رابطه مشارکت در کاهش فقر با هزینه حقوق صاحبان سهام و هزینه بدهی
زهره حاجیها
1
(
Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
)
محمدحسین فلاح زواره
2
(
دانشجو دکتری ، گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
)
الکلمات المفتاحية: مشارکت در کاهش فقر از سوی شرکتها با هزینه حقوق صاحبان سهام , هزینه بدهی , حقوق صاحبان سهام,
ملخص المقالة :
ریشه کنی فقر اولویت برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد، بانک جهانی و همچنین بسیاری از دولت ها در سراسر جهان است. شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران نقش اساسی در کمک به کمپین کاهش فقر در کشور ایفا می کنند. هدف این است که بررسی گردد آیا کاهش فقر توسط شرکت ها هزینه های تامین مالی آنها را شکل می دهد یا خیر. در این پژوهش، رابطه مشارکت در کاهش فقر با هزینه حقوق صاحبان سهام و هزینه بدهی برای دوره 1396 الی 1401 صورت گرفت نمونه آماری مورد بررسی در این تحقیق شامل 102 شرکت پذیرفته شده در بورس تهران می باشد که در مجموع 612 مشاهده برای دوره پژوهش استفاده شد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش روش رگرسیون چند متغیره به شیوه پانل دیتا است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین مشارکت در کاهش فقر از سوی شرکتها با هزینه حقوق صاحبان سهام و بین مشارکت در کاهش فقر از سوی شرکتها با هزینه بدهی رابطه معنی داری به صورت معکوس وجود دارد.
1) عسل فروش، باهره و نویدی عباسپور، ابراهیم،1402،نقش تعدیلگری مدیریت سود واقعی در رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتی و هزینه حقوق صاحبان سهام،دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری،تهران، 2) محمدی, محمد, یوسفوند, داود, & همتی, حسن. (1401). نقش تعدیلکنندگی هزینه بدهی بر رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و ریسک سیستماتیک. فصلنامه تحلیل بازار سرمایه, 2(3), 1-26. 3) Awang, Z., Jusoff, K., 2009. The effects of corporate reputation on the competitiveness of Malaysian telecommunication service providers. Int. J. Busin. Manage. 4 (5),173–178. 4) Bartkus, B.R., Morris, S.A., Seifert, B., 2002. Governance and corporate philanthropy: Restraining Robin Hood? Bus. Soc. 41 (3), 319–344. 5) Bin-Feng, C., Zhe, L., Mirza, S. S., & Safdar, R. (2023). Targeted poverty alleviation initiatives and corporate sustainable value creation: Determining the role of corporate internal governance control in China. Heliyon, e17686. 6) Cai, F., Zheng, L., 2004. Institutional trading and stock returns. Financ. Res. Lett. 1 (3), 178–189. 7) Campbell, L., Gulas, C.S., Gruca, T.S., 1999. Corporate giving behavior and decision-maker social consciousness. J. Bus. Ethics 19 (4), 375–383. 8) Chang, Y., He, W., Wang, J., 2021. Government initiated corporate social responsibility activities: Evidence from a poverty alleviation campaign in China. J. Bus.Ethics 173 (4), 661–685. 9) D’Aveni, R.A., Ilinitch, A.Y., 1992. Complex patterns of vertical integration in the forest products industry: Systematic and bankruptcy risks. Acad. Manag. J. 35 (3),596–625. 10) Dyck, A., Lins, K.V., Roth, L., Wagner, H.F., 2019. Do institutional investors drive corporate social responsibility? International Evidence. J. Financ. Econ. 131 (3),693–714. 11) Friedman, M., 1962. Capitalism and freedom. University of Chicago Press, Chicago. 12) Friedman, M., 1970. The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magaz., 3, 32–33, 122, 124, 126. 13) Galaskiewicz, J., 1997. An urban grants economy revisited: Corporate charitable contributions in the twin cities, 1979–81, 1987–89. Adm. Sci. Q. 42 (3), 445–471. 14) Graves, S.B., Waddock, S.A., 1994. Institutional owners and corporate social performance. Acad. Manag. J. 37 (4), 1034–1046. 