بررسی و تحلیل دیدگاه کارشناسان و کشاورزان شهرستان گرمسار در خصوص نقش ترویج در بازاریابی محصول خربزه
الموضوعات : بوم شناسی گیاهان زراعیمحمد صادق صبوری 1 , سیدجمال فرجه اله حسینی 2 , امیرحسین چیذری 3 , علیرضا ایرانبخش 4
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی
2 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم و تحقیقات
3 - دانشیار گروه اقتصاد و کشاورزی دانشکده کشاورزی-دانشگاه تربیت مدرس
4 - استادیار گروه علوم گیاهی دانشکده کشاورزی-دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
الکلمات المفتاحية: ترویج و آموزش کشاورزی, بازاریابی محصولات کشاورزی, خربزه و گرمسار,
ملخص المقالة :
در این پژوهش به اولویتبندی خواستههای کشاورزان در خصوص آموزش موارد بازاریابی از دید کشاورزان و کارشناسان کشاورزی، شناسایی و اولویتبندی مشکلات بازاریابی خربزه، روشهای مورد نیاز برای فراگیری بازاریابی و امکان ایفای نقش ترویج در بازاریابی از دیدگاه دو گروه پرداخته شده است. متغیرهای مستقل این تحقیق شامل ویژگیهای شخصی، شرکت در کلاسهای آموزشی-ترویجی، بازارگردانی، بازارشناسی، بازارگرایی و بهبود کیفیت محصول و متغیرهای وابسته نیز مشتمل بر انتخاب بازار فروش توسط کشاورز، نظر کشاورزان در خصوص امکان کمک کارشناسان ترویجی در امر بازاریابی محصول، تنوع بازار فروش و امکان ایفای نقش ترویج در بازار گردانی، بازارگرایی، بازارشناسی و بهبود کیفیت محصول بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب تصادفی و فرمول کوکران در مجموع 140 نفر برای جمعآوری اطلاعات از میان کشاورزان انتخاب شدند. 30 نفر از کارشناسان شهرستان گرمسار نیز از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات با انتخاب بازار فروش، نظر کشاورز در خصوص امکان کمک کارشناسان در بازاریابی محصول و میزان تنوع بازار فروش و نیز شرکت در دورههای آموزشی ـ ترویجی با شغل اصلی و نظر کشاورز در خصوص امکان کمک کارشناسان رابطه معنیداری وجود دارد. بین امکان بهبود کیفیت محصول، بازارگرایی و بازارشناسی و امکان ایفای نقش ترویج نیز رابطه معنیدار و مستقیم وجود دارد ولی در رابطه با بازارگردانی چنین امری مشاهده نشد. در مقایسه مشکلات بازاریابی، امکان ایفای نقش ترویج در بازاریابی و چگونگی انجام روشهای آموزشی ـ ترویجی مورد نیاز در بازاریابی بین دو گروه کارشناسان و کشاورز تفاوت معنیداری مشاهده نگردید.
1- بست، جان.1988. روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ترجمة حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی.1376. انتشارات رشد.
2- پورافضل، ح. و همکاران. 1364. بررسی مسایل بازاررسانی میوه و تره بار در شیراز و چگرنگی بهبود آن. انتشارات دانشگاه شیراز.
3- پیکارجو، ع. 1378. بررسی نقش اطلاع رسانی در آموزش های ترویجی به کشاورزان و دامداران روستایی. ماهنامه جهاد شماره 217-216. وزارت جهاد سازندگی وقت.
4ـ چیذری، ا. ح. و جولائی، ر. 1376. بررسی بازاریابی مرکبات استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5- حسنی، ح. 1352. بازاریابی پیشرفته محصولات کشاورزی. همدان :مدرسه عالی کشاورزی همدان.
6- خداپرست، م. 1377. نگاهی اجمالی به سیستم بازاریابی تولیدات روستایی، رویکرد کاربردی. ماهنامه جهاد شماره 207-206. وزارت جهاد کشاورزی.
7- دشتی، ق. 1375. برخی مسایل اقتصادی ترویج و توسعه کشاورزی ایران. ماهنامه جهاد. شماره193-192. تهران: انتشارات وزارت جهاد سازندگی وقت.
8- موشر، آ. 1367. پیشبرد لازمه های تحول و نو سازی. ترجمه اسماعیل شهبازی. وزارت کشاورزی. سازمان ترویج کشاورزی.
9- هومن، ح. ع.1373. استنباط آماری در پژوهشهای رفتاری. چاپ دوم. نشر پارسا.
10- Narayana, P. and A. Arandan. 1993. Enhancing farmers income through extension servic for agricultural marketing. In william.rivera and susan schram (ed.). Agriculturalextensionwordwide. (p.32). University of Goulph.
11- Ramendra. S.1996. Fertiliser extension: futureneed. Fertiliser-news.1996. 41:9,6-77
12 -Rondinelli A. 1989. Administrative decentralization of Agrivultural and rural Development programs in Asia. In agricultural extension world wide. William Rivera and Susan schram (ed.).
_||_