بازتاب اندیشه های تعلیمی- اخلاقی در آیینۀ اشعار واعظ قزوینی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران
الکلمات المفتاحية: اندیشه های تعلیمی- اخلاقی, دیوان اشعار, واعظ قزوینی, ایجابی و سلبی, سبک هندی, تمثیل فشرده,
ملخص المقالة :
ملّا محمّد رفیع قزوینی، متخلّص به واعظ، از خطبا، نویسندگان و شعرای مشهور سدۀ یازدهم هجری است، که با تأسی از پیشینیان و هم اندیشه با شعرای عصر صفوی، مخاطب را به فراگرفتن اندیشه های تعلیمی- اخلاقی تشویق می کند. اندیشه های تعلیمی -اخلاقی در آیینۀ اشعار واعظ، به سه طریق انعکاس داده شده است. نخست اینکه: به طور مستقیم، نوع انسان را مورد خطاب قرار می دهد. دوم اینکه: طرف خطاب خود شاعر است، امّا غیر مستقیم اندیشه های تعلیمی- اخلاقی را به مخاطب گوشزد می کند. سوم اینکه: فرد خاصی را مورد خطاب قرار داده، غیر مستقیم اندیشه های تعلیمی- اخلاقی را به مخاطب یاد آوری می کند. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای، اکثر اندیشه های تعلیمی- اخلاقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. خواستگاه اندیشه های تعلیمی- اخلاقی در دیوان اشعار واعظ قزوینی، متون تعلیمی- اندرزی ایران قبل از اسلام، آیات قرآنی، احادیث نبوی و اقوال بزرگان دینی است. مطالعۀ زندگانی وی و اینکه به نیابت از نیای خود، ملّا فتح الله واعظ قزوینی، روزگار خود را در مراسم پند و وعظ و خطابت گذرانیده، ثابت می کند که در اشعار وی، بسامد مضامین تعلیمی- اخلاقی، بیشتر از جنبه های دیگر شعری باشد. در اشعار واعظ، بخصوص غزلیّات، با تأسی از شعرای سبک هندی،اندیشه های تعلیمی- اخلاقی، به دلیل ارتباط افقی غزل و بهره گیری از عنصر خیال تمثیل(اسلوب معادله) از بسامد بسیار گسترده ای در مقایسه با شعرای پیشین برخوردار است.
منابع و مآخذ:
الف: کتابها:
1- قرآن کریم
2- آزاد بلگرامی، میر غلام علی،(1393)، کلیّات آزاد بلگرامی، تصحیح، مقدمه و حواشی: سیّد حسن عبّاس، هند: مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران- دهلی نو، چ اوّل
3 - بیدل دهلوی، میرزا عبد القادر،(1384)، دیوان، ج 1، به تصحیح:اکبر بهداروند، تهران: سیمای دانش،چ اوّل
4- پاینده، ابوالقاسم،( 1382)، نهج الفصاحه، تهران: نشر دانش، چ چهارم
5- حسین پور چافی، علی، (1385)، بررسی و تحلیل سبک شخصی مولانا در غزلیات شمس، تهران: انتشارات سمت، چ اوّل
6 - تأثیر تبریزی، محسن،(1373)، دیوان، تصحیح: امین پاشا اجلالی، تهران: نشر دانشگاهی، چ اول
7- جویای تبریزی،(1378)، دیوان، به اهتمام: پرویز عباسی داکانی، تهران: انتشارات برگ، چ اول
8 -حافظ، شمس الدین محمد،(1374)، دیوان، با مجموعۀ تعلیقات و حواشی علّامه محمد قزوینی، به اهتمام: عبد الکریم جربزه دار، تهران: اساطیر، چ پنجم
9 – حزین لاهیجی، محمد علی بن ابی طالب، (1387)، دیوان، تصحیح و مقدمه: بیژن ترّقی، بازخوانی و ویرایش: سید وحید سمنانی، تهران: انتشارات سنایی، چ اوّل
10- -----------، ------------------،( 1375)، تذکرۀ المعاصرین، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: معصومه سالک، تهران: دفتر نشر میراث مکتوب، چ اوّل
11- خاتمی، احمد، (1373)، شرح مشکلات تاریخ جهانگشای جوینی، تهران: پایا، چ اول
12 - خوشگو، بندار ابن داس، (1389)، سفینۀ خوشگو، دفتر دوم، تصحیح: دکتر سیّد کلیم اصغر، تهران: کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، چ اوّل
