تبیین مولفه¬های بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریه دلوز از فرم (مورد پژوهی: موزه هنرهای معاصر و مجموعه برج آزادی)
الموضوعات :
رویا کیهانی
1
,
سروش محمدپور
2
,
آویده طلایی
3
1 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تهران غرب، تهران، ایران
2 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تهران غرب، تهران، ایران
3 - استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه ازاد تهران غرب
الکلمات المفتاحية: مولفههای بصری فرم, فرم, فرم اشیاء, نظریه دلوز, مجموعه برج آزادی, موزه هنرهای معاصر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به تبیین نقش مولفههای بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریهی دلوز از فرم در موزه هنرهای معاصر و مجموعه برج آزادی پرداختهاست. فرآیند ادراک تحتتاثیر عوامل زیادی است، در ادراک یک بنای معماری مولفههای شکلدهندهی فرم بنا تاثیر زیاد و به خصوصی دارند؛ این امر به گونهای است که حتی میتوان تاثیر این عوامل را در بازدیدکنندگان پیشبینی و بررسی کرد. این عناصر یکی از عوامل اصلی در افزایش یا کاهش تعداد بازدیدکنندگان در هر بنا میباشد؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت چه برای افزایش گردشگران در بنا و چه برای معماران میباشد. البته بخش عظیمی از ادراک محیط از طریق بینایی و ادراکات بصری به دست میآید؛ به بیان سادهتر درک محیط توسط فرآیندی پیچیده بین مغز و چشم اتفاق میافتد که از سویی دیگر تناسبات و زیباییهای بصری بر روی افزایش ادراک فرم بر انسانها، در بناهای معماری نقش مستقیم میگذارد. لذا در این پژوهش به تاثیر عوامل و مولفههای بصری بر فرم اشیاء بر اساس نظریه دلوز پرداخته شدهاست تا مولفههای بصری بر ادارک را در دو بنای موفق معماری معاصر ایران را دریافت و در اختیار دیگر پژوهشگران و معماران قرار داد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع آمیخته و دلفی میباشد. جمعآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعات کتابخانهای، بازدید میدانی و پرسشنامه صورت گرفتهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که عواملی همچون شرایط لایههای کارکردی، زیباییشناختی، اجتماعی-فرهنگی، زیستمحیطی، اقتصادی و سیاسی در تببین مولفههای بصری فرم نقش مهمی دارند. مهمترین مولفهها در مجموعهی برج آزادی شامل تناسب فرم و فضا؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا میباشد و مهمترین مولفههای بازتابیافته در موزهی هنرهای معاصر شامل خلق حرکت؛ هماهنگی، کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا؛ ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم میباشد.
1. آرنهایم، رودولف. (1392). پویهشناسی صور معماری نیروهای ادراک بصری (ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: سمت.
2. اداندیس، دونیس. (1392). مبادی سواد بصری (ترجمه: مسعود سپهر). تهران: سروش دانش.
3. اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1392). حس وحدت: نقش سنت در معماری ایرانی. تهران: علم معمار.
4. اردلانی، حسین، سلیمی، همایون، اکبری، مجید و گودرزی، حجت. (1394). تجسم احساس در اندیشهی ژیل دلوز؛ بررسی نقاشیهای فرانسیس بیکن. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 16، 89-104.
5. الکساندر، کریستوفر. (1381). معماری و راز جاودانگی (ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: بهشتی.
6. امرایی، بابک. (1393). تحلیل بینانشانهای روابط فرم و فضا. هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، 19(4)، 13-22.
7. امیری پویا، فائزه، افضلیان، خسرو، اعتصام، ایرج و طبسی، محسن. (1401). خوانش اندیشههای نوسنتگرایی در معماری معاصر ایران بر مبنای هرمنوتیک فلسفی هایدگر (با بررسی اندیشههای حسین شیخ زینالدین). دوفصلنامه علمی معماری، شهرسازی و هنر فضای زیست، 2(2)، 73-92.
8. بارت، رولان. (1370). عناصر نشانهشناسی (ترجمه: مجید محمدی). تهران: بینالمللی الهدی.
9. بانیمسعود، امیر. (1394). معماری معاصر ایران. تهران: هنر معماری قرن.
10. ترزیدیس، کوستاس. (1393). فرم بیانگر: رهیافتی مفهومی به معماری رایانهای (ترجمه: کاوه بذرافکن). مشهد: کتابکده کسری.
11. جمالی، مریم. (1394). مقدمهای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن. چستارهای فلسفی، 11(28)، 47-64.
12. خوشاب، فاطمه و اسلامی، سید یحیی. (1402). تعامل تصویر، حرکت و زمان در معماری و سینما با توجه به نظریات ژیل دلوز. هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، 28(1)، 81-94.
13. دلوز، ژیل. (1390). ترجیح میدهم که نه. بارتابی محرر و سه جستار فلسفی (ترجمه: شهریار وقفیپور). تهران: نیکان.
14. دلوز، ژیل. (1392). سینما 1: حرکت-تصویر (ترجمه: مازیار اسلامی). تهران: مینوی خرد.
15. دهقان، کیان. (1399). تأثیر متقابل کاربرد و معنا بر فرم اشیاء. هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، 25(2)، 75-86.
16. ذوقی تونکابنی، مهرنوش، ارمغان، مریم و متین، مهرداد. (1400). تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم (از سال 1385 تا کنون). دوفصلنامه اندیشه معماری، 6(11)، 1-21.
17. ذوقی تونکابنی، مهرنوش، ارمغان، مریم و متین، مهرداد. (1401). نقش ذهنیت در بازنمود لایههای آثار معماری معاصر ایران با نگاهی به اندیشهی فرم نشانهدار دلوز. نشریه علمی باغنظر، 19(117)، 91-104.
18. رئیسی، ایمان. (1394). نظر بازی: جستارهای نظریه معماری. مشهد: کتابکده کسری.
19. سلیمانی الموتی، مهتاب و اردلانی، حسین. (1400). میانجیها و ناممکنهای دلوزی؛ سوژه، معماری و فضا؛ از ساختارمندی تا ساختارشکنی آیزنمن. فصلنامه علمی و شهرسازی صفه، 32(99)، 61-75.
20. طلایی، آویده، حبیب، فرح و مختاباد امریی، سیدمصطفی. (1397). تدوین مدل مفهومی نشانهشناسی بازار سنتی ایران. مجله علمی-پژوهشی جستارهای زبانی، 9(3)، 15-36.
21. علینژاد مجیدی، سحر، شالی امینی، وحید، ایرانی بهبهانی، هما و ضیمران، محمد. (1398). چگونگی بازتاب جلوههای میانمتنی در بازخوانش معماری معاصر ایران. معماری و شهرسازی ایران، 10(17)، 49-68.
22. فرجی، میترا و ابراهیمزاده نوایی، فاطمه. (1397). بررسی نقش مولفههای بصری فرم بر ادراک و تأثیر آن بر ایجاد انگیزش افراد. هویت شهر، 14(41)، 47-58.
