آزمون اثربخشی روش های آموزش و یادگیری حوزه مدیریت مالی: پژوهش آزمایشگاهی
الموضوعات :
کامیار اسدی مهر
1
,
محمدحامد خانمحمدی
2
,
عاطفه حسینی
3
1 - دانشجوی دکترای گروه حسابداری ، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی،فیروزکوه، ایران.
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری ، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی،فیروزکوه، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری مبتنی بر تیم (TBL), آموزش مبتنی بر فعالیت (ABAL), آموزش سنتی (سخنرانی), عملکرد دانشجویان.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی روش آموزش فعال مبتنی بر فعالیت (ABAL) و آموزش مبتنی بر تیم (TBL) در بهبود عملکرد دانشجویان و مقایسه این دو روش با روش آموزش مبتنی بر سخنرانی (سنتی) میباشد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون سه گروهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مدیریت مالی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران است و روش نمونه گیری به صورت در دسترس می باشد. متغیر مستقل نوع آموزش و متغیر وابسته عملکرد تحصیلی دانشجویان است. به منطور بررسی عملکرد دانشجویان از نمرات دانشجویان در پایان ترم و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد نوع روش آموزش بکار گرفته شده در کلاس درس بر عملکرد دانشجویان موثر بوده است و با توجه به آماره آزمون و ضریب اتا، 60.2 درصد از تغییرات مربوط به عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس مالی توسط روش های آموزش تبیین میشود، همچنین بین روش های تدریس فعال با سنتی تفاوت معناداری مشاهده گردید، به این صورت که هم روش مبتنی بر فعالیت و هم روش مبتنی بر تیم نسبت به روش سنتی موثرتر بوده است اما روش آموزش مبتنی بر فعالیت نسبت به روش تیم دارای اثربخشی بالاتری بود. اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این مطالعه به این مفهوم میافزاید که اغلب آموزشهای مدرن برتر از سخنرانی سنتی هستند و اگر چه تأثیرات نسبی آموزشهای خاص عمدتاً از یکدیگر قابل تشخیص نیستند، اما همه آنها بهتر از سخنرانی سنتی به تنهایی هستند
استانداردهای بین المللی آموزش حسابداری، (2011). ترجمه مدیریت آموزش و تحقیقات 1391، تهران، انتشارات سازمان حسابرسی. (نشریه 1)#
دهقان دهنوی، حسن؛ معین الدین، محمود و صبا، ندا. (1391). تعیین اجزای دانش و مهارت آموزش حسابداری در محیطهای تجاری جدید با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری. مجله پژوهشهای تجربی حسابداری، 1 (4:) 119 – 1#
سلیمی، مسعود (1388). مقايسة پيشرفت تحصيلي دانش آموزان محبوب و منزوي، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه ازاد خوراسگان، شماره 24، صص 130-119.#
شمس، قاسم. (1378). رابطه بین درونگرایی و برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.#
عابدی. ناهید. طاهرآبادی. علی اصغر. خیر اللهی. فرشید. جمشیدی نوید. بابک (1401). تأثیر روش تدریس پیشرفت تیمی، جیگساو و آموزش مجازی بر تحقق اهداف شناختی دانشجویان از صورتهای مالی بر مبنای طبقه بندی بلوم. بررسیهای حسابداری و حسابرسی. 29 (1:) 113.#
فخاری، حسین؛ دادگر، شهرام، بررسی آموزش مهارتهای حرفه ای در دانش آموختگان رشته حسابداری با تاکید بر «شکاف انتظار – عمل» دوره کارشناسی (مجله مطالعات برنامه ریزی آموزشی)، 6 (12،) 1396، 168 - 188.#
محمدی، محمد. (1386). رابطه يادگيري خود تنظيم و اختلال يادگيري در دانش¬آموزان پايه¬هاي چهارم و پنجم ابتدايي استان كردستان، پاياننامة كارشناسي ارشد روان شناسي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي.#
محمودی، فیروز؛ فتحی¬آذر، اسکندر و اسفندیاری، رجب. (1388). بررسی رابطۀ میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی، مطالعات تربیتی و روانشناسی، سال 10، شماره 3، صص 82-65.#
نایب زاده، شهناز و معین الدین، محمود و قاسم پور، داریوش و دین پژوه، فاطمه، 1392، بررسی شکاف بین آموزههای دانشگاهی رشته حسابداری با انتظارات کارفرمایان، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز.#
نحاس. کاظم. کرمی. غلامرضا. حجازی. رضوان. خواجوی. شکراله. (1399). بررسی تأثیر یادگیری مبتنی بر تیم (TBL)، بر یادگیری حسابداری. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. 1399; 12 (45:) 55 – 7.#
