اثربخشی آموزش مهارت های محاسبات دارویی بر نحوه عملکرد دارویی(تغییرآگاهی)پرستاران شاغل در بخشهای ویژه
الموضوعات :سمیه طالبی 1 , سکینه پورحسین فوکولایی 2 , هادی درویش خضری 3 , کلثوم اکبرنتاج 4 , حمیرا اکبرزاده 5 , حمیرا طهماسبی 6
1 - (نویسنده مسئول)، مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران Tel: 09113528324, Email: somayyehtalebi1393@gmail.com
2 - مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
3 - مرکز تحقیقات تالاسمی ، پژوهشکده هموگلوبینوپاتی ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ساری ، ایران
4 - استادیار، گروه پرستاری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران akbar2536@gmail.com
5 - مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
6 - مربی ،گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش مهارتهای دارویی, خطای دارویی, عملکرد پرستاران, محاسبات دارویی,
ملخص المقالة :
چکیده : مقدمه: با توجه به اهمیت مهارت پرستاران در مورد دادن دارو در بخش های ویژه و مشکلات مربوط به آن هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثيرمداخله مهارت های محاسبات دارویی بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش های ویژه بود. روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در بخش های ویژه بيمارستان فاطمه الزهرا شهر ساری تشکیل دادند و 45 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. به این ترتیب که پرستارانی که در بخش های ویژه در شیفتهای صبح و عصر وشب در طول هفته در بیمارستان منتخب شاغل و دارای معيار های ورود به پژوهش بوده اند در یک گروه قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت، که به مدت دو ماه بطول انجامید. داده های این پژوهش از طريق يک پرسشنامه دو قسمتی برای پرستاران واجد شرايط ورود به پژوهش جهت سنجش مهارت آنها در محاسبات دارویی مورد استفاده قرار گرفت. قسمت اول پرسشنامه شامل 9 سوال در مورد مشخصات دموگرافیک واحد های مورد پژوهش بود و قسمت دوم شامل 18 سوال مربوط به مهارت های شناختی محاسبات دارویی بوده است .ابزار جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود .اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی زوجی و آلفای کرونباخ مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها میانگین (± انحراف معیار) و میانه به ترتیب برابر با 6/15 (± 3/1) و 16 سوال را نشان داد. آزمون آماری paired t-test افزایش معنی داری را در تعداد پاسخ های صحیح بعد از آزمون در مقایسه با تعداد پاسخ های صحیح قبل از آزمون نشان داد (Mean Difference: 5.91، 95% CI= 5.15 - 6.68؛ p-value: <0.0001). میانگین نمرات کسب شده از پیش آزمون از20% به میانگین 100% در پرسشنامه بعد از مداخله افزایش یافته است . نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پرستاران اطلاعات و مهارتهای محاسباتی دارویی کافی را ندارند و به مسئولین پیشنهاد می شود که کارگاه های آمورشی برای آنها برگزار گردد.
References:
1.Di Simone E, Giannetta N, Auddino F, Cicotto A, Grilli D, Di Muzio M. Medication Errors in the Emergency Department: Knowledge, Attitude, Behavior, and Training Needs of Nurses. Indian J Crit Care Med. 2018;22(5):346-52. doi: 10.4103/ijccm.IJCCM_63_18.
Farzi S, Alimohammadi N, Moladoost A. Medication errors by the intensive care units' nurses and the Preventive Strategies. Anesthesiology and Pain. 2016;6(4):33-45. URL: http://jap.iums.ac.ir/article-1-5231-en.html.
Jember A, Hailu M, Messele A, Demeke T, Hassen M. Proportion of medication error reporting a nd associated factors among nurses: a cross sectional study. BMC nursing. 2018;17(1):9. DOI:10.1186/s12912-018-0280-4.
Dirik HF, Samur M, Seren Intepeler S, Hewison A. Nurses’ identification and reporting of medication errors. J Clin Nurs. 2019;28(5-6):931-8. https://doi.org/10.1111/jocn.14716.
Kim KS, KWON SH, KIM JA, Cho S. Nurses’ perceptions of medication errors and their contributing factors in South Korea. Journal of nursing management. 2011;19(3):346-53. https://doi.org/10.1111/j.1365-2834.2011.01249.
Wright K. Do calculation errors by nurses cause medication errors in clinical practice? A literature review. Nurse education today. 2010;30(1):85-97. DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.009.
Clark LA. A study of the relationship between student nurse characteristics and calculation abilit]; 2009 Available from: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.06.009.
Coyne E, Needham J, Rands H. Enhancing student nurses' medication calculation knowledge; integrating theoretical knowledge into practice. Nurse Educ Today. 2012; 8. [Epub ahead of print]. DOI:10.1016/j.nedt.2012.04.006.
Abedi HA (Ph.D) - Ghavi MR (MSc.) - Mannani R (Ph.D). Empowerment of Nurses Drug Calculations. 9 January 2014. URL: http://ijnr.ir/article-1-1334-en.html.
Yousefiasl M, naderi R, Baghaei R, khalkhali H R, cheraghi R. The relationship between ethnical commitment and medication error among nurses in centers affilated to urmia university of medical sciences in 2018- 9. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :878-88. URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4009-en.html.
Hogan CA. Pediatric Patient Safety: Factors pediatric nurses identify as contributing to medication administration errors: Loyola University Chicago; 2006. DOI:https://doi.org/10.22100/jkh.v7i1.64
Cleary-Holdforth J, Leufer T. Thestrategic role of education in the prevention of medication errors in nursing: Part 2. Nurse Educ Practice 2013;13(3): 217-20. DOI: 10.1016/j.nepr.2013.01.012.
Kim MS, Kim CH. Canonical correlations between individual self-efficacy/organizational bottom-up approach and perceived barriers to reporting medication errors: a multicenter study BMC Health Serv Res. 2019;19(1). DOI:10.1186/s12913-019-4194-y
Deitzen DM. Mathematical calculation ability of registered nurse. [cited 2007 Dec 10]; 2008 Available from: http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=743238771&SrchMode=1&sid=1&Fmt=6&VInst=PRD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1197361302&clientId=48024 O.
Glaister K. The presence of mathematics and computer anxiety in nursing students and their effects on medication dosage calculations. Nurse Education Today. 2007;27(4):341-7. DOI:10.1016/j.nedt.2006.05.015
Miracle VA. Medication errors. Dimensions of Critical Care Nursing, 2009: 51-80.
17.Robyn Fairhall.et al. Numeracy skills of nursing students. Nurse Education Today, 2011; 20 (2):815-818. DOI:10.1016/j.nepr.2005.12.002
khajeali n, baghaei r. Comparison of pharmacological knowledge and skills in pharmaceutical calculations in nurses of general and ICU wards in educational hospitals in Ahvaz. Quarterly Journal of Nersing Management. 2014;2(4):48-55. URL: http://ijnv.ir/article-1-146-en.html.
Alteren J, Hermstad M, White J, Jordan S. Conflicting priorities: observation of medicine administration. J Clin Nurs.2018;27(19-20):3613-21. DOI:10.1111/jocn.14518.