23. قبادیان، وحید. (1393). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: پژوهشهای فرهنگی.
24. لنگ، جان. (1390). آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط) (ترجمه: علیرضا عینیفر). تهران: تهران.
25. محمودی، امیرسعید و باستانی، مهیار. (1397). روشهای خلق ایده و کانسپت در فرایند طراحی معماری. هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 31(2)، 33-44.
26. ورمقانی، حسنا. (1402). بازتفسیر مراتب محصوریت در هزارتوی خانههای تاریخی کاشان (خانه عامریها) بر پایه معرفتشناختی ریزوماتیک ژیل دلوز. نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران، 14(2)، 67-81.
27. وی کی چینگ، فرانسیس. (1370). معماری، فرم، فضا، نظم (ترجمه: زهره قراگوزلو). تهران: تهران.
تاریخ دریافت مقاله : 17/04/1403
|
تاریخ پذیرش مقاله : 20/06/1403
|
رویا کیهانی 1
سروش محمدپور1
آویده طلایی2 (نویسنده مسئول)
چکیده |
پژوهش حاضر به تبیین نقش مولفههای بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریهی دلوز از فرم در موزه هنرهای معاصر و مجموعه برج آزادی پرداختهاست. فرآیند ادراک تحتتاثیر عوامل زیادی است، در ادراک یک بنای معماری مولفههای شکلدهندهی فرم بنا تاثیر زیاد و به خصوصی دارند؛ این امر به گونهای است که حتی میتوان تاثیر این عوامل را در بازدیدکنندگان پیشبینی و بررسی کرد. این عناصر یکی از عوامل اصلی در افزایش یا کاهش تعداد بازدیدکنندگان در هر بنا میباشد؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت چه برای افزایش گردشگران در بنا و چه برای معماران میباشد. البته بخش عظیمی از ادراک محیط از طریق بینایی و ادراکات بصری به دست میآید؛ به بیان سادهتر درک محیط توسط فرآیندی پیچیده بین مغز و چشم اتفاق میافتد که از سویی دیگر تناسبات و زیباییهای بصری بر روی افزایش ادراک فرم بر انسانها، در بناهای معماری نقش مستقیم میگذارد. لذا در این پژوهش به تاثیر عوامل و مولفههای بصری بر فرم اشیاء بر اساس نظریه دلوز پرداخته شدهاست تا مولفههای بصری بر ادارک را در دو بنای موفق معماری معاصر ایران را دریافت و در اختیار دیگر پژوهشگران و معماران قرار داد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع آمیخته و دلفی میباشد. جمعآوری اطلاعات نیز از طریق مطالعات کتابخانهای، بازدید میدانی و پرسشنامه صورت گرفتهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که عواملی همچون شرایط لایههای کارکردی، زیباییشناختی، اجتماعی-فرهنگی، زیستمحیطی، اقتصادی و سیاسی در تببین مولفههای بصری فرم نقش مهمی دارند. مهمترین مولفهها در مجموعهی برج آزادی شامل تناسب فرم و فضا؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا میباشد و مهمترین مولفههای بازتابیافته در موزهی هنرهای معاصر شامل خلق حرکت؛ هماهنگی، کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا؛ ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم میباشد.
کلمات کلیدی: مولفههای بصری فرم، فرم، فرم اشیاء، نظریه دلوز، مجموعه برج آزادی، موزه هنرهای معاصر
1- گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تهران غرب، تهران، ایران.
2- استادیار گروه معماری دانشکده هنر و معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (talaei.avideh@wtiau.ac.ir)
تمام مقالات تحت لیسانس CC-BY و Creative Commons منتشر می شود.
1-مقدمه
معماری به مثابهی یک اثر، بازتابندهی اندیشهها و ارزشهایی است که برای درک و دریافت معانی آن میتوان از عوامل متعددی مدد جست. از سویی دیگر در طول تاریخ هنر، فلاسفه و نظریهپردازان در تلاش بودهاند که مفهوم فرم را تبیین کنند. از دههی 80 میلادی به بعد، صورت و فرم آثار معماری تغییرات شگرفی را به خود دیدهاست؛ این امر معلول نوع نگرش انسان به هنر است. ژیل دلوز]1[ به روشی خاص به بیان مفهوم فرم پرداختهاست. وی با استمداد از مقولات پیرس]2[، فرم را نوعی فعلیت و جدال میداند که از طریق مخالف یا متضاد بودن میان دو چیز به وجود میآید.
ژیل دلوز با عقیده بر اینکه محیط واقعی نوعی فعلیت میباشد، مفاهیم معماری را تحتتاثیر قرار میدهد. این مفاهیم در معماری به معنای الهامگرفتن طراح در ایدهیابی از مولفههای پسزمینهی مفاهیم و ویژگیهای معماری سنتی و سپس انتخاب از میان لایههای آن و در نهایت خلق اثر است. بنابراین با توجه به مولفههای مطرحشده در اندیشهی وی میتوان به نحوهی تجلی فرم و شکلگیری انواع آن به عنوان ابزاری مهم در معناسازی از لایههای درونی معماری استناد نمود.
خوانش اثر با در نظرگرفتن لایههای متنیِ مرتبط و مؤثر بر تاثیر متقابل کاربرد و معنا بر فرم اشیاء، یکی از مواردی است که در حوزه نقد معماری معاصر ایران کمتر بدان پرداخته شدهاست. از طرفی دیگر در طول تاریخ، مفهوم فرم در هنر و معماری تعاریف مختلفی برگرفته از الگووارههای فکری، فلسفی و فرهنگی حاکم بر هر دوره به خود اختصاص داده است. از اواسط قرن بیستم توجه به چگونگی شکلگیری اثر هنری و خوانش آن به شیوهای متفاوت نسبت به قبل و با توجه به لایههای مختلف مؤثر در پیدایش هنر شکل گرفت. با توجه به مؤلفههای مطرحشده در اندیشهی دلوز ضرورت دارد به نحوهی تجلی فرم و شکلگیری انواع آن بهعنوان ابزارى مهم در معناسازی از لایههای درونى معمارى استناد و پژوهش نمود.
بنابراین هدف اصلی در این پژوهش تبیین مولفههای بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریهی دلوز از فرم است؛ که این نظریه در دو بنای مهم معماری در تهران که موزهی هنرهای معاصر و مجموعهی آزادی هستند؛ بررسی شدهاست.
2-پرسشهای تحقیق و فرضیه تحقیق
برای پاسخگویی به هدف اصلی پژوهش نیاز است به پرسشهای 1-مولفههای بصری در فرم چه عواملی هستند و چه تاثیری در شکلگیری فرم اشیاء دارند؟، 2-مولفهها و شاخصههای نظریهی دلوز از فرم چیست و چند درصد در مجموعه برج آزادی و موزه هنرهای معاصر بازتاب یافتهاست؟؛ پاسخ داد.
