تمایل به روی آوری زنان بر مدیریت بدن: رویکردهای فرهنگی، علل و چالش مورد مطالعه : زنان مناطق 1 و17 تهران
الموضوعات :مریم وهاب 1 , مهرداد نوابخش 2 , سروش فتحی 3
1 -
2 - استاد دانشگاه آزاد
3 - معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب
الکلمات المفتاحية: مدیریت بدن, اعتقادات مذهبی , مصرف رسانه ای , تبلیغات تجاری ,
ملخص المقالة :
ین مطالعه به بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن می پردازد. همچنین رویکردها و چالش های موجود را برسی می نماید. هدف اصلی تحقیق نیز تبیین جامعه شناختی علل و عوامل فرهنگی مؤثر بر روی آوری زنان به مدیریت بدن در چند دهه اخیر در ایران است .گروه هدف این مطالعه موردی، زنان مناطق 1 و 17 شهر تهران بوده است. روش تحقیق پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه بر روی نمونه ای 400 نفره از پاسخگویانی که از میان جمعیت دو منطقه 1 و 17 با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند جمع آوری گردید. یافته ها ی بدست آمده نشان دادند متغیرهای فرهنگی اعتقادات مذهبی، مصرف رسانه ای و تبلیغات تجاری(0.001 Pvalue≤ ) بر رویآوری زنان بر مدیریت بدن مؤثر است. تأثیرگذارترین متغیرهای فرهنگی بر گرایش زنان به مدیریت بدن از بین متغیرهای پیشبین فرهنگی مربوط به متغیر مصرف رسانهای، تبلیغات تجاری و اعتقادات مذهبی است.بهنظر می رسد متغیرهای مؤثر نیز در یک برهمکنش اثر فزایندگی بر تغییرات فرهنگی امروز ما دارند و بصورت بسیار مؤثری بر جنبههای مختلف زیست ما و از جمله بر نگرش زنان بر مدیریت بدن تأثیر دارند.
- آزاد ارمکی، تقی، چاوشیان تبریزی، حسن(1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه شناسی ایران، دوره چهارم، شماره 4.
- توسلی، غلامعباس؛ نظریههای جامعهشناسی، تهران، سمت، 1385، چاپ هشتم، ص92.
- رضایی،ا(1389)، مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران، مطالعات راهبردی زنان( کتاب زنان)، سال دوازدهم، شماره 47.
- سفیری، خدیجه، سید میرزایی، س، م، آزادی، ح(1393). بررسی جامعه شناختی مقایسه مدیریت بدن بین زنان و مردان، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال چهارم، شماره 3.
- صدیق سروستانی،رحمت الله، هاشمی، سید ضیاء(1381)،گروه های مرجع در جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی با تاکید برنظریه های مرتن و فستینگر، نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
- فاضلی، نعمت الله ( 1393)، تاريخ فرهنگی ايران مدرن، تهران :پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی.
- فوکو، ميشل(1382)،مراقبت و تنبيه: تولد زندان، ترجمه ي نيکو سرخوش و افشين جهانديده، تهران: نشر ني.
- قادرزاده امید، قادرزاده هیرش و حسن پناه حسین (1391)، »تأثیر مصرف رسانه های جمعی بر مدیریت بدن زنان«، زن و جامعه، سال 3 ،ش 3.
- گیدنز، جان آر و بوریمر(1381)، سیاست پست مدرنیته، ترجمه:منصور انصاری، تهران: نشر گام نو.
- لو بروتون، داويد ( 1392 )، جامعه شناسي بدن، ترجمة ناصر فكوهي، چاپ دوم، تهران: ثالث.
-
Featherstone,M. “Consumer Culture and Postmodernism”, London Journal of Sociology, vol 85, No 9 (1991).