شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان: یک مطالعه کیفی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیسیدمحمد موسوی فخر 1 , آتوسا قاسمی نژاددهکردی 2 , الهام مرادی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
الکلمات المفتاحية: زیرساخت های الکترونیکی, توسعه, دولت الکترونیک, وزارت ورزش و جوانان.,
ملخص المقالة :
دولت الكترونيك در وزارت ورزش و جوانان يكي از پديده هاي مهم حاصل از به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه پياده سازي آن تحولي بس عميق در نحوه زندگي، اداره و رهبري كشورها داشته و تركيبي از فناوري اطلاعات و شبكه اطلاع رساني وب است كه هدف آن، ارائه مستقيم خدمات به شهروندان، كاركنان دولت، بخشهاي تجاري و ساير بخشهاي دولت است از اینرو هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر توسعه دولت الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان است. روش پژوهش حاضر کیفی با رویکرد گلیزر و از نوع اکتشافی است. جامعه آماري شامل صاحبنظران (اعضای هیئت علمی دانشگاه - معاونان وزارت ورزش و جوانان - مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان) بودند. رشته تحصیلی و داشتن تالیفات علمی مرتبط با برند، دارا بودن سمتهای مدیریتی و تجارب اجرایی در حوزه پژوهش حاضر از جمله شاخصهای انتخاب لیست اولیه صاحبنظران بود. روش نمونهگیری به صورت نمونهگيري غير احتمالي، با انتخاب هدفمند و با حداکثر تنوع یا ناهمگونی استفاده شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 14 نفر بود. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 73 مفهوم اولیه، 13 مقوله اصلی شناسایی شد. عوامل شناسایی شده در تحقیق حاضر شامل عوامل زیرساختی، عوامل اجتماعی فرهنگی، عوامل مدیریتی سازمانی، عوامل مالی اقتصادی، بستر سازی برای دسترسی به محتوای دیجیتال، دسترسی به خدمات انلاین، سرمایه انسانی، کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، اعتماد، رضایت شهروندان، سودمندی ادراک شده و سهولت کاربرد ادراک شده بود.
سلامبولچی، علیرضا، حسینی، سید مجتبی، ربیعی مندجین، محمدرضا، اصغری صارم، علی. (1401). شناسایی مولفههای موثر بر اثربخشی سیاسی توسعه دولت الکترونیک در شرکت آب و فاضلاب استان تهران با روش دلفی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(9)، 133-151.
• رستم زاده، نادر، افشاری، مصطفی، علم، زهرا، قربانی، سعید. (1401). تحلیل کیفی حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزش و جوانان. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران، 5(10) ، 1091-1106.
• ابراهیمی، کریم، آذر, عادل، چیت سازیان، علیرضا. (1399). طراحی مدل سنجش کیفیت خدمات دولت الکترونیک مورد مطالعه: دفاتر پیشخوان دولت. پژوهش در مدیریت تولید و عملیات، 11(1)، 89-109.
• فیضی، کامران، مقدسی، علیرضا. (1384). دولت الکترونیک، بازآفرینی دولت در عصر اطلاعات. تهران، انتشارات ترمه.
• قلی پورسوته رحمت اله، منوریان عباس، الهیاری دوین ملیحه. (1398). طراحی مدل دولت الکترونیک در چارچوب اخلاقی حکمرانی خوب. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۴ (۵): ۱۸۶-۱۸۹
• رستم زاده, نادر, افشاری, مصطفی, علم, زهرا, قربانی, سعید. (1398). ارائة مدل حکمرانی خوب الکترونیک در وزارت ورزشوجوانان. مطالعات مدیریت ورزشی, 11(56), 43-62.
• داناییفرد، حسن.، الوانی، سید مهدی.، آذر، عادل. (1398). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات اشراقی، صفار
• باقری, مهدی. (1394). طراحی یک الگوی اثربخش جهت موفقیت ارائه خدمات الکترونیکی ثبت سفارش بازرگانی در بدنه دولت جمهوری اسلامی ایران. مدیریت کسب و کار، 7(25)؛ 63-75.
• Kar, A. K., Sinha, SH., and Gupta, M.P. (2021). Digital India; Reflections and Practice, New Delhi, Springer press
• Lee, Ch. P., Chang, K., and Berry, F.S. (2017). “Testing the Development and Diffusion of E-Government and E-Democracy: A Global Perspective”, Public Administration Review, 71(3): 444-454.
• Osman, I.H., Anouze, A.l., Irani, Z., Lee, H., Medeni, T.D., and Weerakkody, V. (2019). “A cognitive analytics management framework for the transformation of electronic government services from users’ perspective to create sustainable shared values”, European Journal of Operational Research, 278(2): 514–532.
• Brown, L. D. & Caylor, M. L. (2018). Corporate governance and firm operating performance. Review of Quantitative Finance and Accounting, 32, 129-44
• Fang, Z, "E. (2018). Government in digital era: Concept, Practice and development: "International Journal management of computer", The Internet management, vol. 10.
• Jarvis, Ch., Scott, B. & MacKenzie, P. M. (2012). The negative consequences of measurement model misspecification. MIS Quarterly, 36, 139-46.
• Hair, J. F., Sarstedt, M., Pieper, T. M. & Ringle, Ch. M. (2012). The use of partial least squares structural equation modeling in strategic management research: A review of past practices and recommendations for future applications. LongRangePlanning, 45(5–6), 320–40.
• Snead, J. T., and Wright, E. (2014). “E-government research in the United States”, Government Information Quarterly, 31: 129–136.
• Yang, Ch.Gh. (2003). “Establishment and applications of the integrated model of service quality measurement”, Managing Service Quality, 13(4): 310-324
• Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge.
• Shilbury, D., Oboyle, I. & Ferkins, l. (2019). Towards a research agenda in collaborative sport governance. Sport Management Review. 19(5), 479-91.
• Ronaghan, S "Benchmarking E. (2017). Government: A global Perpective", U.N. division for public Economics and Public Administration.
• Moon, M. (2015). "The evolution of e-government among municipalities: Rhetoric or reality", Public Administration Review 62(4), 424-33
• Layne, K; Lee, J. (2015). "Developing fully functional: A Four stage model", Government information quarterly.
• Halchin, L. (2014). "The Coalition Provisional Authoritr (CPA): Origin, Characteristics, and Institutional Authorities", CRS Report for Congress, USA, (April, 29)