با توجه به این که پژوهش حاضر از نوع آمیخته میباشد؛ بنابراین فرضیهی اصلی پژوهش این است که مهمترین مولفهی بازتابیافته در موزه هنرهای معاصر از نظر دلوز خلق حرکت و روابط کارکردی بین اجزاء میباشد. همچنین مهمترین مولفهی بازتابیافته در مجموعه برج آزادی از نظر دلوز تناسب میان فرم و فضا، پیوستگی بین اجزاء معماری و اتمسفر بالای فضا میباشد؛ که فرض میشود درصد بالاتری نسبت به سایر مولفهها به خود اختصاص خواهندداد.
3-پیشینه پژوهش
برای پیشینهی پژوهش دو امر مهم میباشد 1-مولفهی بصری فرم و فرم از جهت معنا، 2-نظریه دلوز از فرم. در جدول شماره 1، پیشینه پژوهش به طور کامل بیان شدهاست.
جدول 1: پیشینه پژوهش
ردیف | عنوان | نویسنده | سال | بررسی ملاحظات انجامشده | نتیجه | روش تحقیق |
1 | بررسی نقش مولفههای بصری فرم بر ادراک و تاثیر آن بر ایجاد انگیزش افراد | میترا فرجی و فاطمه ابراهیمزاده نوایی | 1397 | در این پژوهش مولفههای ادراک بصری فرم با تکیه بر نظریات آرنهایم، اداندیس و گروتر دستهبندی شده و محرکهای بصری فرمی با توجه به نظریات دونیس اداندیس گردآوری شده و به روش AHP با نظریات بیست خبره در زمینه معماری مقایسه شدهاست. | هر پدیده اى داراى دو جنبه است: جنبه ساختارى ساده و فارغ از تعلقات فرهنگى و اجتماعى قابل شناسایى است، درحالى که جنبه ادراکى نه تنها پیچیده است بلکه متاثر از مناسبات فرهنگ هر قوم و تحتتاثیر عوامل متعدد اجتماعى و فردى است. | کاربردی پیمایشی و توصیفی |
2 | تحلیل بینانشانهای روابط فرم و فضا | بابک امرایی | 1393 | در این پژوهش یکی از شاخصههای نوین و پرکاربرد بینامتینت، «نقد بینانشانهای» را به کار بردهاست و به یک شناخت نظاممند از فضا و روابط فرم و فضا، استفاده کردهاست. | بر مبنای تحلیل بینانشانهای، چهار نظام نشانهای در فضا وجود دارند که عبارتاند از رمزگان ابعاد فیزیکی، رمزگان بصری، رمزگان معنایی و رمزگان بعد پنهان. | تحلیلی-توصیفی |
3 | تاثیر متقابل کاربرد و معنا بر فرم اشیاء | کیان دهقان و قاسم مطلبی | 1399 | این پژوهش به بررسی فرم شئ در چرخه عمر خود در مواجهه با خواستها و نیازهای کاربردی و نیازهای انسان میپردازد. انسان به دلیل استفاده و فرمدادن به شئ به وسیلهی قابلیتهای بالقوه خود با انسان ارتباط برقرار میکند. | ارتباط بین مورفولوژی شئ و همسازی آن با سایر مولفهها قابل استفاده است. این مدل در رابطه با شناخت پویایی یک شئ توضیح میدهد که چرا و چه زمانی شئ در یک مرحله باقی میماند یا از یک مرحله به مرحلهی دیگر توسعه مییابد. | تحلیلی-توصیفی |
4 | تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم )از سال 1385 تا کنون( | مهرنوش ذوقی تونکابنی، مریم ارمغان و مهرداد متین | 1401 | در این پژوهش معماری به مثابهی یک متن بازتابندهی اندیشههایی است که برای درک و دریافت معانی آن میتوان از نشانهشناسی مدد جست. | با بهکارگیری لایههای متن به صورت صریح و آشکار، فرم بزرگ از انواع فرم دلوزی محقق میگردد. با حذف و کسر بخشی از رمزگان در طرح و معناسازی به صورت ضمنی، فرم کوچک خلق میشود. | تحلیلی-توصیفی نشانهشناسی |
5 | تعامل تصویر، حرکت و زمان در معماری و سینما با توجه به نظریات ژیل دلوز | فاطمه خوشاب و سید یحیی اسلامی | 1402 | در این پژوهش به مقولهی بین رشتهای سینما در معماری پرداختهاست تا مولفههای تصویر، حرکت و زمان را بر اساس آرای ژیل دلوز بررسی کند. | تصاویر با یکدیگر در حال کنش و واکنش هستند که در بستری از زمان رخ میدهند و باعث پیدایش مفاهیمی از قبیل زمان-تصویر و حرکت-تصویر میگردند. | کیفی-تحلیلی رویکرد فلسفی |
6 | نقش ذهنیت طراح در بازنمود لایههای آثار معماری معاصر ایران با نگاهی به اندیشه فرم نشانهدار دلوز | مهرنوش ذوقی تونکابنی، مریم ارمغان و مهرداد متین | 1401 | این پژوهش به بررسی شیوههای طراحی معماران حرفهای ایران، شناسایی مولفههای پسزمینه تاثیرگذار بر آن و شناخت نحوهی بهرهگیری از لایههای متن معماری در خلق اثر است. | معماران ایران در ایدهپردازی از مفاهیم و ویژگیهای معماری گذشته، الهام و سپس با بیانی نو از لایههای مختلف معماری به ویژه لایه تاویلی و زیباییشناختی، درک عمیقی از مفاهیم گذشته در معماری امروز را بازتاب میکند. | کیفی رویکرد نشانهشناسی لایهای |
7 | میانجیها و ناممکنهای دلوزی سوژه، معماری و فضا از ساختارمندی تا ساختارشکنی آیزنمن | مهتاب سلیمانی الموتی و حسین اردلانی | 1400 | در این پژوهش ویژگیهای مشترک میانجیها و ناممکنها در اندیشهی دلوز و معماری آیزنمن بررسی شدهاست و با این فصل مشترک معماری وی بیان و تحلیل میشود. | میانجیها بنا به حرکت و جنبش دائمیشان، تجسم هستیشناسی ناممکنها را، که زیربنای اینهمانی و هویاتی درونی هستند، شروع میکنند و پایان میبخشنمد. | توصیفی-تحلیلی |
8 | بازتعریف مراتب محصوریت در هزارتوی خانههای تاریخی کاشان (خانه عامریها) بر پایه معرفتشناختی ریزوماتیک ژیل دلوز | حسنا ورمقانی | 1402 | این مقاله به دنبال بررسی شیوههای دستیابی به تنوعی از عرصههای محصور در سازمانهای فضایی خانههای کاشان و بازتعریف مراتب محصورت آنها است. | رویکردهای کالبدی/فضایی متعدد در تطابق با فضای کالبدی ریزومی شامل سیالیت، انعطافپذیری، کثرت فضاها و نیز تنوع و تعدد درجات محصوریت موثر است. | توصیفی-تحلیلی استدلال منطقی |
با توجه به پیشینهی پژوهشهای انجامشده میتوان دریافت کرد که عمدهی پژوهشهای پیشین دربارهی فرم، معنای فرم و نحوهی ادراک فرم بحث کردهاند و پژوهشی بر پایهی نظریهی دلوز از فرم، به بررسی بناهای شاخص معماری ایران نپرداختهاست؛ بنابراین پژوهش حاضر پژوهشی جدید در مبحث بررسی فرم بر اساس نظریهی ژیل دلوز میباشد.
