بررسی مسائل بازاريابی محصول پسته (مطالعه موردی شهرستان سیرجان)
الموضوعات :
1 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت
الکلمات المفتاحية: بازاریابی, تولید, خرده فروش, عمده فروش, لاجیت,
ملخص المقالة :
پسته یکی از محصولات مهم صادراتی می باشد و ایران عمده ترین تولید کننده پسته در جهان و در بین استان های پسته خیز، استان کرمان مهم ترین استان تولید کننده پسته شناخته شده است. بدین لحاظ بررسی وضعیت بازاریابی پسته از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این تحقیق ابتدا وضعیت بازاریابی پسته مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با استفاده از مدل هاي حاشيه بازاريابي اقدام به بررسي حاشيه بازاريابي می شود و در نهايت از طريق مدل لاجیت عوامل موثر بر رفتار توليد كنندگان منطقه و نحوة انتخاب كانال فروش مشخص می شود. داده هاي مورد نياز از 90 نفر بهره بردار ،25 عمده فروش و 25 خرده فروش شهرستان سیرجان با تكميل پرسشنامه و به روش نمونه گيري تصادفي به دست آمد. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در منطقه خدمات بازاريابي مناسبي صورت نمي گيرد و اغلب درجه بندی سنتی و به وسیله کارگران انجام می گیرد. تنها محدودی از باغداران عمل درجه بندی را با غربال و ترمینال ضبط پسته انجام می دهند. طبق بررسي هاي به عمل آمده سه كانال مهم در شبكه توزيع پسته در منطقه وجود دارد که عبارتند از خریداران محلی، شرکت تعاونی پسته رفسنجان و شرکت تعاونی پسته سیرجان. همچنين مشخص شد كه هيچ يك از ارقام فوق از كارايي لازم برخوردار نيستند.
1) Abbasian, M. Karim Zalu, M. and Karbasi, A. 2007. Economic analysis of the marketing margin of Mozafati dates (case study of Sistan and Baluchistan province). Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 1 (57): 109. (In Persian)
2) Abrishami, H. 1994. Fundamentals of econometrics, volume (1,2). Tehran University Publications. (In Persian)
3) Andrevaj, L., Al-Bunaimi, A., Ghassims Hamdani, E. and Ataf, Z. 2019. Entrepreneurial performance and export marketing capabilities of pistachios on export performance with the moderating role of inefficient competition. Entrepreneurial Strategies in Agriculture, 7(14): 1-10. (In Persian)
4) Ashrafi, M. Sadr al-Ashrafi, M. Karbasi, A. 2005. Investigating the margin of grape and raisin marketing in Iran. Iranian of Journal Trade Studies, 35: 213-237. (In Persian)
5) Azizi, J. and Yazdani, S. 2006. Examining the Iranian apple market with an emphasis on the principle of comparative advantage of export. Research and development in agriculture and horticulture, 73: 145-155. (In Persian)
6) Borosen B.W. 1985. Marketing margin and Price uncertatity, the case of the u.s Wheat Market. American Journal of Agricultural Economics, 67:521-529.
7) Dehghanian, S. Shahnooshi Forushani, n. and Azrin Far, Y. 2006. Investigation and analysis of efficiency and marketing of barberry growers in Khorasan province (case study: Qaynat city). Agricultural Sciences and Natural Resources, 13(4): 165-173.
8) Karami Fard, F. Rostami, F. and Gravendi, Sh. 2022. Future-oriented scenario for the development of digital marketing of agricultural products. Progress and Development of Kermanshah Province, 2(1): 112-130. (In Persian)
9) Kashefi, M. Mohammadi H. and Abolhasani, L. 2019. Effect of Marketing Strategies on Export Performance of Agricultural Products: The Case of Saffron in Iran. Journal of Agriculatural Science and Technology, 21(4): 785-798. (In Persian)
10) Khajuipour, A. Mohammadinejad, A. Shabanzadeh, M. and Khobyari, H. 2015. Choosing a competitive marketing strategy by applying the network analysis process (case study: Rafsanjan Pistachio Producers Cooperative). Agricultural Economics and Development, 24(94): 25-43. (In Persian)
11) Mohammadi, Gh. Abedini, S. and Rasilzadeh Aghdam, S. 2023. Marketing failures of agricultural products from a sociological perspective in the cities of Ahar, Marand and Maraqeh. Sociology Studies, 15(59): 129-148. (In Persian)
12) Richards, I., Timoth, A.N.,and Singh, H.R. 1996. Marketing order suspensions and fresh lemon Retail-FOB Margin, Journal of Agricultural and Applied Economics, 2: 63-77.
13) Sartwelle, j., O"Brien, D., Tierney, W. and Eggers, T. 2000. The Effect of Personal and Farm Characteristics Upon Grain Marketing Practices, Journal of Agricultural and Applied Economics, Southern Agricultural Economics Association, 32(1): 1-17.
14) Shajari, Sh. 2002. Investigating Shahani date marketing and export issues: a case study of Fars province, Jahrom city. Agricultural Economics and Development, 39: 167-141. (In Persian)
15) Shivastave, R.S. and randhir, M. 1995. Efficiency of fish marketing at Bhubaneshwar City of oeissa (India): Some policy implication, Journal of Agricultural Economics, 18: 89-97
16) Turkmani, J. 2002. Economic analysis and marketing of blue figs: a case study in Semnan province. Agricultural Sciences and Techniques and Natural Resources, 3: 77-89. (In Persian)