مدلسازی معادلات ساختاری رابطه عِلّی مؤلفههای اضطراب آمار و میزان یادگیری درس آمار دانشجویان با نقش میانجی لذت یادگیری
الموضوعات : Educational Psychology
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - گروه آمار، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب آمار, لذت یادگیری, میزان یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عِلّی مؤلفههای اضطراب آمار و میزان یادگیری درس آمار با نقش میانجی لذت یادگیری بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعهی آماری آن، دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روانشناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403 درس آمار استنباطی را انتخاب نمودهاند. از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 150 دانشجو به عنوان نمونه انتخاب شد. دادههای مربوط به متغیر اضطراب آمار و لذت یادگیری با استفاده از پرسشنامههای بومیسازی شده اضطراب آمار رکابدار و سلیمانی و لذت یادگیری ستاری و همکاران و دادههای متغیر میزان یادگیری درس آمار استنباطی از طریق آزمون پایان ترم گردآوری شد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری با حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart PLS3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه عِلّی متغیرهای اضطراب ابزار آمار، اضطراب امتحان آمار، اضطراب استاد آمار و اضطراب کاربرد آمار با میزان یادگیری درس آمار از طریق متغیر میانجی لذت یادگیری حداکثر در سطح 05/0 معنادار است (05/0< P). اما رابطه عِلّی متغیر اضطراب تحلیل و تفسیر آمار با میزان یادگیری درس آمار از طریق متغیر میانجی لذت یادگیری از نظر آماری معنادار نیست (05/0> P). بر اساس این نتایج، ایجاد رابطه و ارتباطات قوی اساتید با دانشجویان به طور چشمگیری اضطراب آمار دانشجویان را پایین آورده و تأثیر مثبتی در نمره آزمون آنها ایفا میکند