4-روش تحقیق
روش تحقیق در این پژوهش از نوع آمیخته، ترکیبی از کمی و کیفی میباشد. در قسمت بررسی متون گذشته و شناخت مولفههای تاثیرگذار بر ادراک بازدیدکنندگان از روش کیفی و سپس در تحلیل و ارزشگذاری هر یک از مولفهها از رویکرد کمی استفاده شدهاست. همچنين با توجه به چارچوب نظری پژوهش كه مولفههای بصری در فرم اشیاء است، مرور مبانی پايه و فلسفی امری ضروری برای شناخت ماهيت اين نوع فضاهاست. در نتيجه با توجه به سنت كيفی تحقيق، پارادایم تفسيری و روش نمونه موردی استفاده شده است. ابزار اين روش، مرور اسناد، تصاوير، پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده است كه نمونه مدنظر پژوهش مجموعه برج آزادی و موزه هنرهای معاصر میباشد. همچنين در قسمت تبیین مولفههای بصری فرم بر ادراک بازدیدکنندگان روش پژوهش كمی میباشد؛ كه کیفیت مولفههای تاثیرگذار در قالب پرسشنامه از بازدیدکنندگان مجموعه برج آزادی و موزه هنرهای معاصر مورد پرسش قرار گرفتهاست؛ که حجم نمونه در اين پژوهش 100 نفر میباشد. همچنین برای تحلیل و تبیین درستتر مولفههای بصری فرم بر ادراک و تاثیر آن بر احساس، از مصاحبه در این پژوهش استفاده شدهاست؛ که حجم نمونه در این بخش 10 نفر دکتری معماری میباشد. در آخر با كنار هم قرار دادن تاريخ رويدادها، با تفسير عقلی، يا ديگر شيوههای بحث منطقی میتوان نقش مولفههای بصری فرم بر ادارک و تاثیر آن بر معماری موزه هنرهای معاصر و مجموعه برج آزادی را با استدلال منطقی به هم پيوند زد. در واقع پارادايم پژوهش تفسيری(پديدارشناسی)، راهبرد اصلی پژوهش استدلال منطقی و تدابير و فنون پژوهش استفاده از اسناد و تحليل می باشد. در شکل 1، ساختار کلی پژوهش به ترتیب گامها بیان شدهاست.
شکل 1: ساختار پژوهش
با توجه به روش تحقیق ذکرشده؛ از 100 نفر، حدود 40 عدد پرسش دربارهی درصد بازتاب مولفههای دلوز از فرم، در مجموعهی برج آزای و موزه هنرهای معاصر به صورت جداگانه و همراه با تصویر نمونه موردی، پرسیده شدهاست. پاسخدهندگان، درصد بازتاب هریک از مولفهها را در چهار دستهی 100-70 درصد، 70-50 درصد، 50-30 درصد و زیر 30 درصد انتخاب کردند. سوالات پرسشنامه به صورت خلاصه در جدول 2، ذکر شدهاست.
جدول 2: سوالات پرسشنامه
رديف | سوالات |
1 | به نظر شما مولفهی سیالیت و پویایی در فضا به چه میزان در (نام نمونه موردی) مشاهده میشود؟ |
2 | به نظر شما به چه میزان در (نام نمونه موردی) دارای ابهام و ایهام در فضا است؟ |
3 | به نظر شما به چه میزان در فضای (نام نمونه موردی) تضاد مشاهده میشود؟ |
4 | به نظر شما به چه میزان پیوستگی بین اجزای معماری در (نام نمونه موردی) مشاهده میشود؟ |
5 | به نظر شما دیالکتیک و روابط بین لایههای درونی محیط به چه میزان در (نام نمونه موردی) بازتاب یافتهاست؟ |
6 | به نظر شما در (نام نمونه موردی) چند درصد فضای بینابینی و مرز مشترک وجود دارد؟ |
7 | به نظر شما معمار (نام نمونه موردی) به چه میزانی در طراحی به خلق حرکت فکر کردهاست؟ |
8 | به نظر شما ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم به چه میزان در (نام نمونه موردی) مشهود است؟ |
9 | به نظر شما فضای (نام نمونه موردی) به چه میزان انعطافپذیر است؟ |
10 | به نظر شما در (نام نمونه موردی) چند درصد ساختار و اتمسفر بالای فضا وجود دارد؟ |
11 | به نظر شما چند درصد کثرتگرایی در (نام نمونه موردی) وجود دارد؟ |
12 | به نظر شما در طراحی (نام نمونه موردی) به چه میزان به وجود فولد و هزارتو توجه شدهاست؟ |
13 | به نظر شما در (نام نمونه موردی) چند درصد دگردیسی (تغییر، تکامل و دگرگونی) وجود دارد؟ |
14 | به نظر شما تا چه میزان هماهنگی میان کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی در (نام نمونه موردی) مشاهده میشود؟ |
15 | به نظر شما از نظر زیباییشناختی، تا چند درصد تناسب میان فرم و فضا در (نام نمونه موردی) نمایان است؟ |
16 | به نظر شما از نظر اجتماعی-فرهنگی، تا چه میزان رابطه بین بافت، فرهنگ و تکثر اندیشهها در (نام نمونه موردی) بازتاب یافتهاست؟ |
5-چارچوب نظری پژوهش
در این قسمت در بخش اول برای درک ادارک مولفههای بصری فرم، به مفهوم فرم و فضا پرداخته شدهاست؛ سپس عوامل موثر بر ادراک به تفکیک نام برده و توضیح داده شدهاست. در بخش دوم به نظریهی ژیل دلوز پرداختهشده و سه مقولهی صیرورت، میانجیها و ریزوم که اصلیترین مباحث مطرح شدهی دلوز میباشد؛ مورد بررسی قرار گرفتهاست. سپس نشانهشناسی معماری و فرم دلوزی واکاوی شدهاست؛ تا در نهایت در قسمت تحلیل دادهها مولفههای فرم از منظر دلوز طبقهبندی شود.
§ 1-5-ادراک مولفههای بصری فرم
1-1-5-فرم و فضا
تعريف مشخصي براي فرم وجود ندارد؛ اما فرم براي توصيف مفهومي ذهني به كار ميرود كه نميتوان آن را مانند يك پديدهي مشخص تعريف كرد. در شكل 2، تعاريف متفاوتي از فرم بيان شدهاست.
شكل 2: تعريف فرم
فرم سيرتحول شگرفي را طي كردهاست؛ در جدول 3، نظريهها، تعاريف و سيرتحول فرم بر اساس زمان طبقهبندي شدهاست.