13- دامادی، سیّد محمد،(1379)، مضامین مشترک در ادب فارسی و عربی(شامل هزار مدخل)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چ دوم
14- راستگو، سیّد محمّد، (1399)، تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی، تهران: سمت، چ پانزدهم
15 - زمانی، کریم،(1385)، میناگر عشق، شرح موضوعی مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی، تهران: نشر نی، چ چهارم
16 - سعدی، (1375)، بوستان سعدی (سعدی نامه)، تصحیح و توضیح: غلامحسین یوسفی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چ پنجم
17 - -----،( 1374 الف)، متن کامل کلیّات،مطابق نسخۀ تصحیح شده محمد علی فروغی( ذکاء الملک)، مقدمه و شرح حال: استاد جلال الدین همایی، حواشی: محمود علمی (درویش)، تهران: انتشارات جاویدان، چ اوّل
18 - ----، (1374 ب)، گلستان، تصحیح و توضیح: غلامحسین یوسفی، تهران:شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چ چهارم
19 - سلیم تهرانی، (1349)، دیوان کامل، به تصحیح و اهتمام: رحیم رضا، تهران: ابن سینا، چ اوّل
20- شوکت بخارایی، محمد اسحاق،( 1382) دیوان، با تصحیح و مقدمه: دکتر سیروس شمیسا، تهران: انتشارات فردوس، چ اوّل
21- شهرت شیرازی، شیخ حسین،(1388)، دیوان، شاعر ایرانی مقیم هند(قرن دوازدهم هجری)، تصحیح و تحقق: غلام مجتبی انصاری، بازنگری و ویراستاری: علیرضا قزوه، دهلی نو: مرکز تحقیقات فارسی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران- دهلی نو، چ اول
22- صائب تبریزی،(1375)، دیوان، اوّل و دوم ، به كوشش: محمّد قهرمان، تهران: انتشارات علمي و فرهنگي، چ سوم
23- ----------، (1373)، دیوان، ج چهارم، به كوشش: محمّد قهرمان، تهران: انتشارات علمي و فرهنگي، چ دوم
24- ----------، (1374)، دیوان، ج پنجم و ششم، به كوشش: محمّد قهرمان، تهران: انتشارات علمي و فرهنگي، چ دوم
25- طغرای مشهدی، (1384)، ارغوان زار شفق، برگزیدۀ دیوان طغرای مشهدی شاعر سدۀ یازدهم، به انتخاب: محمد قهرمان، تهران: انتشارات امیر کبیر، چ اوّل
26- عماد فقیه کرمانی، خواجه عمّاد الدین علی، طریقت نامه، به تصحیح و تحشیه: رکن الدین همایون فرخ، تهران: انتشارات اساطیر، چ اوّل
27- عنصر المعالی، کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار،(1387)، قابوس نامه، به اهتمام و تصحیح: غلامحسین یوسفی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چ شانزدهم
28 - غني كشميري،( 1362)، ديوان، به كوشش: احمد كرمي، تهران: انتشارات ما، چ اول
29- فانی کشمیری، محسن، (1342)، دیوان، گرد آوری و تصحیح و حواشی از: دکتر گ.ل. تیکو، با مقدمه: سعید نفیسی، تهران: انتشارات انجمن ایران و هند، چ اوّل
30- فردوسی، ابوالقاسم، (1375)، شاهنامه، دو جلدی، ج اوّل، به قلم: عزیزالله جوینی، تهران: دانشگاه تهران، چ اوّل
31 - فروزانفر، بدیع الزمان، (1376)، احادیث و قصص مثنوی، ترجمۀ کامل و تنظیم مجدد: حسین داوودی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چ اوّل
32 - فیض کاشانی، ملّا محمّد محسن(1387)، دیوان، 2 جلدی، ج 2، قم: انتشارات اسوه، چ سوم
33- کاشانی، عزّالّدین محمود بن علی،(1381)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه در تصوف اسلامی متعلّق به قرن هشتم هجری، با تصحیح و مقدمه و تعلیقات: استاد علاّمه جلال الدین همایی، تهران: مؤسسۀ نشر هما، چ ششم
34 - کلیم کاشانی،(1387)، دیوان، تصحیح و مقدمه: حسین پرتو بیضایی، بازخوانی و ویرایش: سید محسن آثارجوی، تهران: انتشارات سنایی،چ اول
