شناسایی ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای اصلی کیفیت پژوهش و تولید علم در واحدهای دانشگاه آزاد کردستان و کرمانشاه
الموضوعات :جلال محمدی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , علی تقی پور ظهیر 3 , مصطفی اجتهادی 4
1 - واحد علوم و تحقیقات تهران. دانشکده مدیریت و اقتصاد
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تولید علم, پژوهش, شاخص, کیفیت,
ملخص المقالة :
هدف هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای اصلی کیفیت پژوهش و تولید علم در واحدهای دانشگاه آزاد کردستان و کرمانشاه است. روش: روش پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر گردآوري داده ها کمی و کیفی (آمیخته) مي باشد. جامعه آماري تحقيق شامل كليه اعضاي هيات علمي، پژوهشگران و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرمانشاه و کردستان در سال تحصيلي 98 بود که تعداد آنان 298 نفر گزارش شده است. با مراجعه به جدول مورگان تعداد 222 نمونه براي جامعه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي ساده از جامعه آماري انتخاب و براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته در مقياس ده درجه اي ليکرت استفاده شد. روايي پرسشنامه از طريق روايي صوري و محتوايي و پايايي آن ها با اجراي آزمايشي پرسشنامه در نمونه اي با حجم 15 نفر از طريق آلفاي کرونباخ 0.878 برآورد شد. براي تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از نرم افزار آماريSPSS استفاده شد. جهت ارزیابی تناسب مدل پیشنهادی، پرسشنامه ای دوم طراحی و میان 30 نفر از کارشناسان توزیع گردید. آزمون تی مطلوبیت مدل را در سطح 95/0 اطمینان تایید کرد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آنست که بر اساس نظر خواهی از کارشناسان و برسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش، مدل نهایی در پنج بعد: فرهنگ، منابع انسانی، امکانات و منابع مالی، مدیریت و ساختار و آموزش طراحی شد. نتیجهگیری: میتوان گفت که ابعاد و شاخص های شناسایی شده در این پژوهش در راستای کیفیت پژوهش و علم است و برنامه ریزان در طراحی الگوی خود از آن بهره ببرند.
1- باقری دولت آبادی، علی، انفعالی،سعیده(1394).دانشگاه و تولید علم؛ضرورت ها و موانع ساختاری. پنجمین کنکره بین المللی علوم انسانی اسلامی.صفحه 155تا 186. بهار. دوره اول.شماره 4
2- بازرگان، عباس (1389). ارزشيابي آموزشي، چاپ هشتم. تهران : سمت.
3- ثمری, عیسی, یمنی دوزی سرخابی, محمد, صالحی عمران, ابراهیم, گرائی نژاد, غلامرضا. (1393). بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند «توسعه دانشگاهی» دردانشگاههای دولتی ایران. مطالعات برنامه ریزی آموزشی .
4- نوروزی،عباسعلی، ابوالقاسمی،محمود، قهمرمانی،محمد(1391).راهبرد توليد علم بر اساس تحليل ساختارهای سازماني و مدیریتي دانشگاه ها.فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 12 زمستان.
5- فیضی،کامران، رفیع زاده،محمود،خطیبی،عبدالنبی( ۱۳۹۳).ارائه الگوی بهبود کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاه یزد (با کاربرد مدل های سروکوال و کانو). فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری.شماره5
6- خراسانی،اباصلت، فتحی واجارگاه،کوروش، قنبری،رضا(۱۳۹۴).تأملی بر اهمیت کارکرد پژوهشی دانشگاه در روند توسعه علمی و مرجعیت علمی،اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی،روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
7- کریمیان،زهرا،صباغیان، زهرا، صالح صدقپور، بهرام(1390). بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله آموزش عالي ايران. بهار و تابستان 1390 , دوره , شماره 12 از صفحه 35 تا صفحه 63 .
8- رحیم نیا،فریبرز،علیزاده،مسعود(1388). بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضاي هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی دوره دهم، شماره 1، سال 1388
9- زارع احمد آبادی،حبیب، منصوری،حسین،طاهری دمنه،محسن(1388).واکاوی موانع انجام پژوهش در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور با استفاده از تکنیک TOPSIS فازی. زمستان سال سیزدهم. شماره 4. صفحه 113 تا 138.
10- سلیمی،قاسم،حسینی،نیره(1395). تبیین چارچوب تعالی پژوهش:گامی به سوی ارائه الگوی نظام ارزیابی کیفیت پژوهش در آموزش عالی کشور. رهیافت
11- نوروزی، عباسعلی ، ابوالقاسمی ،محمود ، قهرمانی، محمد(1394). بررسی موانع تولید علم از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی .دوره 6، شماره 22، تابستان ، صفحه 77-108
12- Raymond. S. (2007). The Research University and the Development of High-Technology Centers in the United States. Economic Development Quarterly, 21(3), 203-222.