جدول 3: سيرتحول فرم (ذوقی تنکابنی، 1401، 11)
| نظريه | تعریف | مفهوم کانونی فرم |
دوران مدرن | فرماليسم]3[ | اهمیتیافتن ساختار و نظریات معرفتشناسی کانت | ساختار |
ايدهآليسم ]4[ | روانشناسی ادراک و تاکید بر فرافکنی احساس بدنی محیط فهم معماری به عنوان تجسم و تجلی امری پیشینی (ایده) دریافتشده توسط معمار مبتنی بر آراء هگل | فضا ایده | |
پراگماتيسم ]5[ | اهمیتیافتن تعامل و سازگاری با محیط طبیعی و انسانی در شکلگیری پدیده، اهمیت تجربه در کسب معرفت | نسبت تعاملی (ساختار) | |
دوران پسامدرن | نشانهشناسی ]6[ | پساساختارگرایی (بازی آزاد دال، معنای متکثر و تعویق بیپایان معنا) | معنا |
پدیدارشناسی ]7[ | مورد توجه قراردادن مسئله کنش متقابل میان کالبد و محیط اطراف آن حواس (دیداری، لامسه، بویایی و شنیداری) اندام غریزی درک و دریافت معنای معماری | معنا، قابلیت و کالبد، رویداد | |
مارکسیسم ]8[ | بررسی نسبت میان منازعات طبقاتی و معماری آشکارساختن واقعیات تاریخی، اتفاقات پنهان و اصلاحات وحدتبخش معماری | معنا، اهمیت ساختار در نسبت با فرآیند خلق اثر | |
روانشناسی محیط | شناخت روانشناسانهی رفتارهای انسان در محیط کالبدی | قابلیت، کالبد-رویداد |
واژهي فضا براي دلالت بر مفهومي به كار ميرود كه به مراتب ذهنيتر و پيچيدهتر از مفهوم ارجاعي فرم است. زماني كه از فرم چيزي صحبت ميشود، آن چيز وجود دارد؛ لذا مرجع فرم قابل تصور است. اما زماني كه در مورد فضا صحبت ميشود، مرجع مشخص نيست (امرايي، 1393، 30). انواع مختلفي از فضا وجود دارد كه در شكل 3، به آنها اشاره شدهاست.
شكل 3: انواع فضا
2-1-5-عوامل موثر بر ادراک
ادارك چندبعدي و چندكيفيتي ميباشد؛ صدا، بو و حس لامسه از ديگر جنبههاي مهم در ادراك ميباشند. ويژگيهاي ديداري فرمي و نمادين تنها جنبهي زيباييشناسي نيستند؛ بلكه عوامل مربوط به محرك (محيط) و و عوامل مربوط به فرد نيز جايگاهي ويژه در مقولهي ادارك دارند (فرجي و همكاران، 1397، 100).
هر فردي در فضا و محيط، احساس متفاوتي را تجربه ميكند؛ بنابراين نميتوان اظهار كرد كه چه فرم و چه الگويي براي مردم جذاب است؛ بلكه لذتبردن از الگوها و متغييرهاي آنها با ويژگيهاي فردي هر شخصي به صورت جداگانه معنا مييابد. از منظر دلوز از جلوههاي بصري هر فرمي، برداشتهاي متفاوتي شدهاست و اين امر به ميزان زيادي با احساسات و ادراكات هر فرد معني مييابد. جلوههاي بصري تاثيرهاي متفاوتي روي درك فرم معماري ميگذارند و مراحل متفاوتي را طي ميكند كه در شكل 4، به آن اشاره شدهاست.
شكل 4: مراحل درك فرم معماري
طيف تناسبات متفاوت يك فرم ميتواند ميتواند تفسيرهاي متنوعي را توليد كند. شكلهاي باريك، نازك و بلند، جذابيت و ظرافت را نمايش ميدهند؛ در حاليكه شكلهاي كروي و گرد، گرمي و آسايش را نشان ميدهند. به علاوه همان فرم كجشده به بيرون، ترس يا نگراني را نمايش ميدهد (ترزيديس، 1393، 27).
2-5-نظریه ژيل دلوز
ژیل دلوز فیلسوفی پساساختارگرا میباشد و نظریاتش رویکردی پستمدرن دارد. دلوز تجربهگرایی را برای اولین بار مطرح میکند و برای این امر وامدارد نظریات فیلسوفانی همچون فروید ]9[، نیچه ]10[ و مارکس ]11[ میباشد. از نظر وی احساس در هنگام مواجهه با بنا جایگاه ویژهای دارد؛ به همین دلیل است که رویکرد فکری وی به سمت پستمدرن است. دلوز در بنیان فلسفیاش از مفاهیمی همچون صیرورت، میانجیها، ریزوم، میل، سازمانگریزی، تفاوت و تکرار صحبت میکند؛ اما در لايههاي سيستمي خوانش وي از فرم به مقولههايي همچون لايههاي كاركردي، زيباييشناختي، اجتماعي-فرهنگي، زيستمحيطي، اقتصادي-سياسي و زمان اشاره دارد.
1-2-5-صیرورت از منظر دلوز
بر اساس دیدگاه دلوز، فیلسوفی به نام کولبروک صیرورت را نیرویی درون خود میپندارد؛ از نظر وی صیرورت به هر امری که فعلیت یافتهاست محدود نمیشود بلکه به واسطهی درکی که از نیروهای بالقوهای که در هر فعلیتی بیان میشود، به سوی جلو حرکت میکند (اردلانی و همکاران، 1394 ، 3). در شکل 5، به صورت کامل مولفههای صیرورت در فرم بیان شدهاست.
شکل 5: مفهوم صیرورت از منظر دلوز
2-2-5-مفهوم میانجیها از منظر دلوز
بعد از مفهوم صیرورت، مهمترین بحث از منظر دلوز میانجیها میباشد. میانجیها نقش میانجیگری و میانهای بین بالقوه و بالفعل بودن هر امری را دارند. علاقهی دلوز به مرزهای مشترک میان دو یا چند فضاست. در اندیشهی او ردپایی از نیروی بالفعل و انفعالاتی که توسط نیروها در میانهی دو حریم به فعالیت مشغول میشوند، به چشم میخورد؛ میانههایی که به معنای محافظهکاری نیستند (سلیمانی الموتی، 1400، 14). در شکل 6 به طور مفصلتر به بررسی شاخصههای میانجیها پرداخته شدهاست.
شکل 6: مفهوم میانجیها از منظر دلوز
بنابراین از منظر دلوز میانجیها در حال خلق و آفریدن هستند؛ بر این اساس امری به نام سوژه و ابژه در معماری فضاها قابل پیشبینی نمیباشد و روابط نامتعینی دارد. میانجیها به دلیل اینکه انرژی هستند و در فضا و اتمسفر وجود دارند، همیشه در حال حرکتاند و به صورتی سیال و پویا در حال رفتوبرگشت میباشند.
