تاثیر بهره گیری از شبکه های همگانی با راندمان شغلی و اثر واسطه ای سواد رسانه در بین کتابداران کتابخانه های عمومی استان قم
الموضوعات : دانش شناسی
مسعود بختیاری
1
(
استادیار،گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
)
سعید غفاری
2
(
دانشیار،گروه علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران.
)
رجب اکبر زاده
3
(
گروه الهیات دانشگاه پیام نور . تهران . ایران
)
الکلمات المفتاحية: استفاده از شبکه هاي اجتماعی مجازي, راندمان شغلی, سواد رسانه اي, کتابداران استان قم.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش استفاده از شبکه های همگانی با راندمان شغلی کتابداران استان قم با نقش میانجی میزان سواد رسانه اي می باشد. روش: نوع مطالعه این پژوهش توصیفی -تحلیلی به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماري تحقیق کلیه کتابداران استان قم که 112 نفر بودند. ابزار اندازهگیري در این تحقیق پرسشنامه هاي استاندارد بود. پس از انجام یک مطالعه مقدماتی و تعیین واریانس سؤالات؛ از طریق ضریب آلفاي کرونباخ، ضریب پایایی پرسشنامه ها به دست آمد. براي تجزیه و تحلیل یافتههاي این تحقیق از آزمونهاي t استفاده گردید. یافته ها: بررسی متغیرهای پژوهش نشان داد که شبکه های همگانی با میانگین 20/3 و راندمان شغلی با میانگین 50/3 و سواد رسانه ای با میانگین 36/3 و با سطح معنی داری 001/0 می باشند. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از شبکه هاي اجتماعی مجازي، راندمان شغلی و سواد رسانه اي از وضیعت مناسبی برخوردار است و استفاده از شبکه های همگانی بر راندمان و سواد رسانه اي و همچنین سواد رسانه اي بر راندمان تأثیر معنیداري داشت. در نهایت استفاده از شبکه های همگانی بر راندمان با نقش میانجیگري سواد رسانه اي در کتابداران استان قم تأثیر معنیداري داشت.
اسلامی، امین. ١٣٨٨. لکنت زبان علل ناشناخته، در جستجوي درمان. فصلنامه علوم مغز و اعصاب ایران، سال هشتم، ٢٥: ٤٨٦-٤٧٦.
اکبرنژا، علی. ١٣٩٦. اثر مصرف زعفران و تمرین هوازي تناوبی بر شاخص هاي اسپیرومتري، فیزیولوژیکی و فشار خون پسران غیر کار. پژوهشهاي فیزیولوژي و مدیریت در کتابداری ، دورهي ٩، ٢: ٣٣-٢١.
امامی میبدي، آتنا. ١٣٩٥. رابطه ي واکنش نسبت به لکنت با کیفیت زندگی افراد داراي لکنت زبان. مجله اندیشه و رفتار، ٤١: ٧٤-٦٢.
آهنگر، عباسعلی. ١٣٩٤. مجله علمی پژوهشی توانبخشی نوین. دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره ٩، ٥: ١١٥-١٠٥.
بهرامی، هاجر. ١٣٩١. مقایسه سرعت حرکتی و برتري جانبی در کودکان و نوجوانان مبتلا به لکنت رشدي و همتایان سالم. پژوهش در علوم توانبخشی، سال ٨، ٢: ٢٤٧-٢٣٧.
بهرامی، هاجر. ١٣٩١. میزان وابستگی گفتار به توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به لکنت تحولی فارسی زبان و تعیین روایی آن. سال دوم، ٦١: ٣٠٠-٢٩٧.
پوررنجبر، محمد. ١٣٨٤. تأثیر کتابداری هاي هوازي و بی هوازي بر اضطراب. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ١٣: ٥٣-١٥.
جهانگیر، نادر، جعفري ، حوا. ١٣٨٧. علت شناسی اختلال لکنت زبان رشدي با تأکید بر مسائل زبانی. مجله زبان و زبانشناسی، ٨: ١١١-٩٥.
حسینی نژاد، محبوبه. ١٣٩٥. بررسی اضطراب اجتماعی در بزرگسالان مبتلا به لکنت. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، دوره ٥، ١: ٢٤-١٧.
حیدري، فاطمه. ١٣٨٧. مقایسه شاخصهاي تنفس گفتاري در مجروحین شیمیایی ناشی از گاز خردل با افراد عادي. مجله توانبخشی، دوره نهم، ١: ٧٤-٦١.
