مروری بر روشهای یادگیری عمیق در تشخیص اختلال نقص توجه - بیش فعالی
الموضوعات : Information Technology in Engineering Design (ITED) Journalاکرم فیضی 1 , سیدعابد حسینی 2 , محبوبه هوشمند 3
1 - گروه مهندسی کامپیوتر، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه مهندسی برق، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - گروه مهندسی کامپیوتر، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
اختلال نقص توجه/بیشفعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلال¬های رفتاری در کودکان و نوجوانان است. تشخیص دقیق و بهموقع آن برای آغاز درمان مناسب حائز اهمیّت است. در سالهای اخیر با پیشرفت در زمینههای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، پژوهشگران توجه ویژهای به تشخیص بهتر ADHD داشتهاند. این پژوهش به بررسی کاربردهای یادگیری عمیق در تشخیص ADHD از طریق تحلیل دادههای مختلف ازجمله سیگنالهای الکتروانسفالوگرافی و تصاویر تشدید مغناطیسی میپردازد. همچنین چالشها و محدودیّتهای موجود در این زمینه را موردبررسی قرار میدهد. هدف این پژوهش ارائه یک دیدگاه جامع در مورد پتانسیل استفاده از یادگیری عمیق در تشخیص ADHD و مسیرهای آتی پژوهش در این حوزه است. امید است که این پژوهش بتواند بهعنوان راهنمایی کارآمد، مسیر پژوهشگران این حوزه را هموار سازد.