3-2-5-مفهوم ریزوم از منظر دلوز
ژیل دلوز در کتاب هزار فلات برای تبیین فلسفهی کثرتگرای خود، مفهوم ریزوم را به کار گرفتهاست (دلوز، 1390، 50) فضای ریزومیک فضایی چهلتکه، انبوه، متکثر و بسگانه، غیرپایگان و بسارتباطی و فضای سیال تغییرات همیشگی است و همواره در میانه و بینابین جا دارد. نقطهی پایان فضای ریزومی، آغاز راه تازه است؛ در واقع نمیتوان آغاز و پایانی برای آن متصور شد (ورمقانی، 1402، 204). در شکل 7، مولفههای اساسی در درک ریزوم بیان شدهاست.
شکل 7: مولفههای تاثیرگذار در ریزوم از منظر دلوز
اصلیترین امر در خصوص ریزوم، اتصال و ناهمگونی در فضا است. بر این اساس فضاهای متعدد و گوناگون با یکدیگر پیوند یافته و گویی یک کل واحد را تشکیل میدهند. ارتباطات متنوع در فضا موجب ایجاد پیوند ناهمسان و تنوع میگردد. ریزوم دارای هشت مولفهی اصلی کثرت، گسست نادلالتگر، نقشهنگاری، فولد، شدن، مجموعه، قلمروزدایی و بازقلمروسازی و در نهایت تفاوت میباشد. در شکل 8، این هشت مولفهی ذکر شده به صورت کامل توضیح داده شدهاست.
شکل 8: مفهوم ریزوم از منظر دلوز
3-5-نشانهشناسی در معماری
با فراموششدن انديشههاي مدرنيسم و فاصلهگرفتن معماران از طراحيهايي كه بر مبناي كاركرد هستند، مفهوم ادراك و دريافت طرح جايگاه ويژهاي پيدا كرد و نشانهشناسي به عنوان يكي از روشهاي تحليل متن به عنوان روشي براي دريافت معاني آشكار و پنهان اثر مورد توجه قرارگرفت. معماري ميبايست بر روند توليد معنا از طريق بيان و سازماندهي فضا تمركز كند، چراكه اشكال فضايي بخشي از زندگي اجتماعي است كه معناي آنها به ارزشهاي فرهنگي بستگي دارد (ذوقي تنكابني و همكاران، 1401، 8). در شكل 9، طبقهبندي نشانهشناسي به طور مفصل بيان شدهاست.
شكل 9: نشانه شناسي معماري
4-5-محيط متعين (فرم دلوزي)
دلوز در كتاب سينما يك (تصوير-حركت) سهگونه حركت-تصوير (تاثر-تصوير، كنش-تصوير و ادراك-تصوير) را متباين و هر كدام را با يكي از مقولات پيرس مرتبط و با نظام نشانهشناختي وي مشخص ميكند. دلوز، مقولهي دوم پيرس كه به يك ارتباط واقعي ميان ابژه و نشانه اشاره دارد با كنش-تصوير منطبق و محيط تعينيافته مينامد. وضع دوم در جايي وجود دارد كه فينفسه دو چيز، آنچه حاصل نسبت يك چيز با چيز دوم است. وضع دوم پيكرهايي است كه در فضا-زمانهاي معين، محيط جغرافيايي و اجتماعي تحقق مييابند و كنش-تصوير زاده ميشود. هنگامي كه نيروها (كيفيات و قدرتها) در حالات چيزها فعليت يافتهاند، ميتوان وارد قلمرو كنش-تصوير شد (ذوقي تنكابني و همكاران، 1400، 155).
از نظر دلوز سه نوع فرم وجود دارد؛ 1-فرم بزرگ (فرم نشانهدار)، 2-فرم كوچك (فرم كنشي) و 3-استحالهي فرم. جدول 4، به بررسي ويژگيها، توضيحات و زيرمجموعههاي هر يك از اين سه نوع فرم از منظر دلوز پرداخته شدهاست.
جدول 4: انواع فرم از نظر دلوز (ذوقي تنكابني و همكاران، 1400، 158)
انواع فرم دلوزي | انواع | تبيين | مولفه | تبيين |
فرم بزرگ | -نيروهاي محيط، ذهن خالق اثر را به چالش ميكشند. -طراح در خلق اثرش با استمداد از نيروهاي محيط به طور صريح و آشكارا شيوهي جديدي را تبيين مينمايد. | تك نشانه | -مجموعهاي از نيروهاي تعينيافته در محيط كه به موقعيت خاص زماني و مكاني اشاره دارند. | |
دو جملهاي | -توجه طراح به نيروهاي محيط و انتخاب از ميان آنها در خلق اثر جهت هماهنگي طرح با محيط (دلالت صريح). | |||
فرم كوچك | -ذهن خالق با كسر يا دگرگوني بخشي از رمزگان، وضع دوم (فرم جديد) ميسازد. -موقعيت به تدريج پديدار و توسط مخاطب درك ميگردد. -از اثر، معنا يا معاني متعدد استنتاج ميشود. | نمايه | -فقدان: ذهن معمار موقعيتي جديد از طريق كسر يا دگرگوني بخشي از رمزگان ميسازد كه براي درك اثر مخاطب ميبايست از آن استدلال و استنتاج نمايد. -ابهام: طراح با كسر يا دگرگوني بخشي از رمزگان در اثر ابهام ايجاد ميكند (دلالت ضمني). | |
استحاله فرم | -فرم در حال فرمزايي با استفاده از هر دو فرم بزرگ و كوچك. -اثر، در هر مرحله جنبهاي از موقعيت را نمايان ميسازد. هريك از موقعيتها نشانگر لحظهاي معين از مفهوم و ايدهي طراحي است و با موقعيتهاي ديگر پيوند خورده تا پيشرفت نوعي آگاهي و ايدهپردازي را شكل دهد كه برابر با كل موقعيت نمايانشده باشد. | پيكره | -نحوه تغيير موقعيتها در طرح كه ميتواند از فرم بزرگ به سمت فرم كوچك يا برعكس حركت نمايد. -پيكره متشكل از تك نشانهها، نمايه ابهام و استنتاج (دلالت صريح به همراه دلالت ضمني). | |
برداشت و ايجاد آگاهي | فرم از بين دادههاي واقعي، كدهايي را انتخاب مينمايد كه در ذهن بيننده منجر به يك آگاهي اوليه شده و در موقعيتهاي مختلف اين آگاهي را گستردهتر نموده و در نهايت وي را به آن برداشت ذهني موردنظر ميرساند. |
6-بحث و یافتهها
موضوع اصلی این پژوهش بررسی و تبیین مولفههای بصری فرم بر اساس نظریهی دلوز از فرم میباشد. برای بررسی کیفیت مولفهها دو نمونهی موردی انتخابشد؛ که عبارتاند از مجموعه برج آزادی و موزهی هنرهای معاصر، دلیل انتخاب این دو بنا این است که هر دو بنا 1-از نظر معناشناختی، مخاطب را به بازی فراخوانده و وادار به معناسازی مینمایند، 2-واجد زبانی نو هستند و فقط به دنبال تکرار تاریخ معماری ایران نبوده و در پی تقلید از غرب نمیباشند و 3-جریان فکری و نگرشی ویژه در فرآیند طراحی را نمایش میدهند. در جدول 5، به معماری و شاخصهای شکلگیری این دو بنا پرداخته میشود.