نمازی، محمد؛ رئیسی، زهره(1402) تاثیر رویکرد های آموزش سنتی و روش داده های بزرگ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری، فصلنامه پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 15، شماره 60، صص: 1-25. #
نمازی، نویدرضا؛ صالحی، تابنده(1401)، شناسایی و رتبه بندی روش های یادگیری فعال در آموزش حسابداری با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به اینن نتایج دست یافتند، نشریه حسابداری و منافع اجتماعی، دوره 12، شماره 3، صص: 45-70.#
References
Ainsworth, J. (2021). Team-based learning in professional writing courses for accounting graduates: Positive impacts on student engagement, accountability and satisfaction. Accounting Education, 30(3), 234–257.#
Akaaboune, O., Blix, L., Daigle, R., & Quarles, R. (2020). Data analytics in the financial statement audit: Assessing its active learning effects on student performance. The Accounting Educators’ Journal, 30, 115–135.#
Albrecht, W., Sack, R. (2000). "Accounting Education: Charting the Course Through a Perilous Future", Accounting education series 16, Sarasota, FL American Accounting Associatio.#
Alqasa, Khaled Mohammed Ahmed, and Jehad Abdallah Atieh Afaneh. "Active learning techniques and student satisfaction: role of classroom environment." Eurasian Journal of Educational Research 98.98 (2022): 85-100#.
Bedford, N. M., & Shenkir, W. G. (1987). "Reorienting accounting education". Journal of Accountancy, 164(2), 84.#
De Lorenzis, F., Pratticò, F. G., Repetto, M., Pons, E., & Lamberti, F. (2023). Immersive Virtual Reality for procedural training: Comparing traditional and learning by teaching approaches. Computers in Industry, 144, 103785.#
Dorodchi, M., & Dehbozorgi, N. (2017). Addressing the Paradox of Fun and Rigor in Learning Programming. In Proceedings of the 2017 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (pp. 370–370). New York, NY, USA: ACM.#
Emerson, A., Cloude, E. B., Azevedo, R., & Lester, J. (2020). Multimodal learning analytics for game‐based learning. British Journal of Educational Technology, 51(5), 1505-1526.#
Kassarnig, V., Mones, E., Bjerre-Nielsen, A., Sapiezynski, P., Dreyer Lassen, D., & Lehmann, S. (2018). Academic performance and behavioral patterns. EPJ Data Science, 7, 1-16.#
LoPresto, M. C., & Slater, T. F. (2016). A new comparison of active learning strategies to traditional lectures for teaching college astronomy. Journal of Astronomy & Earth Sciences Education (JAESE), 3(1), 59-76.#
Omelicheva, M. Y., & Avdeyeva, O. (2008). Teaching with lecture or ebate? Testing the effectiveness of traditional versus active learning methods of instruction. PS: Political Science & Politics, 41(3), 603-607.#
Opdecam, E., & Everaert, P. (2012). Improving student satisfaction in a first-year undergraduate accounting course by team learning. Issues in Accounting Education, 27(1), 53–82. https://doi. org/10.2308/iace-10217.#
Riley, J., & Ward, K. (2017). Active learning, cooperative active learning, and passive learning methods in an accounting information systems course. Issues in Accounting Education, 32(2), 1-16.#
Rivadeneira, J., & Inga, E. (2023). Interactive peer instruction method applied to classroom environments considering a learning engineering approach to innovate the Teaching–Learning process. Education Sciences, 13(3), 301.#
Rotgans, J. I., Rajalingam, P., Ferenczi, M. A., & Low-Beer, N. (2019). A students’ model of team-based learning. Health Professions Education, 5(4), 294-302.#
Tucker-Ladd, C. E. (2000). Psychological Self-Help. http.//mental help. net/psyhelp/chap 4 / chap 4k.htm.
Wyness, L., & Dalton, F. (2018). The value of problem-based learning in learning for sustainability: Undergraduate accounting student perspectives. Journal of Accounting Education, 45, 1-19.#