حیدري نصرآبادي، ماهان. ١٣٩٣. تأثیر حضور دیگران در تجربه زندگی افراد مبتلا به لکنت. دوره ١٥، ٤: ٧٤-٥٢.
خسروي، نسیم. ١٣٩١. ارتباط سطح فعالیت جسمی با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان دورۀ متوسطه. مطالعات روانشناسی ی شهرستان ساوه، ١: ١١-٧.
خوشنویس، محمدعلی. ١٣٨٧. مقایسه ي دو روش تمرینات تنفسی و کتابداری هاي هوازي بر وضعیت تهویه ي ریوي. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره سیزدهم، ٥: ٦٧-٥٩.
درخشان پور، احمد. ١٣٩٠. بررسی تأثیر آموزش زبان دوم (انگلیسی) بر میزان عزت نفس و الگوي انواع لکنت در زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی). فصلنامه تازههاي علوم شناختی، سال ١٣، ٣: ١٨-٩.
زمانی، علیرضا، مرادي، علی. ١٣٨٨. مقایسه اضطراب صفتی، اضطراب حالتی و اعتماد به نفس کاران مرد در کتابداری هاي گروهی و انفرادي. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردي، ٤٠: ٩٨-٨١.
زنجانی، زهرا. ١٣٨٧. مقایسه حساسیت جسمانی و مهارتهاي اجتماعی در افراد کمرو مبتلا به اضطراب اجتماعی و بهنجار. مجله مطالعات روانشناختی، دوره چهارم، ٤: ٤٣-٢٨.
فشارکی، مسعود. ١٣٨٩. بررسی تأثیر کتابداری هاي هوازي و هوازي- مقاومتی بر حجمهاي ریوي و کیفیت زندگی بیماران آسمی. مجله دانشکده علوم پزشکی تهران، دوره ٦٨، ٦: ٢٥-١٩.
فلاح، لیلی. ١٣٨٤. بررسی تأثیر کتابداری بر تظاهرات بالینی و شاخصهاي اسپیرومتري بیماران مبتلا به آسم. مجله طبیب شرق، سال هشتم، ١: ٧٣-٦٥.
محمدي زاده، علی. ١٣٨٨. کاربردهاي موسیقی درمانی در روانپزشکی، پزشکی و روانشناسی. چاپ سوم، تهران: انتشارات اسرار دانش، ٢٤٧ صفحه.
محمدي، هیوا. ١٣٩٣. تأثیر مهارت زبانی بر شدت ناروانی در دانش آموزان دوزبانه مبتلا به لکنت. مجله تازههاي علوم شناختی، ٣: ٦٩-٦٢.
مردانی، نجمه. ١٣٩٤. بررسی تأثیر لکنت بر شخصیت افراد مذکر بزرگسال داراي لکنت. مجله علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، ٢: ٤١-٣٥.
ملک، مریم. ١٣٩٠. اثر بخشی بازي درمانی گروهی به شیوهي شناختی رفتاري بر کاهش مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلال خواندن. مجله پژوهش در علوم توانبخشی، سال نهم، ٤: ٢٥-١٨.
نوربخش، پریوش. ١٣٨٥. بررسی مقایسه اضطراب حالتی رقابتی دانشجویان دختر کار رشته هاي انفرادي و گروهی و رابطه آن با بهداشت روانی. مجله علوم انسانی و اجتماعی شمال، ٢: ٢٦-١٥.
هجرانی دیارجان، هایده. ١٣٩٤. تأثیر درمان با گفتار آهنگین بر اضطراب و مهارتهاي اجتماعی کودکان دبستانی داراي لکنت. کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، ١٤-١٣ آبان، ص ٧٠-٥٢.
همایون نیا، مرتضی. ١٣٩٣. تأثیر فعالیتهاي بدنی منتخب بر مهارت هاي ادراکی- حرکتی کودکان با ناتوانیهاي یادگیري عصبی روا نشناختی تحولی پیش از دبستان. مجله توانبخشی، دوره ١٥، ٣: ٨٤-٧٣.
Abbruzzese G, Pelosin E, Marchese R. 2007. Current problems and strategies in motor rehabilitation for Parkinson’s disease. The Journal of Advances in Alzheimer’s and
-764.٧٢٠ :٤ Parkinson’s Disease, AL-Jawadi AA, Abdul-Rahman S. 2007. Prevalence of childhood & early adolescence mental disorders among children attending primary health care centers in Mosul. The Journal of
Iraq: across-sectional study, BMC Public Health, 7:274 -293.
