تحلیل جایگاه فلسفی عقلانیت به منظور تبیین مصادیق آسیب و سلامت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر
الموضوعات : کاوش های عقلی"محمود عبدوند 1 , علی روشنی زاده 2 , جهانبخش رحمانی 3
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: عقلانیت , امر به معروف , نهی از منکر, آسیب و سلامت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه عقلانیت در نظریه¬های فیلسوفان و تبیین مصادیق آسیب و سلامت در حوزه امر به معروف و نهی از منکر از این منظر انجام شد. این پژوهش از جمله پژوهش¬های کیفی است و با استفاده از روش گرندد تئوری با رویکرد تطبیقی ـ تحلیلی انجام پذیرفت. حوزه پژوهش شامل تمامی اسناد علمی در حوزه فلسفه و دین بود که نظرات فلاسفه در حوزه عقلانیت و مفاهیم مرتبط با فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر در آنها قابل استخراج بود. ابزار گرداوری اطلاعات شامل فیش¬برداری مرتبط با مفهوم عقلانیت و امر به معروف و نهی از منکر بود. در مرحله نخست از متون مرتبط با موضوع، جملات مرتبط با هدف اصلی پژوهش انتخاب و کدگذاری شدند. مفهوم عقلانیت در 340 کد از دیدگاه 93 فیلسوف و اندیشمند تدوین گردید. در مرحله دوم از میان این کدهای باز، محقق 153 کد انتخابی را با عنوان «عقل، عاقل و عاقلانه» برگزید. در مرحله سوم مقوله¬های انتخابی مفهوم امر به معروف و نهی از منکر با کدهای انتخابی مرحله دوم مورد مطالعه و تطبیق قرار گرفتند و بر اساس همسویی و ناهمسویی با نظرات فلاسفه در جدول طبقه¬بندی گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش پیشنهادی استراوس و کوربین استفاده گردید. نتایج نشان داد مفاهیم امر به معروف و نهی از منکر از جمله کفایت تشخیص عقلی، امر و نهی کردن، وظیفه حاکمیت، احساس مسئولیت، وظیفه انسانی، تغییر و پیشرفت، وجوب شرعی، خیر بشریت، حفظ امنیت، تعامل مردم و دولت، ساختار دولتی، پیروی از قانون و ... با نظرات فیلسوفان همسویی داشته و آنها را عقلانی تشخیص داده¬اند. همچنین مفهوم امر به معروف و نهی از منکر در چهار مقوله قانون، دین، سیاست و پیشرفت آسیب¬شناسی شد. فروکاهی، تفکیک جنسیتی و امتیازی کردن از جمله آسیب¬ها بودند.
فهرست منابع و مآخذ الف) منابع فارسی ـ ارسطو، اخلاق نیکوماخوس؛ (1356). ترجمه سید ابوالقاسم پورحسینی، نشر دانشگاه تهران. ـ ارسطو (1385). اخلاق نيكوماخوس. ترجمه حمد حسن لطفي ، انتشارات طرح نو. ـ ارسطو (1371). سياست. ترجمه حميد عنایت، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، تهران. ـ اسپريگنز، توماس (1382). فهم نظريه¬هاي سياسي. ترجمه فرهنگ رجايي ، نشر آگاه. ـ افلاطون؛ (1357).جمهوري، ترجمه محمد حسن لطفي، چاپ يكم، تهران: خوارزمي. ـ امید، مسعود؛ (1373). ارتباط دین و اخلاق از دیدگاه یونگ، کیهان اندیشه، شماره 53. ـ اي. جي. اوكانر (1378). جان لاك، ترجمه خشايار ديهيمي (تهران: نشر كوچك. ـ ایگلتون، تری؛ (1383). مارکس و آزادی، ترجمه علیاکبر معصومبیگی، نشر آگه. ـ آذربايجاني، مسعود و موسوي اصل، سید مهدی؛ (1385). درآمدي بر روان¬شناسي دين، قم: انتشارات زيتون. ـ باقری، خسرو؛ (1388). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، انتشارات مدرسه. ـ باقری، خسرو و غفاری، ابوذر؛ (1380). تربيت اخلاقي فضيلتگرا از منظر ديويد كار، نجله مطالعات اسلامی، شماره 53 و 54. ـ باقری، خسرو (1384). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، انتشارات مدرسه. ـ براون، استوارت، کالینسون، دایان و ویلکینسون، رابرت؛ (1382).صد فيلسوف قرن بيستم، ترجمه عبدالرضا سالار بهزادی، نشر ققنوس. ـ بروس، اونی؛ (1381). نظریه اخلاقی کانت، ترجمه علیرضا آل بویه،انتشارات بوستان کتاب قم. ـ بنتام؛ (1383). ميل و مکتب فايده¬گرايي، ترجمه محمد بقايي، تهران، اقبال. ـ پالمر،مايکل؛ (1385). فرويد،يونگ و دين. ترجمه محمد دهگان¬پور، غلامرضا محمودي، چاپ اول، تهران: رشد. ـ پرویزی، سرور؛ ادیب حاج باقری، محسن و صلصالی مهوش(۱۳۸۲). روش¬های تحقیق کیفی. تهران: بشری. ـ پیتر سینگر؛(1393). هگل، ترجمه عزت الله فولادوند، انتشارات طرح نو، 1393. ـ تقی¬زاده و همکاران (1395). بررسی سیر تطور مفهوم امر به معروف و نهی از منکر با توجه به زمینه¬های فرهنگی و تاریخی آن. ـ توانایی، محمد حسین (1390). عینی یا کفایی بودن وجوب امربه معروف و نهی از منکر. ـ توسلی، حسین (1388). بررسی انتقادی مبانی سیاست در اندیشه جان لاک، مجله علوم سیاسی شماره 48. ـ حائری شیرازی، مرتضی. طباطبایی، کاظم. سلیمی، علی. (1399). سازوکارهای اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر از منظر قرآن و حدیث. پایان نامه دکتری، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشکده علوم و معارف حدیث. ـ حسینی، حسن. طرقی، حسن. یوسفی، جعفر. (1399). روش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر و شیوههای اجرای آن از منظر فقه. جامعه المصطفی العالمیه، مجتمع آموزش عالی فقه - مدرسه عالی فقه تخصصی ـ جان لاک (1381). جستاري در فهم بشر، تلخيص پرينگل پتيسون، ترجمه رضازاده شفق (تهران: نشر شفيعي. جان لاك (1387). رسالهاي در باب حكومت، ترجمه حميد عضدانلو (تهران: نشر ني، 1387) چاپ اول، شماره¬های 15ـ 135 ـ 6 ـ 7 ـ 8 ـ 123 ـ 124 ـ 88 ـ 135 ـ 99 ـ 95 ـ 134 ـ 208 ـ 116 ـ 125 ـ 122 ـ 46 ـ 138 ـ 180 ـ 182 ـ 22 ـ 57 ـ 60 ـ 61 ـ 63 ـ جوادی، محسن؛ (1383). اخلاق، دایره المعارف قرآن کریم، ج2، بوستان کتاب قم. خنیفر، حسین. (۱۳۸۴). تحلیل محتوای ادبیات مدیریت اسلامی با تأکید بر آثار منتخب. تهران: مدیریت فرهنگ ـ خان بیگی، حمزه؛ (1390). جایگاه اخلاق در اسلام، پایان¬نامه کارشناسی ارشد. ـ دايانه کالينسون؛ (1379). پنجاه فيلسوف بزرگ از تالس تا سارتر، ترجمه محمد رفيعي، تهران، نشر عطايي. ـ دالماير، فرد (1386). سياست مدرن و عمل: تمرينهاي فكري در عرصه نظريه سياسي معاصر.ترجمه مصطفي يونسي، نشر پرسش. ـ دیوسالار، عبدالرسول؛ (1391). بازشناسي نسبت مفاهيم پيشرفت و توسعه با تأكيد بر انديشه غرب. مركز انديشه و پژوهش طرح هزاره. ـ دیوید راس، ارسطو؛ (1377). ترجمه دکتر مهدی قوام صفری، تهران: انتشارات فکر روز. ـ راسل، برتراند؛ (1392). اخلاق و سیاست، ترجمه على حیدریان. انتشارات بابک. ـ رايان، موريس؛ (1383). مطالعات مردم¬شناسي دين،ترجمه سيدحسين شرف¬الدين و محمد فولادي، چاپ اول. ـ رضوانی اول و همکاران (1394). بررسی تحلیل و مقایسه¬ای جایگاه عقل در فلسفه هگل و مولانا. ـ روشنی¬زاده، علی؛ (1393). تحویلی¬نگری در منشورهای اخلاقی دانشگاه¬های ایران، مجموعه مقالات همایش پنجم فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان. ـ سالیوان، راجر، (1380). کانت،ترجمه عزت¬اله فولادوند، انتشارات طرح نو. ـ سبحاني نيا، محمدتقی؛ (1389). بررسي معيارهاي هفت¬گانه جرمي بنتام با تکيه برآموزه¬هاي اسلامي، مجله معرفت اخلاقی، شماره دوم. ـ سلیمی، علی. (1400). جایگاه امربهمعروف و نهی از منکر در راهبرد حفظ نظم اجتماعی؛ بازخوانی اجتماعی آیات قرآن و روایتهای اهلبیت. فصلنامه علمی، 26: 21-44. ـ شیروانیان، علیرضا و قاسمیان، معصومه؛ (1391).