35 - محمدی، محمد حسین،(1374)، بیگانه مثل معنی(نقد و تحلیل شعر صائب و سبک هندی)، تهران: نشر میترا ، چ اول
36 - مخلص کاشانی، میرزا محمّد،(1379)، دیوان مخلص کاشانی، مقدمه، تصحیح و تحشیه: حسن عاطفی، تهران: مرکز نشر میراث مکتوب، چ اوّل
37- مرقی کاشانی(بابا افضل)، افضل الدّین محمد،( 1366)، مُصنّفات، به تصحیح: مجتبی مینوی و یحیی مهدوی، تهران: چاپخانۀ نوبهار، چ دوم
38 - مشرّف، مریم،( 1389)، جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران، تهران: سخن، چاپ اول
39 - ناظم هروی،(1374)، دیوان، شاعر سدۀ یازدهم، مقدمه، تصحیح و تحقیقات: محمد قهرمان، مشهد: آستان قدس رضوی، چ اول
40 - واعظ قزويني، ملّا محمّد رفيع،( 1359)، ديوان، به كوشش: سيّد حسن سادات ناصري، تهران: مؤسسۀ مطبوعاتي علي اكبر علمي، بدون نوبت چاپ
41 - وحید قزوینی، میرزا محمد طاهر،(1394)، دیوان، 2 جلدی، ج1، تحقیق و تصحیح: رقیه صدرایی، چ اول، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، چ اوّل
ب: مقالات:
1- اسکندری شرفی، فرشاد، مبارک، وحید،(1399)، «بازنمایی مضامین اخلاقی و تعلیمی در پنج گنج عماد فقیه کرمانی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال دوازدهم، شمارۀ چهل و هفتم، صص: 37-1
2- بومری، احمد، واثق عباسی، عبدالله، مشهدی، محمد امیر،(1400)، «بازتاب ادب تعلیمی در شعر غنی کشمیری و شاپور تهرانی»، دو فصلنامۀ مطالعات شبه قارۀ دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال 13، شمارۀ 40،صص 120-103
3- توحیدیان،رجب،(1402)،«بازتاب آموزه های تعلیمی در آیینۀ اشعار تقی دانش»، نشریۀ علمی پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال پانزدهم، شمارۀ پنجاه و هفتم، صص: 38-1
4 - خسروی، حسین،( 1397)، بازشناسی ویژگی های سبک هندی، پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد، شمارۀ 1(پی در پی 31)، صص: 106-75
5 - زراعتی، مهدیه و فخر اسلام، بتول، (1396)، «بررسی و تحلیل انواع سکوت و خموشی در کلیات سعدی و صائب تبریزی»، فصلنامۀ تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، شماره 10، صص: 205-174
6- سرّامی، قدمعلی، خوش نشین، فاطمه،( 1390)، خاک در ادبیات تعلیمی، فصلنامۀ جستارهای ادبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، سال چهارم، شمارۀ 1، پیاپی 13، صص: 98-75
7- فلّاح، مرتضی ،(1387)، «سه نگاه به مرگ در ادب فارسی»، فصلنامه علمی- پژوهشی «پژوهش زبان و ادبیات فارسی» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، شمارۀ یازدهم، صص: 254-223
8 - قاسمی، رضا و مبینی دهکردی، شهلا،(1389)، «بازتاب مضامین اخلاقی کلام علی (ع) در شعر سعدی شیرازی»، فصلنامۀ اخلاق بهار ، شمارۀ 19، صص: 125-92
9 -محسنی نیا، ناصر وبزرگر خالقی،محمد رضا ونوروز زاده چگینی،وحیده،( 1390)،«پژوهشی دربارۀ جایگاه ادبیات تعلیمی درقصاید پارسی»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی،سال سوم،شمارۀ دهم، صص: 122-103
10- یلمه ها، احمد رضا،(1390)، «آموزه های تعلیمی در منظومه غنایی محب و محبوب»، فصلنامۀ تحقیقات تعلیمی و غنایی ادب فارسی دانشگاه آزاد واحد بوشهر، شمارۀ پیایی: نهم، صص: 28-11
11- -----، --------،(1395)، «بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران»، پژوهشنامۀ ادبیات تعلیمی، سال هشتم، شماره ی بیست و نهم، صص: 90-61