ارائه مدل تاثیرسطوح حیاتی مولفه های موثر بر تولید محتوی دیجیتال در صنعت ورزش
الموضوعات :محمد رضا اسماعیل زاده قند هاری 1 , نفیسه نقیبی 2 , حسن فهیم 3 , حسین پیمانی زاد 4
1 - دانشیار عضو هیئت علمی ،گروه تربیت بدنی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد . ایران.
2 - دانشجوی دکتری گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
3 - دانشیار ، گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد مشهد . مشهد . ایران
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد
الکلمات المفتاحية: سطوح حیاتی , محتوی دیجیتال , صنعت ورزش , خدمات ورزشی .,
ملخص المقالة :
مقدمه : هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تاثیرسطوح حیاتی مولفه های موثر بر تولید محتوی دیجیتال در صنعت ورزش می باشد. روش:این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از منظر جمع آوری داده ها توصیفی – تحلیلی بود. 384 نفر با روش نمونه گیری کوکران (شامل مخاطبان ورزشی، خریدارمحصولات و دریافت کنندگان خدمات ورزشی) به صورت آنلاین ، به سوالات محقق ساخته ای که قبلا در بخش کیفی طراحی شده بود، به شکل نمونه گیری در دسترس پاسخ دادند . از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آلفای کرونباخ برای بررسی روابط بین متغیر های تحقیق از روش مدل سازی ساختاری تفسیری و همچنین روش تحلیل عاملی استفاده گردید. تمامی تحلیل های آماری آزمون های ذکر شده با استفاده از نرم افزارهای 26SPSS و 26AMOS صورت گرفت. یافته : با توجه به نتایج مشخص گردید عوامل موثر بر تولید محتوای دیجیتال در صنعت ورزش در 12 دسته شامل مسائل فرهنگی-مدیریتی، نیروی انسانی، استحکام محتوا، تناسب محتوا، حجم محتوا، اثربخشی تبلیغات، طراحی خیرهکننده، کیفیت محتوا، سوژه محتوا، هماهنگی، مهارت عوامل تولید و فاخر بودن دستهبندی شدند که در بین عوامل موثر بر تولید محتوی دیجیتال نیروی انسانی و مسائل فرهنگی-مدیریتی بیشترین اثر برتولید محتوی دیجیتال را داشتند. بحث و نتیجه گیری : تولید محتوا یک روش "انسانی، مفید و جامع" برای ایجاد ارتباط با مخاطبان است؛ وجود نیروی انسانی خبره و همچنین بستر مدیریتی و فرهنگی لازم در صنعت ورزش در جهت توسعه و افزایش سطح تولید محتوا دیجیتال سبب می گردد تا استانداردهای اولیه در جهت تولید محتوا دیجیتال فراهم گردد.
1) بهرامی, شهاب, & کیانی, محمدسعید. (1402). تاثیر رسانه های اجتماعی و اینترنت در بازاریابی رویدادهای ورزشی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 10(3), -. doi: 10.30473/jsm.2021.50368.1369 https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_7711.html
خدایاری, بهناز, & پنجهشاهی. (1400). بررسی عوامل موثر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر رفتارخرید مصرف کننده در شرکت قهرمان. مطالعات مدیریت و حسابداری, 26(6), 157-166.https://civilica.com/doc/1888191/
جوانی, وجیهه, & کهزاد, فرزانه. (1400). کنکاشی بر تاثیر بازاریابی محتوای رسانه های اجتماعی بر سلامت برند ورزشی. فصلنامه علمی رسانه, 32(4), 165-178. doi: 10.22034/bmsp.2021.141724https://qjmn.farhang.gov.ir/article_141724_5dc153948484837c15f76a6f11f104b7.pdf
چگینی نرگس. (1401). پیش بینی مدیریت بازاریابی بر اساس ویژگی های شخصیتی در اینفلوئنسر مارکتینگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(63), 31-42.https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/811
روزفراخ, عبدالله, منصوری, محمدی, & صادقی. (1401). نقش عوامل بازاریابی رسانه های اجتماعی بر تصویر و آگاهی برند با میانجی گری درگیری کاربران صفحات اجتماعی برند ورزشی (مورد مطالعه: شبکة اجتماعی اینستاگرام). فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 9(4).