نقش پنج منظومه عمده اخلاقی در تصمیم¬گیری مدیران،پژوهش¬های فلسفی دانشگاه تبریز. ـ شریفی، احمد حسین؛ (1384). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، قم: مؤسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی (ره). ـ صانعپور، مریم؛ (1382). فلسفه اخلاق و دین، تهران: نشر آفتاب و توسعه. ـ عادل¬زاده نائینی و همکاران (1380) . تحلیل عقلانیت از منظر فارابی و ارائه یک مدل تربیت عقلانی. ـ عنایت، حمید؛ (1364). بنیاد فلسفه سیاسی در غرب، انتشارات دانشگاه تهران. ـ غزالی و همکاران (1399). تحلیل نقش تربیتی امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر نهضت عاشورا و ارائه الگوی تربیتی آن. ـ طالبی، اکبر. نوذری، محمد. میرخلیلی، محمود. (1398). بررسی مبانی فقهی نظارت و بازرسی و آثار آن در پیشگیری از جرایم دولتی. پایان نامه دکتری، دانشگاه قم، پردیس دانشگاهی ـ طباطبایی، محسن. شریتعمدار، نورالدین، بهروز لک، غلامرضا. (1390). وجوه فقهی نقش مردم در حکومت دینی. پایان نامه دکتری، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ـ طلابکی، اکبر. اصلانی، فروز. پروین، خیرالله. (1392). بررسی تحلیلی تطبیقی نحوه تحقق اصل هشتم قانون اساسی با تکیه بر الگوی نهاد ملی حقوق بشر و نهاد حسبه. پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی. غزالی، سعید. ـ فرهادیان، علیرضا. رستمی نسب، عباسعلی. اخلاقی، مسعود. (1399). فلسفه تربیتی امر به معروف و نهی از منکر با توجه به آیات قرآن کریم. رساله دکتری، دانشکده شهید باهنر کرمان. ـ فرهنگ ابجدی(عربی - فارسی)، صفحات 96 و 874. ـ فنایی، ابوالقاسم. (1384). دین در ترازوی اخلاق، ابوالقاسم فنایی، ص۱۱۲-۱۱۶، تهران، مؤسسه فرهنگی صراط. ـ فرامرز قراملکي، احد؛ (1383). روش¬شناسي مسئوليت¬پذيري در سازمان، انديشه حوزه، شماره 49 و 50 . ـ کاپالدی، نيکولاس؛ (1383). بنتام و ميل و مکتب فايده گرايي، ترجمه محمد بقايي، تهران: نشر اقبال. ـ کاپلستون، فردریک؛ (1380). تاريخ فلسفه، ترجمه جلال¬الدين مجتبوي، تهران، نشر سروش. ـ کاتوزیان، ناصر؛ (1392). تئورى عمومى حقوق، نشر میزان. ـ كاتوزيان، ناصر؛ (1372). حقوق مدنى؛ قواعد عمومى قراردادها، ج1، انتشارات مدرس. ـ كاتوزيان، ناصر؛ (1352). فلسفه حقوق، انتشارات دانشگاه تهران. ـ کانت، ایمانوئل؛ (1369). مابعدالطبیعه اخلاق،ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، نشر خوارزمی. ـ کانت، ایمانوئل؛ (1383). مابعدالطبیعه اخلاق (جلد اول: فلسفه ی حقوق)، ترجمه منوچهر صانعی دره¬بیدی، تهران، نقش و نگار. ـ کالينسون، دایانه؛ (1380). پنجاه فيلسوف بزرگ، مترجم محمد رفيعي مهرآبادي، انتشارات عطائي. ـ کورنر، استفهان؛ (1389). فلسفه کانت، ترجمه عزتالله فولادوند، انتشارات خوارزمی. ـ گرى، جان؛ (1376). فلسفه سیاسى جان استوارت میل، ترجمه دیهیمى، تهران: انتشارات طرح نو. ـ گرى، جان؛ (1380). فلسفه سیاسى فون هایک. ترجمه خشایار دیهیمى، تهران: انتشارات طرح نو. ـ گنسلر، هری. جی؛ (1385). درآمدی جدید به فلسفه اخلاق. ترجمه حمیده بحرینی، تهران: آسمان خیال. ـ گوتک، جرالد لی؛ (1393). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، انتشارات سمت. ـ لارنس سی،بکر؛ (1378).تاریخ فلسفه اخلاق، ترجمه گروهی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). ـ لسناف، مايكل ايچ (1385). فيلسوفان سياسي قرن بيستم. ترجمه خشايار ديهيمي ، نشر ماهی. ـ محیی، بهرام؛ (1385). فیلسوف عصر روشنگری، روزنامه اعتماد، شماره 1112. ـ مجتبوی، سید جلال¬الدین. (1395). علم اخلاق اسلامی (ترجمه كتاب جامع السعادات)، ج۲، ص۳۳۰ ـ منصوری و همکاران (1393). تبیین تربیت عقلانی از دیدگاه علامه محمد تقی جعفری. ـ مصباح یزدی، محمدتقی؛ (1380). فلسفه اخلاق. احمد حسین شریفی، تهران: نشر بین¬الملل. ـ مصباح یزدی، محمدتقی؛ (1376). مکاتب اخلاقی. مؤسسه امام خمینی، قم. ـ مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1376). اخلاق در قرآن، قم: مؤسسه پژوهشی امام خمینی (ره). ـ مصباح یزدی، محمد تقی؛ (1388). فلسفه اخلاق، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نشر بین الملل. ـ مصباح يزدي، مجتبي؛ (1378). فلسفه اخلاق. مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره). ـ مطهری، مرتضی؛ (1388). آشنایی با علوم اسلامی، تهران: انتشارات صدرا، چاپ دوم. ـ مظاهری راد، حمیدرضا؛ (1385). مروری بر مفهوم رفتار اخلاقی در سازمان¬ها. هفته نامه پگاه شماره 198. ـ مظاهری سیف، حمیدرضا؛ (1385). اخلاق موفقیت، هفته نامه پگاه، شماره 198. ـ مظاهری سیف، حمیدرضا؛ (1384). تحریف تعالیم اخلاقی، تباهی تمدن اسلامی، فصلنامه 37 کتاب نقد. ـ مظاهری سیف، حمیدرضا؛ (1385). اخلاق دارایی، هفته نامه پگاه، شماره 199. ـ مظاهری سیف، حمیدرضا؛(1385). جستجوی ابعاد نتیجه گروانه اخلاق اسلامی، فصلنامه 36 کتاب نقد. ـ مك اينتاير، السدير؛ (1379). تاريخچه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاءالله رحمتي،تهران: حکمت. ـ ملکیان، مصطفی، (1381). راهی به رهایی، مقاله دین و عقلانیت، ص۲۶۵ـ۲۶۸، تهران، نگاه معاصر. ـ ملکی و همکاران (1394). بررسی فقهی تعهدات حکومت اسلامی در امر به معروف ونهی از منکر. ـ مور، توماس؛ (1361). توماس مور، ترجمه¬ی داریوش آشوری و نادر افشاری، تهران: خوارزمی. ـ مورنو، آنتونيو؛ (1376). يونگ، خدايان و انسان مدرن، ترجمه داريوش مهرجويي، چاپ اول، تهران: نشر مرکز. ـ میرباقری، سیدمحمد مهدی؛ (1387). دولت اسلامی وتأملاتی در ضرورت فرهنگ دگرگونی، (انحلال فرهنگ توسعه در فرهنگ تعالی)، فصلنامه نامه دولت اسلامی، شماره 2. ـ میرباقری، سید محمدمهدی؛ (1390). رابطه عدالت و پیشرفت، فرهنگستان علوم اسلامی. ـ نعمتی،سکينه؛ (1385). مقاله نقد و بررسي سودگروي اخلاقي جرمي بنتام، نشر رسالت. ـ نقيبزاده، ميرعبدالحسين؛ (1372). درآمدي به فلسفه، چاپ دوم، تهران: انتشارات طهوري. ـ نمازی، حسین؛ (1374). نظامهای اقتصادی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول. ـ وانت،کریستوفر؛ (1377). کانت، ترجمه حمیدرضا ابک ، تهران: نشر شیرازه، چاپ اول. ـ ویل دورانت؛ (1387).