جدول 5: معماری مجموعه برج آزادی و موزهی هنرهای معاصر
نام بنا | سال ساخت | نام معمار | تصویر | توضیحات |
مجموعه برج آزادی | 1349 | حسین امانت |
| برج آزادی، به عنوان نماد «ایرانِ مدرن» و برای یادبود جشنهای ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران در میانه یکی از میدانهای اصلی غرب تهران به نام میدان شهیاد سابق و آزادی کنونی طراحی و ساخته شد. معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. در فضای زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد. |
موزه هنرهای معاصر | 1356 | کامران دیبا |
| این موزه شامل جامعترین گنجینههای هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهی مهم هنر نوگرا در دنیاست. این موزه دارای کارهای مهمی از جنبشهای هیجاننمایی انتزاعی، پاپآرت، مینیمالیسم، مفهومی و فوتورئالیسم است. در گنجینهی دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری میشود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آنها، دارای ارزش استثنایی هستند. |
همچنین با توجه به مطالب بیانشده در قسمت مبانینظری، میتوان دریافت که از نظر دلوز صیرورت در فرم دارای عدم قطعیت، عدم تعین، غیرساکن و ناایستا بودن در فضا (سیالیت و پویایی)، ابهام و ایهام در فضا و پیوستگی میباشد. همچنین وجود میانجی در فرم با دیالکتیک و روابط لایههای درونی محیط، وجود مرز مشترک بین فضاها، نمایان بودن سوژه و ابژه، حضور سیال و وجود دیسیپلینی برای دنبالکردن یک حرکت خلاقانه در فضا در راستای خلق حرکت، وجود ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم، انعطافپذیری، وجود فضای بینابینی و اتمسفر بالا در فضا معنا مییابد. به علاوه وجود مفهوم ریزوم در فرم دارای عواملی همچون سیالیت، انعطافپذیری، غیرخطیبودن فرم، کثرتگرایی، گسست نادلالتگر (ایجاد مسیر جدید با شکست و خردشدگی)، نقشهنگاری (دارای نقشهای پویا با ارتباط فضایی جدید)، فولد (هزارتو)، شُدَن (ایجاد دگردیسی)، مجموعه (با گسترش و تکثیر متصلشدن)، قلمروزدایی و بازقلمروسازی (ایجاد رابطهی جدید و مخالفت با سکون در فضا)، تفاوت (دوری از تکرار) میباشد. همچنین از نظر دلوز لایههای سیستمی نیز در ادراک فرم موثرند؛ لایههای سیستمی دارای 1-لایهی کارکردی که دارای ساختار معماری، کالبدی، فضایی، مصالح و روابط کارکردی است. 2-زیباییشناختی که حجم، فرم، فضا، تناسبات و روحمکان از مولفههای مهم آن است. 3- خصوصیات اجتماعی-فرهنگی که رابطه با بافت، روابط درون فرهنگی و توجه به تکثر اندیشهها از شاخصههای آن است. 4-عوامل زیستمحیطی که اقلیم و بوم نقش مهمی را در ادراک آن ایفا میکنند. 5-عوامل اقتصادی و سیاسی که روابط درون سیاسی (توجه به تاریخ معماری سنتی) و وجود مصالح با رویکرد اقتصادی در این بخش مهم است و در آخر 6-لایه زمان که توجه به شرایط روز جامعه و نگاه جهانی از عوامل اصلی در ادراک آن هستند. در شکل 10، مولفههای بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریهی دلوز از فرم جمعآوری شدهاست.
شکل 10: مولفههای بصری در فرم اشیاء بر اساس نظریه دلوز از فرم
سپس مولفههای شکل 10 در اختیار 10 نفر از متخصصین معمار که دارای مدرک دکتری هستند؛ قرار گرفت و مصاحبه و پرسشنامه از آنها صورت گرفت؛ تا صحت مولفهها از نظر آنها تایید یا رد گردد. نتایج پرسشنامه از متخصصین در شکل 11، مشاهده میشود.
شکل 11: نتایج صحت مولفههای فرم از نظر دلوز
بنابراین با توجه به شکل 11 میتوان نتیجه گرفت که مولفههای استخراجشده و جمعآوری شده در شکل 10، صحیح هستند.
7-نتیجهگیری
مولفههای بصری فرم همپوشانی بالایی با مولفهها و شاخصههای نظریه دلوز از فرم دارند؛ این مولفهها از نظر آراء دلوز به سه بخش اصلی صیرورت، میانجی و ریزوم تقسیمبندی میشوند. صیرورت دارای شاخصههایی همچون سیالیت و پویایی در فضا، ابهام و ایهام در فضا، وجود تضاد در فضا و پیوستگی بین اجزاء معماری میباشد. میانجی دارای مولفههایی همچون دیالکتیک روابط لایههای درونی محیط، وجود مرز مشترک و فضای بینابینی، حضور سیال، خلق حرکت، ظرافت بصری و عمق مفاهیم، انعطافپذیری و ساختار و اتمسفر بالا در فضا میباشد. ریزوم دارای شاخصههایی همچون سیالیت، انعطافپذیری، کثرتگرایی، گسست نادلالتگر، فولد و دگردیسی میباشد. از نظر دلوز مولفههای دیگری همچون لایهی کارکردی که شامل هماهنگی کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی است؛ لایهی زیباییشناختی که وجود تناسب بین فرم و فضا است؛ لایهی اجتماعی-فرهنگی که رابطهی همزمان بین بافت، فرهنگ و توجه به تکثر اندیشهها در آن مهم است؛ لایهی زیستمحیطی که توجه به اقلیم و بوم در آن حائز اهمیت است؛ لایهی اقتصادی و سیاسی که توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا را مورد توجه قرار میدهد و در نهایت لایهی زمان که توجه به شرایط روز جامعه و جهان را مورد بررسی قرار میدهد؛ در شکلگیری فرم تاثیر به سزایی دارند.
درصد بازتاب هر یک از مولفههای فرم از نظر دلوز در مجموعهی برج آزادی و موزهی هنرهای معاصر، در شکلهای 12 و 13، جمعآوری و تحلیل شدهاست. با توجه به شکل 12، میتوان دریافت که مهمترین مولفههای بازتابیافته در مجموعهی برج آزادی به ترتیب شامل تناسب بین فرم و فضا؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا؛ هماهنگی کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی؛ ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم؛ توجه به اقلیم و بوم؛ پیوستگی بین اجزای معماری؛ رابطهی همزمان بین بافت، فرهنگ و توجه به تکثر اندیشهها؛ توجه به شرایط روز جامعه ایران؛ ساختار و اتمسفر بالای فضا و در نهایت دیالکتیک لایههای درونی محیط میباشد؛ که از نظر اکثر افراد (50 نفر به بالا) درصد بازتاب این مولفهها بین 100-70 درصد میباشد.
