تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر سیستم های مغزی رفتاری بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
الموضوعات :
1 - كارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهر
الکلمات المفتاحية: نوروفیدبک, اختلال اضطراب فراگیر, سیستم های مغزی رفتاری,
ملخص المقالة :
تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر سیستم های مغزی رفتاری بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نوروفیدبک بر سیستم های مغزی رفتاری بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. این پژوهش از نوع طرح های نیمه آزمایشی بود. جامعه آماري پژوهش، کلیه بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مراکز روان پزشکی شهر تبریز در سال 1402 بود و نمونه مورد نظر از افرادی بودند که تشخیص قطعی اضطراب فراگیر دریافت کرده بودند. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس سیستم های مغزی رفتاری و برای مداخله از دستگاه نوروفیدبک استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده به کمک تحلیل کوواریانس چند و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نوروفیدبک باعث بهبود سیستم های مغزی رفتاری و تغییرات امواج مغزی میشود (P<.01). مبتنی بر همین یافته ها پیشنهاد می گردد که مراکز روانشناسی و روان پزشکی از نوروفیدبک به عنوان درمانی موثر برای کاهش اضطراب فراگیر بیماران استفاده نمایند. کلیدواژه ها: نوروفیدبک، اختلال اضطراب فراگیر، سیستم های مغزی رفتاری
منابع:
Arani, S. H. S., Khosropour, F., & Zarandi, H. M. (2024). Effectiveness of Neurofeedback Therapy on Emotional Processing, Irrational Beliefs, and Aggression in Female Patients with Generalized Anxiety Disorder. Applied Family Therapy Journal (AFTJ), 5(1), 202-210. Dehghani, A., Soltanian-Zadeh, H., & Hossein-Zadeh, G. A. (2020). Global data-driven analysis of brain connectivity during emotion regulation by electroencephalography neurofeedback. Brain Connectivity, 10(6), 302-315.
Fadaei, A., Najafi, M., Miladi-Gorji, H., Tajik-Mansoury, M. A., & Afkar, M. (2024). Effect of Neurofeedback Training Along With Swimming Exercise on the Stress, Anxiety, Depression, Severity of Dependence, and Craving in Methamphetamine-Dependent Patients. Journal of Clinical Sport Psychology, 1(aop), 1-20.
Freeston, M. H. (2023). What if we have too many models of worry and GAD?. Behavioural and cognitive psychotherapy, 51(6), 559-578.
Hámori, G., File, B., Fiáth, R., Pászthy, B., Réthelyi, J. M., Ulbert, I., & Bunford, N. (2023). Adolescent ADHD and electrophysiological reward responsiveness: A machine learning approach to evaluate classification accuracy and prognosis. Psychiatry Research, 323, 115139.
Hou, Y., Zhang, S., Li, N., Huang, Z., Wang, L., & Wang, Y. (2021). Neurofeedback training improves anxiety trait and depressive symptom in GAD. Brain and behavior, 11(3), e02024.
Huang, W., Wu, W., Lucas, M. V., Huang, H., Wen, Z., & Li, Y. (2021). Neurofeedback training with an electroencephalogram-based brain-computer interface enhances emotion regulation. IEEE Transactions on Affective Computing, 14(2), 998-1011.
Mutang, J. A., Seok, C. B., & Wider, W. (2023). Sensorimotor Rhythm (SMR) Neurofeedback Training on Anxiety: A Case Study on Archers. Journal for ReAttach Therapy and Developmental Diversities, 6(1), 282-291.
Wu, Y. C., Yu, H. E., Yen, C. F., Yeh, Y. C., Jian, C. R., Lin, C. W., & Lin, I. M. (2024). The effects of swLORETA Z-score neurofeedback for patients comorbid with major depressive disorder and anxiety symptoms. Journal of Affective Disorders, 350, 340-349.
Zich, C., Johnstone, N., Lührs, M., Lisk, S., Haller, S. P., Lipp, A., & Kadosh, K. C. (2020). Modulatory effects of dynamic fMRI-based neurofeedback on emotion regulation networks in adolescent females. Neuroimage, 220, 11705.