ارزیابی دو نوع چرخ آهنی تراکتور در عملیات تهیه زمین برنج
الموضوعات : بوم شناسی گیاهان زراعیعلی رشادصدقی 1 , مسعود زابلستانی 2
1 - عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی
2 - عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی
الکلمات المفتاحية: مکانیزاسیون, تهیه زمین درکشت برنج, چرخ آهنی تراکتور, لغزش چرخ, ظرفیت مزرعه ای,
ملخص المقالة :
با توجه به این که تراکتور دارای تایرهای لاستیکی معمولی، به علت لغزش و فرورفتگی تایر در خاک قادر به اجرای عملیات زراعی در زمین های بسیار مرطوب نمی باشد. به منظور حل این مشکل و در نتیجه افزایش بازده کششی تراکتور و بالا بردن ظرفیت مزرعه ای در عملیات مختلف زراعی کشت برنج، دو نوع چرخ آهنی تراکتور ساخته شد. یکی از این چرخ ها، نوعی وسیله کمک کششی است که روی چرخ عقب تراکتور نصب شده و به هنگام حمل و نقل درجاده، پره های آن قابلیت بازوبسته شدن به صورت لولایی روی لاستیک چرخ را دارد. نوع دیگر یک چرخ آهنی کامل با دندانه هایی در محیط آن به نام چرخ آهنی باتلاقی بوده که جایگزین چرخ عقب تراکتور شده و قابلیت حرکت در داخل زمین های خاک ورزی شده در شرایط اشباع و باتلاقی را دارد. در این آزمایش، چرخ آهنی با پره های تاشو (وسیله کمک کششی)، از نظر تأثیر برمیزان لغزش چرخ ها و ظرفیت مزرعه ای در سرعت های مختلف تراکتور، در عملیات خاک ورزی اولیه ودر خاک بسیار مرطوب با چرخ لاستیکی بدون وسیله کمک کششی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از آزمون کرت های خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار استفاده گردید. چرخ آهنی نوع دوم (چرخ باتلاقی) به طور مجزا در عملیات ماله زنی از نظر ظرفیت مزرعه ای و کارایی آن در سرعت های مختلف تراکتور، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از وسیله کمک کششی آهنی در شرایط خاک بسیارمرطوب کاهش معنی داری در لغزش چرخ ها ایجاد کرده و امکان عمل خاک ورزی با سرعت های بالاتر را در این شرایط فراهم نموده، در نتیجه ظرفیت مزرعه ای را تا حد زیادی افزایش می دهد. هم چنین با استفاده از چرخ آهنی باتلاقی می توان سرعت تراکتور و ظرفیت مزرعه ای را در عملیات زراعی از قبیل تسطیح با ماله، بذرپاشی و سم پاشی که همگی در زمین خاک ورزی شده در شرایط اشباع انجام می شوند، به صورت قابل توجهی افزایش داد.
1- الماسی، م.، ش. کیانی و ن. لویمی. 1378. مبانی مکانیزاسیون کشاورزی. انتشارات حضرت معصومه (س). چاپ اول.
2- امامی سلماسی، م. و ع. رشادصدقی. 1377. " مقایسه اقتصادی کشت مکانیزه با کشت سنتی برنج در منطقه میانه". گزارش پژوهشی نهایی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی. سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی، نشریه شماره 117.
3- رنجبر، ا.، ح. ر. قاسم زاده و ش. داودی. 1376. توان موتور و تراکتور(ترجمه). انتشارات دانشگاه تبریز.
4- Alwis, P. 2001. Development of swinging lugs reversible cage wheels for small and medium power tractors. Faculty of Agriculture, University of Ruhana, Kamburupitya. Sri Lanka. www.nsf.ac.lk/awards/merit2001.htm.
5- Anonymous. 1983. Test Codes and Procedures for Farm Machinery. RNAMTechnical
Publications, Series No. 12, Pasay city, Philippines.
6- ASAE Standards: ASAE D230.4. 1985. Agricultural Machinery Management Data. Sec. 4: 154. 32nd edition, 2950 Niels road, St. Joseph, MI. 49085-9659USA.
7- Bukhari, S., J. M. Baloch, G. R. Mari, A. N. Mirani, A. B. Bhutto, M. A. Bhutto. 1990. Effects of different speeds on the performance of moldboard plow. AMA. 21: (1): 27-31.
8- Cong, C.B. and C.Y. Fan . 1984. The research of driving wheel with movable lugs of the paddy field floating tractor. International Society for Terrian- Vehicle Systems, 8th International conference. Aug. 6-10 , Cambridge. U.K. Vol. 2: 495-505.
9- Gee-Clough, D. and V. K. Jindal. 1981. Improving the design and utilization of field machinery in Asia. Proceeding of the International Conference on Agricultural Engineering and Agro-Industries in Asia, Asian Institute of Technology, Bangkok, Thailand, 10-13.
10-Hendriadi, A. and V. M. Salokhe. 2002. Improvement of a power tiller cage wheel for use in swampy peat soils. Journal of Terramechanics. 39: 55-70.
11- Srivastava, A. K., C. E. Goering and R. P. Rohrbach. 1993. Engineering Principles of Agricultural Machines. ASAE Textbook. No. 6: 134-136.
12-Triratanasirichai, K. and A. Oida. 1991. Study on design criteria of cage wheel.
Journal of Japanese Society of Agricultural Machinery. 53 (3): 47-56.
13-Wu-Sx, Jh-Hu and Jx. Wong .1984. Behavior of soil under a lugged wheel. International Society for Terrian-Vehicle Systems, 8th International Conference. Cambridge, U.K., Vol. 2: 545-559.
_||_