Altholz S. 2004. Counseling, support, and advocacy for clients who stutter. The Journal of
Health Soc Work, 3:197-205. Avci A, Diler RS. 1998. Comorbidity of obsessive compulsive symptoms with childhood
stuttering. The Journal of Eur Psychiatry, 4:236-257.
Barikroo A, Rezaee N, Yadegari F. 2008. Investigation of the relationship between hand
gestures and speech in adults who stutter (Persian). Journal of Rehabilitation, 35:16-21.
Bauerly KR, De Nil LF. 2011. Speech sequence skill learning in adults who stutter. Journal of
Fluency Disorders, 4:349-360.
Behrad b. 2005. Meta -analysis of the prevalence of learning disabilities Elementary Students.
The Journal of Research in Exceptional Children, 5:417-436.
Beilby J. 2012. The experiences of living with a sibling who stutters: a preliminary study. The
Journal of Fluency Disorders, 2:135-148. Beilby J. 2013. The impact of stuttering on adults who stutter and their partners. The Journal
of Fluency Disorders, 1:14-29. Beilby JM, Byrnes ML, Yaruss JS. 2012. The impact of a stuttering disorder on western australian children and adolescents. The Journal of Sig 4 perspectives on fluency and
fluency disorders, 22:51-62.
Benito PJ, Calderon FJ, Garcia-Zapico A, Legido JC, Caballero JA. Response of tidal volume to inspiratory time ratio during incremental exercise. Arch Bronconeumol. 2006; 42(2): 62-7.
Benjamin B, Christian M, Jennifer F. 2011. Martin Reuter Investigating personality in Stuttering: results of a case control study using the NEO-FFI. The Journal of Commun Disord, 2:218-222.
Blood G. 2011. Self-reported experience of bullying of students who stutter: relations with life satisfaction, life orientation, and self-esteem. The Journal of Percept Mot Skills, 2:353-364.
Blumgart E, Tran Y, Craig A. 2010. Social anxiety disorder in adults who stutter. The Journal of Depression and Anxiety, 7:687-692.
Bramlet ER, Bothe KA, Franic MP. Using preference-based measures to assess quality of life in stuttering. Journal of Speech, Language & Hearing Research, 2:381-394.
Bushnell EW, Boudreau JP. 1993. Motor development and the mind: The potential role of motor abilities as a determinant of aspects of perceptual development. The Journal of Child development, 64:100-121.
Cantwell DP. 1991. Association Between Attention Deficit-Hyperactivity Disorder and Learning Disorders. The Journal of Learn Disabil, 2:88-95.
Connor KM, Davidson JR, Churchill LE, Sherwood A, Weisler RH, FOA E. 2000. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN) New self-rating scale, The British Journal of Psychiatry, 4:379-386.
Cooper EB. 1993. Chronic perserevative stuttering syndrome: A Harmful or helpful construct?. American Journal of Speech-Language Pathology, 3:11-20.
Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M, Peters K. 2002. Epidemiology of stuttering in the community across the entire life span. Journal of speech, language, and hearing research, 6:1097-1105.
Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M, Peters K. 2002. Epidemiology of stuttering in the community across the entire life span. Journal of speech, language, and hearing research, 6:1097-1105.
Craig A, Hancock K, Tran Y. 2003. Anxiety levels in people who stutter a randomized population study. Journal of speech, language, and hearing research, 5:1197-1206.
Davis S, Shisca D, Howell P. 2007. Anxiety in speakers who persist and recover from stuttering. Journal of Communication Disorders, 40:398-417.
Farpour S, Shafie B, Salehi A, Karimi H. 2013. Relationship of unhelpful thoughts and beliefs about stuttering with anxiety and depression in Persian-speaking adults who stutter. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 3:173-185.
Fisher LR, Cawley MI, Holgate ST. Relation between chest expansion, pulmonary function, and exercise tolerance in patients with ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis. 1990; 49(11): 921-5.
Gilbert HR. Speech characteristics of miners with black lung disease (pneumoconiosis).J Commun Disord. 1975; 8(2): 129-40.
Haapala EA, Poikkeus A, Tompuri T, Kukkonen-Harjula K, Leppänen PH, Lindi V, Lakka TA. 2014. Associations of motor and cardiovascular performance with academic skills in children. The Journal of Med Sci Sports Exerc, 46:1016-1024.
Hughes S, Gabel R, Irani F, Schlagheck A. ٢٠١٠. University students’ perceptions of the life effects of stuttering. Journal of communication disorders, 4:45-60.