تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات با نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین گردشگری در شرکت توسعه گردشگری ایران
الموضوعات :مریم رحمتی 1 , بهزاد کرمی خواه 2
1 - استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - رشته مدیریت دولتی، توسعه منابع انسانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت منابع انسانی, کیفیت خدمات, مدیریت زنجیره تأمین گردشگری,
ملخص المقالة :
مدیریت مؤثر منابع انسانی موجب افزایش رضایت شغلی افراد و در نهایت ارائه خدمات باکیفیت از سوی سازمان خواهد شد. همچنین مدیریت منابع انسانی بهعنوان پشتیبان و مکانیزمی برای مدیریت تعهدات و تعاملات زنجیره تأمین عمل میکند که سبب موفقیت مدیریت زنجیره تأمین گردشگری میشود. هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین تأثیر مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات با نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین گردشگری در شرکت توسعه گردشگری ایران ميباشد. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بوده و جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان شرکت توسعه گردشگری ایران تشکیل دادهاند. برای نمونهگیری از جامعه مورد مطالعه در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است که به کمک فرمول کوکران 260 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه مدیریت منابع انسانی پاپادمتریو و همکاران (2022) با پایایی 835/0، پرسشنامه کیفیت خدمات پاپادمتریو و همکاران (2022) با پایایی 820/0 و پرسشنامه مدیریت زنجیره تأمین گردشگری نگویت و همکاران (2021) با پایایی 926/0 میباشد. برای سنجش روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی به کمک نرمافزار SPSSو آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار LISREL انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از این است که مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات با نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین گردشگری در شرکت توسعه گردشگری ایران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مدیریت منابع انسانی بر کیفیت خدمات و مدیریت زنجیره تأمین گردشگری به صورت مستقیم نیز تأثیر مثبت و معناداری داشته است. مدیریت زنجیره تأمین گردشگری بر کیفیت خدمات تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Ahmadi, R., & Zamahni, M. (2018). Investigating the impact of human resource management on organizational effectiveness with the mediating role of service quality in Aria Diesel Motor Company, National Future Research Conference, Management and Sustainable Development, Tehran. (In Persian)
Alsafadi, Y., & Altahat, S. (2021). Human resource management practices and employee performance: the role of job satisfaction. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(1), 519-529.
Bai, H., & Ran, W. (2022). Analysis of the vulnerability and resilience of the tourism supply chain under the uncertain environment of COVID-19: Case study based on Lijiang. Sustainability, 14(5), 2571.
Corsi, V. (2022). Human Resource Management and Diversity Management. Some Emerging Evidence about the Effects on Organizational Performance. Advances in Management and Applied Economics, 12(2), 1-2.
Kakai, H., Mohammadi, H., Maleki, S., & Triti, P. (1400). Examining the role of human resource management activities in order to improve the quality of organizational services (case study: Bank Mellat branches in Tehran), new research approaches in management and accounting, 5(76)., 3. (In Persian)
Kanyama, J., Nurittamont, W., & Siripipatthanakul, S. (2022). Hotel service quality and its effect on customer loyalty: The case of Ubon Ratchathani, Thailand during COVID-19 Pandemic. Journal of Management in Business, Healthcare, and Education, 1(2), 1-20.
Kerdpitak, C. (2022). The effects of innovative management, digital marketing, service quality and supply chain management on performance in cultural tourism business. Uncertain Supply Chain Management, 10(3), 771-778.
Laiskodat, V., Kameo, D., Utami, I., & Therik, W. (2020). The role of supply chain management in tourism industry of the community in Kelimutu National Park. International Journal of Supply Chain Management, 9(5), 797-802.
Li, X., Xu, M., Zeng, W., Tse, Y. K., & Chan, H. K. (2023). Exploring customer concerns on service quality under the COVID-19 crisis: A social media analytics study from the retail industry. Journal of Retailing and Consumer Services, 70, 103157.
Madani, S. (2019). Investigating the effect of supply chain management and comprehensive quality management on service quality improvement (Study: Bank Saderat of Ardabil Province), 5th International Conference on Management, Accounting and Economic Development. (In Persian).
Nguyet, T., Dung, N., Trang, T., Anh, T., & Duong, N. (2021). The effects of human resource management, customer satisfaction, and organizational performance on tourism supply chain management. Uncertain Supply Chain Management, 9(3), 563-568.
Papademetriou, C., Anastasiadou, S. D., & Konteos, G. (2022). The Effect of Human Resource Management Practices on the Quality of Service, Customer Satisfaction, and Organizational Performance in Cypriot Urban Hotel Industry. In HAICTA (pp. 342-352).
Saib, K., Mardan, J. A., & Anuar, S. (2022). The Efficiency of Human Resources Management Sharia Hotel in Riau Province. Adpebi Science Series.
Setiono, B. A., & Hidayat, S. (2022). Influence of Service Quality with the Dimensions of Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy and Tangibles on Customer Satisfaction. International Journal of Economics, Business and Management Research, 6(09), 330-341.
Zhao, X., & Hou, J. (2022). Applying the theory of constraints principles to tourism supply chain management. Journal of Hospitality & Tourism Research, 46(2), 400-411.