شکل 12: نتیجهی پرسشنامه از 100 نفر دربارهی مولفههای فرم از نظر دلوز در مجموعه برج آزادی
با توجه به شکل 13، میتوان دریافت که مهمترین مولفههای بازتابیافته در موزهی هنرهای معاصر به ترتیب شامل خلق حرکت؛ هماهنگی، کالبد، فضا، مصالح و روابط کارکردی؛ توجه به تاریخ معماری و غیرتکراری بودن بنا؛ ظرافتهای بصری و عمق مفاهیم؛ سیالیت و پویایی در فضا؛ تناسب میان فرم و فضا؛ انعطافپذیری؛ فولد و هزارتو؛ رابطه بین بافت و فرهنگ و در نهایت ساختار و اتمسفر بالای فضا میباشد؛ که از نظر اکثر افراد (45 نفر به بالا) درصد بازتاب این مولفهها بین 100-70 درصد میباشد.
شکل 13: نتیجهی پرسشنامه از 100 نفر دربارهی مولفههای فرم از نظر دلوز در موزه هنرهای معاصر
8-پینوشت
]1[ Gilles Deleuze ]2[ Charles Sanders Peirce ]3[ Formalism
]4[ Idealism ]5[ Pragmatism ]6[ Semiotics
]7[ Phenomenology ]8[ Marxism ]9[ Sigmund Freud
]10[ Friedrich Nietzsche ]11[ Max Weber
9-ماخذ
1. آرنهایم، رودولف. (1392). پویهشناسی صور معماری نیروهای ادراک بصری (ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: سمت.
2. اداندیس، دونیس. (1392). مبادی سواد بصری (ترجمه: مسعود سپهر). تهران: سروش دانش.
3. اردلان، نادر و بختیار، لاله. (1392). حس وحدت: نقش سنت در معماری ایرانی. تهران: علم معمار.
4. اردلانی، حسین، سلیمی، همایون، اکبری، مجید و گودرزی، حجت. (1394). تجسم احساس در اندیشهی ژیل دلوز؛ بررسی نقاشیهای فرانسیس بیکن. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، 16، 89-104.
5. الکساندر، کریستوفر. (1381). معماری و راز جاودانگی (ترجمه: مهرداد قیومی بیدهندی). تهران: بهشتی.
6. امرایی، بابک. (1393). تحلیل بینانشانهای روابط فرم و فضا. هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، 19(4)، 13-22.
7. امیری پویا، فائزه، افضلیان، خسرو، اعتصام، ایرج و طبسی، محسن. (1401). خوانش اندیشههای نوسنتگرایی در معماری معاصر ایران بر مبنای هرمنوتیک فلسفی هایدگر (با بررسی اندیشههای حسین شیخ زینالدین). دوفصلنامه علمی معماری، شهرسازی و هنر فضای زیست، 2(2)، 73-92.
8. بارت، رولان. (1370). عناصر نشانهشناسی (ترجمه: مجید محمدی). تهران: بینالمللی الهدی.
9. بانیمسعود، امیر. (1394). معماری معاصر ایران. تهران: هنر معماری قرن.
10. ترزیدیس، کوستاس. (1393). فرم بیانگر: رهیافتی مفهومی به معماری رایانهای (ترجمه: کاوه بذرافکن). مشهد: کتابکده کسری.
11. جمالی، مریم. (1394). مقدمهای بر مفهوم فرم و فرمالیسم در هنر مدرن. چستارهای فلسفی، 11(28)، 47-64.
12. خوشاب، فاطمه و اسلامی، سید یحیی. (1402). تعامل تصویر، حرکت و زمان در معماری و سینما با توجه به نظریات ژیل دلوز. هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، 28(1)، 81-94.
13. دلوز، ژیل. (1390). ترجیح میدهم که نه. بارتابی محرر و سه جستار فلسفی (ترجمه: شهریار وقفیپور). تهران: نیکان.
14. دلوز، ژیل. (1392). سینما 1: حرکت-تصویر (ترجمه: مازیار اسلامی). تهران: مینوی خرد.
15. دهقان، کیان. (1399). تأثیر متقابل کاربرد و معنا بر فرم اشیاء. هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، 25(2)، 75-86.
16. ذوقی تونکابنی، مهرنوش، ارمغان، مریم و متین، مهرداد. (1400). تحلیل و بررسی متن آثار شاخص معماری معاصر ایران بر اساس خوانش دلوز از فرم (از سال 1385 تا کنون). دوفصلنامه اندیشه معماری، 6(11)، 1-21.
17. ذوقی تونکابنی، مهرنوش، ارمغان، مریم و متین، مهرداد. (1401). نقش ذهنیت در بازنمود لایههای آثار معماری معاصر ایران با نگاهی به اندیشهی فرم نشانهدار دلوز. نشریه علمی باغنظر، 19(117)، 91-104.
18. رئیسی، ایمان. (1394). نظر بازی: جستارهای نظریه معماری. مشهد: کتابکده کسری.
19. سلیمانی الموتی، مهتاب و اردلانی، حسین. (1400). میانجیها و ناممکنهای دلوزی؛ سوژه، معماری و فضا؛ از ساختارمندی تا ساختارشکنی آیزنمن. فصلنامه علمی و شهرسازی صفه، 32(99)، 61-75.
20. طلایی، آویده، حبیب، فرح و مختاباد امریی، سیدمصطفی. (1397). تدوین مدل مفهومی نشانهشناسی بازار سنتی ایران. مجله علمی-پژوهشی جستارهای زبانی، 9(3)، 15-36.
21. علینژاد مجیدی، سحر، شالی امینی، وحید، ایرانی بهبهانی، هما و ضیمران، محمد. (1398). چگونگی بازتاب جلوههای میانمتنی در بازخوانش معماری معاصر ایران. معماری و شهرسازی ایران، 10(17)، 49-68.
22. فرجی، میترا و ابراهیمزاده نوایی، فاطمه. (1397). بررسی نقش مولفههای بصری فرم بر ادراک و تأثیر آن بر ایجاد انگیزش افراد. هویت شهر، 14(41)، 47-58.
23. قبادیان، وحید. (1393). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: پژوهشهای فرهنگی.
24. لنگ، جان. (1390). آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط) (ترجمه: علیرضا عینیفر). تهران: تهران.
25. محمودی، امیرسعید و باستانی، مهیار. (1397). روشهای خلق ایده و کانسپت در فرایند طراحی معماری. هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 31(2)، 33-44.
26. ورمقانی، حسنا. (1402). بازتفسیر مراتب محصوریت در هزارتوی خانههای تاریخی کاشان (خانه عامریها) بر پایه معرفتشناختی ریزوماتیک ژیل دلوز. نشریه علمی معماری و شهرسازی ایران، 14(2)، 67-81.
27. وی کی چینگ، فرانسیس. (1370). معماری، فرم، فضا، نظم (ترجمه: زهره قراگوزلو). تهران: تهران.