15) Gui, P., Zhu, Y., 2021. Value at risk and the cross-section of expected returns: Evidence from China. Pac. Basin Financ. J. 66, 101498. 16) Haley, U.C.V., 1991. Corporate contributions as managerial masques: Reframing corporate contributions as strategies to influence society. J. Manag. Stud. 28 (5),485–510. 17) Harrison, J.S., Wicks, A.C., 2013. Stakeholder theory, value, and firm performance. Bus. Ethics Q. 23 (1), 97–124. 18) He, G., Li, Z., Yu, L., & Zhou, Z. (2023). Contribution to poverty alleviation: A waste or benefit for corporate financing?. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 89, 101875. 19) Jiambalvo, J., Rajgopal, S., Venkatachalam, M., 2002. Institutional ownership and the extent to which stock prices reflect future earnings. Contemp. Account. Res. 19 (1), 117–145. 20) Klein, B., Leffler, K.B., 1981. The role of market forces in assuring contractual performance. J. Polit. Econ. 89 (4), 615–641. 21) Kotha, S., Rindova, V.P., Rothaermel, F.T., 2001. Assets and actions: Firm-specific factors in the internationalization of U.S. internet firms. J. Int. Bus. Stud. 32 (4),769–791. 22) Lee, C. C., Lou, R., & Wang, F. (2023). Digital financial inclusion and poverty alleviation: Evidence from the sustainable development of China. Economic Analysis and Policy, 77, 418-434. 23) Li, H., Meng, L., Wang, Q., Zhou, L.A., 2008. Political connections, financing and firm performance: Evidence from Chinese private firms. J. Dev. Econ. 87 (2), 283–299 . 24) Liu, H., Yang, J.Y., Augustine, D., 2017. Political ties and firm performance: The effects of proself and prosocial engagement and institutional development. Glob.Strateg. J. 8 (3), 471–502. 25) Lou, Y., Zhou, W., & Ma, Y. (2023). The impact of involvement in targeted poverty alleviation on corporate investment efficiency. Economic Analysis and Policy. 26) Masulis, R.W., Reza, S.W., 2015. Agency problems of corporate philanthropy. Rev. Financ. Stud. 28 (2), 592–636. 27) Nguyen, N., Leblanc, G., 2001. Corporate image and corporate reputation in customers’ retention decisions in services. J. Retail. Consum. Serv. 8 (4), 227–236. 28) Roberts, P.W., Dowling, G.R., 2002. Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strateg. Manag. J. 23 (12), 1077–1093. 29) Wang, H., Choi, J., Li, J., 2008. Too little or too much? Untangling the relationship between corporate philanthropy and firm financial performance. Organ. Sci. 19 (1), 143–159. 30) Wang, Z., Liu, D., Bai, B., & Wang, H. Digital Financial Inclusion and Total Factor Productivity in Poverty Alleviation Regions: Effect Measurement and Mechanism Identification. Available at SSRN 4548337. 31) Werbel, J.D., Carter, S.M., 2002. The CEO’s influence on corporate foundation giving. J. Bus. Ethics 40 (1), 47–60. 32) Xu, H., Wu, J., Dao, M., 2020. Corporate social responsibility and trade credit. Rev. Quant. Finan. Acc. 54 (4), 1389–1416. 33) Ye, Y., Chen, S., & Li, C. (2022). Financial technology as a driver of poverty alleviation in China: Evidence from an innovative regression approach. Journal of Innovation & Knowledge, 7(1), 100164. 34) Zhang, M., Ma, L., Su, J., Zhang, W., 2014. Do suppliers applaud corporate social performance? J. Bus. Ethics 121 (4), 543–557. 35) Zhao, W., Liang, Y., & Li, P. (2023). Can enterprises' participation in targeted poverty alleviation reduce the cost of debt financing? Evidence from China. Finance Research Letters, 58, 104551.