تاریخ فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ بیست و یکم. ـ هداوند، مهدی؛ (1388). بررسي مكاتب فلسفي در حقوق بين الملل، راهبرد، شماره 50. ـ هگل؛ (1378). هگل، ترجمه مهبد ایرانی¬طلب، نشر پروین. ـ همپتن، جین؛ (1370). فلسفه سیاسى، ترجمه خشایار دیهیمى، تهران: انتشارات طرح نو. ـ یونگ، کارل گوستاو؛ (1352). روان¬شناسي و دين،ترجمه فؤاد رحماني، چاپ اول. فرانکلين. ب) منابع انگلیسی -Almahdi m . 2004 . tovurd a fully and bruly Islamic worid . journal of k halifah , 65:60-63 Chisholm, R., A Theory of Knowledge, Printice Hall (1977) - Arendt,H. 1958. the Human Condition.Chicago: University of Chicago Press. -Bentham، Jeremy،2000.An Introduction to the Principles of Morals and Legislation، Batches، Book، Kitcheners. -Blackburn, Simon (1996),“Oxford Dictionary of Philosophy”, Second Edition, Oxford & New York: Oxford University Press. -Blum Lawrence، 2001، Altruism in: Encyclopedia of Ethic، Edited By: Lawrence C. Becker and Charlotte، B. Becker، New York and London، Routledge. -Burry . R. G. Plato; with an English translation by R.G. Burry . Cambridge, Mass.: , 1967-1968 -Cleek, M.A. and Leonard, S.L., ‘‘Can Corporate Codes of Ethics Influence Behavior?’’, Journal of Business Ethics, Vol. 17, 1998, pp. 619-630. -Crips، Roger and Slote، Michel، 1998، Virtue Ethics in: The Routledge Encyclopedia of Philosophy، Edited By: Edwards Craige: London، Routledge. -Crips and Capple Utilitarianism (2002)"، In: The Routledge Encyclopedia of Philosophy، V.9، p.554 -556 -Campel، Richmond، 2001، Egoism in: Encyclopedia of Ethic، Edited by، Lawrence C. -Becker and Charlotte، B. Becker. New York and London، Routledge. -Colton and Palmer, (2002), "Economic development and female labour force participation in Turkey: Time series evidence and cross province estimates", in Bulutay, T. (Ed) Employment of Women, Ankara: State Institute of Statistics. -Dancy, Jonathan," An Ethic of Prima Facie Duties" in " A Companion to Ethics" , Peter Singer, Blackwell Pubilshers, 1993. -De Benoist, Alain(2008), "A Brief History of the Idea of Progress", The Occidental Quarterly, Vol.8, No.1 - Farrel, B. J. and Cobbin, H. M. 2002. “Codes of ethics, their evolution, development and other controversies”, jornal of management development, vol.21, no.2.). -Ferguson, A. (2002). Philosophy, Politics and Society. 2002, American Unrivaled: The Future of the Balance of Power, Ithaca, NY.: Cornell University Press. -Foley, R. (1988): “Some Different Conceptions of Rationality” in McMillin (ed), Constraction and Constraint, University of Notre Dame Press -Follesdall, D., 1986: “Intentionality and Rationality” in Margolis, J., M. Krausz, R.M. Burian (eds.), Rationality, Relativism and the Human Sciences, Dordrecht (1986) -Garrett, Jan," A Simple and Usable (Although Incomplete) Ethical Theory Based on the Ethics of W. D. Ross", August 10, 2004. -Habermas,J.1984. The Theory of Comunicative Action,vol. 1: Reason and the Rationalization of Society, tr. T.MaCarthy. London: Heinemann -Hans Reiss,2002" Introdution", in Kant;p. 37. Conjuctures on the Begining of Human History, Reiss, pp. 224-25. Hardin, Russell. 