واکاوی الگوی یادگیری مبتنی بر بازی با رویکرد حل مسئله (تحولی در یادگیری مدیران مدارس ابتدایی)
الموضوعات : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogical
عاطفه جواد زاده
1
,
زینب گلزاری
2
,
زهرا طالب
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - استادیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: یادگیری مبتنی بر بازی, رویکرد حل مسئله, الگو, مدیران مدارس ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی یادگیری مبتنی بر بازی با رویکرد حل مسئله برای مدیران مدارس ابتدایی با روش فراترکیب و کاربست رویکرد هفت مرحله سندولوفسکی و همکاران (2007) بود. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات چاپشده طی سالهای 2010 تا 2024 میلادی به زبان انگلیسی و فارسی است؛ لذا 61 مقاله به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شیوه تحلیل دادهها تکنیک ایجاد طبقهبندی از یافتهها با کاربست کدگذاری مرحلهای اکتشاف شاخص، مقوله و مؤلفه بود. نتایج پژوهش بیانگر 92 شاخص و 17 مقوله بود که منجر به کشف یک الگوی طبقهبندی- فرآیندی شد. ساختار طبقهبندی الگو شامل پنج مؤلفه مسئلهسازی، مسئله شناسی، مسئله گشایی، ویژگیها و دستاوردها بود و ساختار فرآیندی الگو به روابط بین مؤلفهها بهعنوان فرآیندها توجه داشت؛ طوری که مؤلفه ویژگیها دارای نقش درونداد؛ مؤلفههای مسئلهسازی، مسئله شناسی و مسئله گشایی دارای نقش فرآیند و مؤلفه دستاوردها دارای نقش برونداد بود. اعتبار نتایج پژوهش توسط همکاران بازبین موردبررسی و مقدار توافق 80/0 در باب شاخصها و 90/0 در باب مؤلفهها مورد تائید قرار گرفت. درنهایت میتوان گفت الگوی یادگیری مبتنی بر بازی با رویکرد حل مسئله جهت مدیران مدارس دارای اعتبار مناسب است؛ لذا میتوان ازآنجهت طراحی دورههای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی در آموزش های ضمن خدمت آنان بهره برد. همچنین چندین پیشنهاد کاربردی و پژوهشی مطلوب نیز جهت توسعه الگوی مذکور ارائه شده است.
