طراحی مدل جریان سازی در رسانههای ورزشی: یک الگوی داده بنیاد
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیگلناز رضایی 1 , رضا صابونچی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ملایر،دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ايران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل جریان سازی در رسانههای ورزشی با رویکرد داده بنیاد بود. روش تحقیق کیفی و از نوع داده بنیاد با رویکرد اشتراوس و کوربین بود. جامعه آماري شامل متخصصين رسانه داراي سابقه تدريس دانشگاهي یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصين ترويج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه سازان ورزشي، سياست گذاران و مشاوران ورزشي سازمان صدا و سيما بودند. در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 16 نفر لعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مصاحبه باز بود و با نرمافزار Maxqda تحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (عوامل مدیریتی، سازماندهی جریانسازی، عوامل انسانی)، عوامل زمینهای (زیر ساختهای علمی، بسترهای لازم در جریانسازی، امکانات و تجهیزات فنی)، عوامل مداخله گر (عوامل فرهنگی، عوامل درون سازمانی، عوامل محیطی)، عوامل راهبردی (تخصص گرایی، عوامل آموزشی موثر، جنبههای خبر، تعیین اولویتهای مهم در جریان سازی ورزشی، و پیامدها (نهادینه کردن ورزش، بیان خبر کامل در جریان سازی حوزه ورزش، بررسی خبر مورد نظر در حوزه ورزش، توسعه و تحریک آگاهی نسبت به خبر در حوزه ورزش، توانمندسازی در مصرف رسانه در حوزه جریان سازی ورزشی) شناسایی شد. در نهایت میتوان گفت که چهارچوب میتواند باعث بهبود وضعیت جریان سازیهای رسانهای جامعه به رسانههای ورزشی شود و اینکه در نهایت میزان استقبال از رسانههای ورزشی در تمام حوزهها بالا خواهد رفت.