اعتبار سنجی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاقی در آموزش عالی (مورد مطالعه دانشگاه¬های کرمان)
الموضوعات :مرتضی اکبری مهنی 1 , زهرا زین الدینی میمند 2 , میترا کامیابی 3 , نجمه حاجی پور عبایی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمان،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیارگروه روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبار سنجی, برنامه درسی دانش بنیان, محوریت تعالی اخلاقی, آموزش عالی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف اعتبارسنجی برنامه درسی دانش بنیان با محوریت تعالی اخلاق بود روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی؛ و به لحاظ رویکرد روشی کمی است. جامعه آماری 293 نفر از اساتید دانشکدههای علوم تربیتی و علوم مدیریت آموزشی، اساتید رشته برنامه ریزی درسی (خبرگانی که در زمینه موضوع مورد بررسی اطلاعات کافی داشتند- سابقه کاری 10 سال به بالا داشته و این زمینه مقالاتی به چاپ رسانده¬اند) از دانشگاههای استان کرمان انتخاب شد وحجم نمونه بر اساس جدول مورگان 165 نفر محاسبه شد روش نمونه گیری طبقه ای و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود. روائی محتوایی cvr پرسشنامه 78/0و پایائی پرسشنامه با الفای کرونباخ 82/0 به دست آمد. ابزار تجزیه و تحلیل آمار spss-22بود. یاقته¬های تحقیق نشان داد اعتبار سازه پرسشنامه که با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام به 4 عامل اصلی دسته بندی شد این عامل ها عبارتند از محتوا، رئوس مطالب، روش، سنجش.
Keywords: Curriculum design, knowledge base, moral excellence, higher education