1989. "The Contemporary Crisis in Ethics," In The World Community in Post-Industrial Society, vol. 3: The Confusion in Ethics and Values in Contemporary Society and Possible Approaches to Redefinitions. Seoul, Korea: Wooseok Publishing Company: 119-31. -Hare R. M. ، 1999. Objective Prescription، Oxford، London. -Hauptli, Bruce W. "Lecture Supplement for W. D. Ross," What Makes Right Acts Right?" 2007. -Hirst, P.H. (1974). Moral education in a secular society, university of londen press Ltd. -Iggers, George G.( 1965), "The Idea of Progress: A Critical Reassesment", American Historical Review, Vol.71, No.1 -Immanuel Kant, Groundwork of Metaphysic of Morals Translated.With analysis and notes. by H.J.Patan in the Moral Law. -Immanuel kant, Idea for a Universal History with a Cosmopolitan Purpose, trans, by H. B. Nisbet, Kant: Political Writings, ed, by H. S. Reiss, Cambridge University Press, 1991. -Immanuel Kant, The Moral Law, of Groundwork of the Metaphysics of Morals (1785). ed. H.J. Paton (Hutchinson, London,1948), ch. 2, pp. 89-90. -Jaspers, Karl, Kant(Form The Great Philosophers, Volume, I) , trans, Ralph Manheim, ed, -Hannah Arendt, New York, A Harvest Book, 1962. -Joseph L. Miller, "Survey of Literature related to Work Ethics Pedagogy", Florida State University. (2008) -Stevens, B., ‘‘An Analysis of Corporate Ethical Code Studies: "Where Do We Go From Here?’’,Journal of Business Ethics, Vol. 13, 1994, pp. 63-69. - J.H.Burns and H.L.A.Hart.An Introduction to the Principls of Morals and Legislatin . -Kant Immanuel.1993Groundwork of Metaphysic of Morals Translated.With analysis and notes. by H.J.Patan in the Moral Law. -Kaptein, M. and Schwartz, M.S., ‘‘the Effectiveness of Business Codes: A Critical Examination of Existing Studies and the Development of an Integrated Research Model’’, Journal of Business Ethics, Vol. 77, 2008, pp. 111-127. - Keohane, Robert O. ,1982, International Institutions and State Power, Boulder: Westview Press. -Kontz, Harold, Weihrich, Hein Z. (1993) "Management: A Global Perspective", Chapter 2 , management and society: social (responsibility and ethics). Mc Graw-Hill Inc. International. Tenth Edition. -Korsgaard Christine M. Teleological، 1998. ethic، InThe Routledge Encyclopedia of Philosophy، Edited by، Edward Craige: London، Routledge. -Langlois, C. 1993. “national character in corporate philosophies, how different is japan?”, European management jornal, vol. 11, no. 3. -Marshal rasmun .1377.descriptive resrch . translated