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_8698_876e93df1d6ec315b2ca0b56dcd7f22b.pdf روشن, سید علیقلی, یعقوبی, نور محمد, رئیسی شهرویی, حفصه, نامدار جویمی, احسان, & پشوتنی زاده, هومن. (1401). بررسی رابطه وابستگی مشتری با نوآوری رسانه ورزشی: نقش تعدیلکننده فرهنگسازمانی (رسانههای ورزشی در شهر تهران). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 9(3), 15-29. doi: 10.30473/jsm.2019.44014.1300. https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_8690_c244601d58ca01884b533020eb2a6772.pdf
کردلو حسین ، محمدی حسین علی ، محرم زاده مهرداد و عزیزیان کهن نسرین ،(1401) “ارتباط بازاریابی رسانه های اجتماعی با رضایت مشتریان مراکز تفریحی ورزشی،” مطالعات بازاریابی ورزشی، vol. 1، no. 4 ، pp. 116–133، 1399،. Available: https://sid.ir/paper/383349/fa.https://www.sid.ir/paper/383349/fa
کوزه چیان, هاشم, صفاری, مرجان, & خلیلی, مریم. (1400). اثربخشی تبلیغات با استفاده از ورزش در شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام). نشریه مدیریت ورزشی, 13(1), 257-275. doi: 10.22059/jsm.2019.275140.2224https://jsm.ut.ac.ir/article_81162_3feca4ac8db0bd8cc7717ae2dd5411c3.pdf
سقا عبدالمحمد, هندیجانی فرد معین, , & کوشکی جهرمی علیرضا. (1401). بانکها و بازاریابی شبکههای اجتماعی: پژوهشی مبتنی بر تحلیل محتوا. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند, 9(35).https://ensani.ir/file/download/article/1647420046-9859-1-35-2.pdf
شاملو, مهدی, فرهنگی, علی اکبر, شیری, طهمورث, & مظفری, افسانه. (1397). ارائة الگوی برندسازی از دید مخاطب در رسانة برخط ورزشی (مورد مطالعه: ورزش سه). مطالعات مدیریت ورزشی, 10(50), 203-226. doi: 10.22089/smrj.2018.4701.1903https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1303_f28730c85d0e7703b2e50b278f0900f7.pdf
فیروزیان, ف., بحرالعلوم, ح., حسن, & دهقانپوری. (1400). تأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاههای ورزشی. مطالعات بازاریابی ورزشی, 1(2), 174-149.https://gsmsmr.uok.ac.ir/article_61561_ff8f94d91a81ff49081ded6a87fef993.pdf
قربانی, علی, فرهت, مائده, & عمران زاده, اسماعیل. (1400). طراحی مدل تحقیقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین, 7(27), 299-267. doi: 10.22054/nms.2021.25449.315قربانی, علی, فرهت, مائده, & عمران زاده, اسماعیل. (1400). طراحی مدل تحقیقات بازاریابی در شبکه های اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین, 7(27), 299-267. doi: 10.22054/nms.2021.25449.315
هاشم نیا, کریمی, اوژن, & امامقلی. (1401). ارائه مدل ارتباط برند–مشتری در شبکه اجتماعی اینستاگرام. مدیریت بازاریابی, 16(51), 131-149.https://www.sid.ir/paper/410376/fa
ماه آورپور, حسین زاده شهری, عبدالوند, ندا, & بابایی زکیلکی. (1401). قواعد حاکم بر قصد مشارکت کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در رقابتهای جمعسپاری بازاریابی براساس رویکرد تئوری مجموعة راف (مورد مطالعه: مصرفکنندگان برند موتوسل). مطالعات رفتار مصرفکننده, 8(4), 132-
159.https://cbs.uok.ac.ir/article_62008_d4da7dbc3b70b24dfbe5f2c9489b2ed1.pdf محمدشفیعی, رحمت آبادی, یزدان, سلیمان زاده, & امید. (1399). تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6(1), 105-124.https://cbs.uok.ac.ir/article_61074_0570de984a20f1205c476d722626d69d.pdf
متیننژاد, اخلاصمندفرد, & شیما. (1398). تاثیر فعالیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی بر پاسخ رفتاری مشتریان با نقش ارزش برند. مطالعات مدیریت و حسابداری, 16(4), 175-183.https://civilica.com/doc/1842135/
نوروزی سید حسینی, رسول. (1399). درک تجربه زیسته مدیران روابط عمومی ورزشی از بحرانهای رسانه ای(رویکردی پدیدارشناسانه). مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی, 8(2), 13-26. doi: 10.30473/jsm.2020.51017.1383https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_7329_50af929e46456046c936cc4bcf858e89.pdf.
Şahin, E., Demirsel, M. T., Adam, A. A. (2020). The Effect of Social Media on Sports Marketing: Konyaspor Football Club Case, Journal of Business Research-Turk, 12 (1), 79-94.file:///C:/Users/MORVA-JON/Downloads/The_Effect_of_Social_Media_on_Sports_Marketing_Kon.pdf
Lameiras Alba Adá, Rodríguez-Castro Yolanda(2020), The presence of female athletes and non-athletes on sports media Twitter. Pages 941-958. https://doi.org/10.1080/14680777.2020.1732439.
Alba Adá-Lameiras & Yolanda Rodríguez-Castro. (2023) Analysis from a gender perspective of the Olympic Games on Twitter. European Sport Management Quarterly 23:3, pages 683-699.https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14680777.2020.1732439?scroll=top&needAccess=true
Broussard Ryan, Heath Will , Barnidge Matthew.(2021).Incidental exposure to political content in sports. Journal of Information Technology & Politics Published online: 10 Oct 2020. https://doi.org/10.1080/10714421.2020.1853491. Volume 24, 2021 - Issue 1.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714421.2020.1853491.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714421.2020.1853491
Shekhawat, G., Sharma, A., Panda, A., Lalani, F., Singh, P., Mothilal, R. K., Grover, R., Nishal, S., Dash, S., Shora, S., Akbar, S. Z., & Pal, J Arya, A., De, S., Mishra, D. (2022). DISMISS: Database of Indian Social Media Influencers on Twitter. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 16(1), 1201-1207. https://doi.org/10.1609/icwsm.v16i1.19370.https://ojs.aaai.org/index.php/ICWSM/article/view/19370