تحلیل محتوای اخبار شبکه «سی ان ان» در موضوع «برجام»، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ با تاکید بر «نظریه تأثیر سی ان ان»
الموضوعات : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیلیلا ثمره هاشمی 1 , ابراهیم انوشه 2 , خسرو وفائی سعدی 3
1 -
2 - استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
3 - عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان
الکلمات المفتاحية: سی .ان.ان, برجام, دونالد ترامپ, نظریه تأثیر سی. ان. ان ایران,
ملخص المقالة :
شبکه های خبری ایالات متحده آمریکا به دلیل دارا بودن رویکردهای سیاسی مشخص و وابستگی به جریان های سیاسی همواره خواهان تاثیر گذاری بر تحولات سیاسی این کشور بوده اند. سیاست خارجی ایالات متحده نسبت به ایران یکی از مؤلفه های بنیادینی است که در دوران رؤسای جمهوری مختلف ایالات متحده هم برای سیاستمداران و هم برای اصحاب رسانه در این کشور اهمیت زیادی داشته است. سیاست خارجی دونالد ترامپ نسبت به ایران در زمینه معاهده برجام، در دوران ریاست جمهوری وی، یکی از مهم ترین رویدادهایی بود که در رسانه های مختلف ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. شبکه خبری سی ان ان یکی از رسانه هایی بود متناسب با تصمیمات مختلف ترامپ در زمینه برجام اخبار و گزارش های مبسوطی را منتشر کرد. سوال اصلی در این پژوهش این است که شبکه خبری سی ان ان در دوران ریاست ترامپ از چه روش هایی برای حمایت از برجام و تاثیر گذاری در سیاست خارجی آمریکا بهره برده است؟ در این مقاله تلاش شده است تا رویکرد خبری سی ان ان در موضوع برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر اساس مؤلفه های منافع ملی، ایران هراسی و همگرایی یا واگرایی با تروئیکای اروپایی(آلمان، فرانسه و بریتانیا) با بهره گیری از « نظریه تاثیر سی ان ان» تبیین شود. روش پژوهش در این نوشتار توصیفی- تحلیلی و بر اساس مستندات و اخبار منتشر شده از سوی شبکه خبری سی. ان .ان است.
انصاری محمد مهدی و خاشعی وحید، (1392)، استراتژی در فرهنگ و رسانه، ، تهران: دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها
دوئرتی جیمز و فالتزگراف رابرت،(1390)، نظریه های متعارض در روابط بین الملل، تهران: نشر قومس
سپهری محمد باقر، ( پاییز 1397)، بازنمایی ایران در اخبار شبکههای تلویزیونی امریکا (تحلیل گفتمان انتقادی اخبار سیانان و انبیسی در ارتباط با توافق هستهای ایران و کشورهای 1+5)، فصلنامه پژوهش های ارتباطی، شماره 95
سقای بی ریا ، حکیمه،(پاییز 1396)، نظریه (رویکرد) سی ان ان ، ساختارها و راهبردهای رسانه های برون مرزی آمریکا،پژوهشنامه رسانه بین الملل ، شماره 2
سمتی محمد مهدی ،(1385)، عصرسی ان ان و عصر هالیوود ، ترجمه خاتون براهویی،تهران: نشر نی
فردیک مورن،ژان و پاکوین، جاناتان،(1402)، ترجمه: دکتر ابراهیم انوشه، تجزیه و تحلیل سیاست خارجی (مجموعه ای از منابع کاربردی)
قوام عبدالعلی،(1387)، اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل، تهران: انتشارات سمت
قوام عبدالعلی،(1386)، روابط بین الملل نظریه ها ور ویکردها، تهران، انتشارات سمت
مورن ژان فردریک و پاکوین جاناتان،(1401)، تجزیه و تحلیل سیاست خارجی، ترجمه ابراهیم انوشه، تهران:انتشارات چاپخش
Gilbao Eytan, (2005),The CNN Effect: The Search for a Communication Theory of International Relations, Political Communication ,Routledge.
Https://amp.cnn.com/cnn/2017/10/05/politics/trump-iran-deal-deadline-plan
Https://www.cnn.com/2018/05/08/politics/donald-trump-iran-deal-announcement-decision
Https://www.cnn.com/2018/05/08/politics/trump-iran-deal-transcriptamp
Https://www.cnn.com/2019/07/08/politics/iran-trump-uranium-enrichment-intl-hnk
Https://www.cnn.com/2019/11/08/opinions/trump-iran-nuclear-deal-plan-disaster-ghitis/index.html
Https://amp.cnn.com/cnn/2020/09/18/politics/iran-snapback-sanctions
Https:www.cnn.com/2020/01/14/middleeast/iran-nuclear-deal-crisis-trump-analysis-intl
Islam Jui Nasima ,The CNN Effect Theory: How 24 Hour News Coverage Affects Government Decisions and Public Opinion in the case Syria and Somalia,,(2023),University of Dhaka · Department of Peace and Conflict Studies.
Livingston Steven,(1997), Clarifying The CNN Effect: An Examination of Media Effects According to Type of Military Intervention,John F. Kennedy School of Government , The Joan Shorenstein Center,Harvard University.
Mullen Jethro,As Republicans attack,Obama defends Iran nuclear deal(2015),Edition.cnn.com
Robinson Piers,(1999), The CNN Effect : Can the news media drive foreign policy?British Internatioal Association.