خط مشی های نوآورانة مدیریت منابع انسانی در خدمت عملکرد سازمان هواشناسی کشور
الموضوعات :
سیدعلی اکبر احمدی
1
,
رضا رسولی
2
,
مالک دلیر
3
,
فاطمه رحمتی نژاد
4
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران،
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران،
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران،
4 - دانشجو
الکلمات المفتاحية: شیوه هاي مدیریت منابع انسانی, عملکرد سازمان هواشناسی کشور, آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه,
ملخص المقالة :
باید در نظر داشت که در مدیریت منابع انسانی، ارزش سازمانی افزایش پیدا می کند، بنابراین به اشتراک گذاشتن اطلاعات در سازمان ها بستگی به افرادی دارد که این نقل و انتقال را میسر می سازند در نتیجه تمام عواملی که مشوق ارتباط بین فردی و یا مانع آن باشد بر مبادلات اطلاعاتی افراد نیز تاثیر گذار خواهند بود به همین دلیل اهمیت ارتباط و تعاملات بر اعتماد و هنجارها میان افراد در گسترش و کاربرد دانش بسیار مورد توجه است. کارکنان ستادی سازمان هواشناسی کشور نیز بسته به تحصیلات، سمت و تجربه کاری از اطلاعات و مهارت هایی متفاوتی برخوردارند که آنان را قادر به انجام بهتر وظایف محوله می نماید. واضح است که آنها به منظور برنامه ریزی، هماهنگی و... ناگزیر به برقراری ارتباط و تعامل با مدیران و همکاران خود می باشند. حال با توجه به ماهیت چند بعدی کار هر فرد در این سازمان، جابه جایی و انتشار اطلاعات و مهارت جهت تسهیل کار افراد و رسیدن به اهداف سازمانی و در کنار آن رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت امری ضروری است. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر شیوه هاي مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان هواشناسی کشور با نقش میانجی آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان ستادی سازمان هواشناسی کشور ( 286 نفر) تشکیل می دهند که تعدادی(164 نفر) از آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی-همبستگی و از نوع کاربردی می باشد. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه بوده و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت، تجزیه و تحلیل داده هاي پژوهش از طریق مدلسازي معادلات ساختاري با استفاده از نرم افزار PLS انجام شد. یافته هاي این تحقیق نشان داد شیوه هاي مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان هواشناسی کشور با نقش میانجی آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. واژگان کلیدی: شیوه هاي مدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمان هواشناسی کشور، آمادگی سازمانی و رفتار نوآورانه مسئولانه
- Ahmadi, Ali Akbar and Feizabadi, Hourieh (2013). "Investigating the Promotion of Social Capital on Improving Organizational Performance (Case Study: Tehran Municipality Headquarters Organizations)", Public Administration, Volume 3, Issue 6. Retrieved from https://jipa.ut.ac.ir/.
- Alvani, Seyed Mehdi; Nateg, Tahmineh; Farahi, Mohammad Mehdi (2019), "The Role of Social Capital in the Development of Organizational Knowledge Management", Iranian Management Sciences, Year 2, Issue 5, Pages 35-70. Retrieved from https://journal.iams.ir/.
- Asadi Sedighe; Dargahi Hossein; Esmaeil Fallah Mehrabadi, Nahid Heydari (2017), Studying the Relationship Between Creativity and Organizational Innovation in Staff of General Hospitals of Tehran University of Medical Sciences, Journal of the Faculty of Paramedical Sciences of Tehran University of Medical Sciences (Payavard Salamat), Volume 11, Issue 5, 587-578. Retrieved from https://payavard.tums.ac.ir/.
- Choupani, Heydar; Zare-Khalili, Mojtaba; Gholam-Zadeh Hojjat and Kazem-Pour, Maryam (2012). "The Role of Social Capital in the Propensity for Employee Innovation in Teacher Insurance Joint Stock Company", Development Management Process, Volume 26, Issue 1. Retrieved from https://jmdp.ir/.
- Ghazifard, Abdolkarim; Nilipour, Seyed Akbar and Akbari, Mehdi (2018). Investigating the effect of organizational investment in social capital on the commitment and performance of employees of Dogonbadan Municipality, Second National Conference on Management, Accounting, and Industrial Engineering Solutions in Organizations. Retrieved from https://civilica.com/.
- Hassani Moghaddam, Zohreh (2018) Investigating the Relationship between Organizational Climate and Culture with Knowledge Management and Productivity in School Principals of Semnan County, Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran.
- Karimi, Fariba; Ahmadi Dastjerdi, Somayeh and Rajaeipour, Saeed (2013). "Structural model of the relationships between social capital and organizational learning capabilities with employee innovation", Productivity Management (Beyond Management), Volume 1, Issue 21, Winter. Retrieved from https://sanad.iau.ir/journal/jpm.
- Rezvani, Mehran and Toghraei, Mohammad Taghi (2011). "The Role of Organizational Social Capital in the Propensity for Organizational Innovation in Knowledge-Based Companies (Case Study: Companies Located in the Science and Technology Park of Tehran University)", Journal of Change Management, Year 3, Issue 6, Fall and Winter. DOI: 10.22067/pmt.v0i0.15936
- Safarzadeh, Hossein; Tedayin, Azam and Harmohammadi, Maryam (2019). "Investigating the Effect of Knowledge Management Strategies on Innovation and Competitive Performance (Case Study: Health and Medical Centers in Northern Fars)", Quarterly Journal of Yazd Faculty of Health, Year 11, Issue 1, Serial Number: 34, Spring. Retrieved from https://tbj.ssu.ac.ir/.
- Zarghami, Hamid Reza; Mostafa Jafari and Peyman Akhavan (2012), Investigating the relationship between creativity and individuals' motivation for innovation in research organizations: A case study in the Intelligent Signal Processing Research Institute, Journal of Innovation and Creativity in the Humanities 1 (4). Retrieved from https://sanad.iau.ir/journal/ichs.
- Gürlek Mert & Murat Çemberci (2021), Understanding the relationships among knowledge-oriented leadership, knowledge management capacity, innovation performance and organizational performance a serial mediation analysis, Serial mediation analysis, https:// www.emerald.com/insight/0368-492X.htm. DOI: 10.1108/K-09-2019-0632
- Kim Namhyun, Shim Changsup, (2018) "Social capital, knowledge sharing and innovation of smalland medium-sized enterprises in a tourism cluster", International Journal of Contemporary Hospitality Management.DOI: 10.1108/IJCHM-07-2016-0392.
- Radnor, Z. and McGuire, M. (2004),«Performance Management In The Public Sector: Fact Or Fiction?» International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.53, No.3, P. 245-260. DOI: 10.1108/17410400410523783.
- Victor, S., Chan, Y. and Mckeen, J. (2012). Knowledge management Capability and organizational Performance: A Theoretical foundation, OLKC 2006 Conference at the University of Warwick, Coventry on 20th -22end March.Retrieved from https://warwick.ac.uk.