شناسایی و واکاوی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :سعیده کوهی 1 , کامران محمدخانی 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیرحسین محمد داودی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علوم و تحقیقات
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، گروه مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی, توانمندسازی زنان, اعضای هیئت علمی, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این مقاله شناسایی و واکاوی ابعاد و مؤلفههای توانمندسازی زنان هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی است. روش پژوهش ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادهها، آمیخته اکتشافی و ازنظر ماهیت در بعد کیفی، داده بنیاد از نوع خود ظهور و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA12 استفادهشده است. جامعه آماری تمام اعضای هیئتعلمی دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بودند که بعد از انجام 20 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی جامعه آماری کلیه اعضای هیئتعلمی زن دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران بودند. تعداد نمونه 327 نفر بودند که توسط نمونهگیری طبقهای از 6 حوزهی دانشگاهی انتخاب شدند. در بخش کمی برای برازش نمونه از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که برای توانمندسازی زنان عضو هیئتعلمی 6 بُعد و 21 مؤلفه و 73 شاخص طراحی شد و درنهایت در مدل معادلات ساختاری مشخص گردید که بُعد رهبری مثبت با ضریب 0.960 بالاترین تأثیر و بُعد فرهنگسازمانی 0.721 کمترین تأثیر را دارد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش و به¬منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته¬ها از دیدگاه پژوهشگر، ازنظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان و اعضای هیئتعلمی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. هم¬چنین به¬طور هم¬زمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر داده¬ها کمک گرفته شد. در این پژوهش ضریب پایایی بین کدگذاری¬های انجامشده 0.83 درصد به دست آمد که بیانگر قابلقبول بودن آن است.