت جی پی تی مورد پژوهش: کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران
الموضوعات : دانش شناسی
1 - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: هوش مصنوعی, چت جی.پی.تی, کتابخانههای دانشگاهی, آیندهپژوهی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش هوش مصنوعی چت جی.پی.تی[1] در ارائه خدمات در کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد آینده پژوهی صورت گرفته است. مطابق با داده های موجود در پایگاههای داخلی و بین المللی پرسشنامهای تدوین و از طریق مصاحبه به گردآوری داده و تحلیل آن پرداخته شد.
یافتهها: تمامی 9 مصاحبهشونده با کتابخانههای دانشگاهی دولتی تهران آشنا بودند.20 درصد هنوز به کتابخانهها برای دسترسی به منابع مراجعه میکنند. 11 درصد از کتابخانههای خارجی استفاده میکنند. هیچیک از مصاحبهشوندگان از ابزارهای هوش مصنوعی در کتابخانهها استفاده نکردهاند. همه معتقدند که هوش مصنوعی میتواند تجربه کاربران را بهبود بخشد. 89 درصد معتقدند که در دراز مدت هوش مصنوعی بر رفتار کاربران مؤثر خواهد بود. 22 درصد نگران محدود شدن دسترسی به منابع بر اساس قضاوت چت جی.پی.تی هستند. 78 درصد معتقدند که با پیشرفت رباتهای چت و هوش مصنوعی، کتابخانهها قابل حذف هستند.
نتیجهگیری: جایگاه کتابخانههای دانشگاهی در تهران جایگاه نامطلوبی است. لازم است کتابخانههای دانشگاهی تهران از فناوری اطلاعات استفاده کنند و با رفع موانع زیرساختی برای بهرهمندی از ابزارهای هوش مصنوعی به ویژه ربات چت جی.پی.تی برنامهریزی نمایند.
[1]. ChatGPT
عظیمی، محمدحسن، محمدی، زینب، و رفیعی نسب، فاطمه. (1400). بررسی آگاهی و میزان استفاده کتابداران دانشگاهی از فناوری هوش مصنوعی: مطالعه موردی (کتابداران دانشگاههای شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور). کتابداری و اطلاع رسانی، 24(4 (پیاپی 96) )، 154-177. SID. https://sid.ir/paper/1049859/fa
عظیمی، محمدحسن، نعمت الهی، زهرا، و دخش، سارا. (1401). شناسایی و طبقه بندی کاربردهای هوش مصنوعی در بخشها و خدمات کتابخانهها با استفاده از روش فراترکیب. کتابداری و اطلاع رسانی، 25(3 (پیاپی 99) )، 5-35. SID. https://sid.ir/paper/1050555/fa
عظیمی، محمدحسن، و حسینی زاده، فاطمه. (1401). بررسی قابلیتهای شرکتهای داخلی دارای محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی با قابلیت استفاده در حوزه فعالیتهای کتابداری. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(2 )، 405-426. SID. https://sid.ir/paper/1005436/fa
مصلی نژاد, لیلی. (1402). چت جی.پی.تی(Chat GPT) در پزشکی و سلامت: نگاهی جامع به تکنولوژی نو ظهور به عنوان شمشیر دو لبه؛ اموزش در مراقبت و اخلاق در به کارگیری. آموزش و اخلاق در پرستاری, 12(1-2), 1-2
Adetayo, A. J. (2023). ChatGPT and Librarians for Reference Consultations. Internet Reference Services Quarterly, 1-17.
Armstrong, A. B. (2023). Who’s Afraid of ChatGPT? An Examination of ChatGPT’s Implications for Legal Writing. An Examination of ChatGPT’s Implications for Legal Writing (January 23, 2023).
Bishop, L. (2023). Can ChatGPT'Think Like a Lawyer?'A Socratic Dialogue. A Socratic Dialogue (January 26, 2023).
Chen, X. (2023). Chatgpt and its possible impact on library reference services. Internet Reference Services Quarterly, 27(2), 121-129.
Cox, C., & Tzoc, E. (2023). ChatGPT: Implications for academic libraries. College & Research Libraries News, 84(3), 99.
Dale, R. (2017). NLP in a post-truth world. Natural Language Engineering, 23(2), 319-324. De Angelis, L., Baglivo, F., Arzilli, G., Privitera, G. P., Ferragina, P., Tozzi, A. E., & Rizzo, C. (2023).
ChatGPT and the Rise of Large Language Models: The New AI-Driven Infodemic Threat in Public Health. Available at SSRN 4352931.
Devlin, J., Chang, M. W., Lee, K., & Toutanova, K. (2018). Bert: Pre-training of deep
Dowling, M., & Lucey, B. (2023). ChatGPT for (finance) research: The Bananarama conjecture. Finance Research Letters, 103662.
Houston, A. B., & Corrado, E. M. (2023). Embracing ChatGPT: Implications of Emergent Language Models for Academia and Libraries. Technical Services Quarterly, 40(2), 76-91.
Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023).
ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274.
Kirmani, A. R. (2022). Artificial intelligence-enabled science poetry. ACS Energy Letters, 8.
Kirtania, D. K. (2023). OpenAI ChatGPT for Library and Information Science (LIS) Professionals. Available at SSRN 4404903.
Liu, X., Zheng, Y., Du, Z., Ding, M., Qian, Y., Yang, Z., & Tang, J. (2021). GPT understands, too. arXiv.
Lund, B. D., & Wang, T. (2023). Chatting about ChatGPT: how may AI and GPT impact academia and libraries?. Library Hi Tech News, 40(3), 26-29.
Lund, B., & Agbaji, D. (2023). Information Literacy, Data Literacy, Privacy Literacy, and ChatGPT: Technology Literacies Align with Perspectives on Emerging Technology Adoption within Communities. Data Literacy, Privacy Literacy, and ChatGPT: Technology Literacies Align with Perspectives on Emerging Technology Adoption within Communities (January 14, 2023).
Mali, M. T. S., & Deshmukh, R. K. USE OF CHAT GPT IN LIBRARY SERVICES. IJCRT. 4(11).
Mhlanga, D. (2023). Open AI in Education, the Responsible and Ethical Use of ChatGPT Towards Lifelong Learning. Education, the Responsible and Ethical Use of ChatGPT Towards Lifelong Learning (February 11, 2023).
Nisar, S., & Aslam, M. S. (2023). Is ChatGPT a Good Tool for T&CM Students in Studying Pharmacology?. Available at SSRN 4324310.
Oyelude, A. A. (2023). Much ado about ChatGPT: libraries and librarians perspectives. Library Hi Tech News, 40(3), 15-17.
Panda, S., & Kaur, N. (2023). Exploring the viability of ChatGPT as an alternative to traditional chatbot systems in library and information centers. Library Hi Tech News, 40(3), 22-25.
Street, D., & Wilck, J. (2023). 'Let’s Have a Chat': Principles for the Effective Application of ChatGPT and Large Language Models in the Practice of Forensic Accounting. Available at SSRN 4351817.
Uludag, K. (2023). The Use of AI-Supported Chatbot in Psychology. Available at SSRN 4331367.
Verma, M. (2023). Novel Study on AI-Based Chatbot (ChatGPT) Impacts on the Traditional Library Management. Int. J. Trend Sci. Res. Dev, 7.
Zhai, X. (2022). ChatGPT user experience: Implications for education. Available at SSRN 4312418.