by A.parsaeyan. -Marx,k.1975. Early Writings, trans.R.Livingston and G.benton, London: Penguin. -Mazzeo, Joseph Anthony(1967), Renaissance revolution: the remaking of European thought,oxford -Mcdonald, G.M., ‘‘An anthology of codes of ethics’’, European Business Review, Vol. 21, No. 4, 2009, pp. 344-372. -Mill، J. S.2001.Utilitarianism، Batch books، Kitcheners. -Mill John, Utilitarianism (New York: Library of Liberal) (Arts1957) -Mommsen, Janet H (2004), Gender and Development, London: Routledge. -Norman, Richard (1998), 2nd Edition, “The Moral Philosophers ـ an Introduction to Ethics”, New York: Oxford University Press. Poulard H. (1992). Methods of population analysis. Trans. Agha H, Ayatolahi A, Seyfi M, Abbasi R. 2nd ed. Shiraz, Iran: Shiraz University Press. -P.S. Hacker and J. Raz, Law, morality and Society (1977). -Planting . A(1993)warranted the current debate,published by oxford usniversity press us . -Planting . A.(2000)warranted Christian belief, published by oxford university . -Reiss, Hans, " Introduction", in Kant: Political Writings, ed. by H. S. Reiss, Cambridge University Press, 1991. -Robert Cavalier, Online Guide To Ethics and Moral Philosophy part\ II, s. 4, p. 1. - Roland,J. F. ( 1992):"Planning Theory and Development", Discussion Paper No, 32.Vancouver. -Ross, W.D., The Right and The Good. Oxford University Press. 2002. -Ross, W.D., Foundations of Ethics Oxford University Press, 2000. -Schuler, Jeanne A.( 1995), "Reasonable Hope: Kant as a Critical Theorist", History of European Indea's -Singh, J. b , 2006 .“A comparison of the contents of the codes of ethics of canada’s largest corporations in 1992 and 2003”, jornal of business ethics, vol. 64. -Smart، J. J. Extreme and Ristricted Utilitarianism، 1979.In: Theory Of Ethics، Edited -By: Philippe Foot، Oxford University Press، London Glasgow. -Smart، J. J.1973. Utilitarianism for and against، NewYork/London، Cambridge University Press. -Smart، J. J. Extreme and Ristricted Utilitarianism، 1979.In: Theory Of Ethics، Edited -By: Philippe Foot، Oxford University Press، London Glasgow. -Shato zhazk . 1384 . great teachers translated by Gholom . Hossein shokuhi . Tehran university Edward craig general Editor):’’encyclopedia of pilosoophy 1998 routledge press,Newyork volume7 -Stenmark, Mikaeal, Rationality in Science, Religion, and Everyday Life, University of Notre Dame Press (1995) Sousade R., The Rationality of Emotion, Cambridge (1990) -Stark, w. Jeremy Bentham; Economic writings, London, Allen and Unwin, 1952, vol III, p421. -Stratton- Lake, Philip. " Introduction", in" The Right and the Good", Ross, W. D. Oxford University Press. 2002. -Strauss, Leo (1959). “On the Basis of Hobbes’s Political Philosophy,” in What Is Political Philosophy?, Glencoe, IL: The Free Press, chap. 7.