شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ورزشی ایران بر اساس روشای اچ پی
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیفاطمه محمدزاده کلخوران 1 , فرشاد امامی 2 , عماد حسینی 3
1 - دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزش و سلامت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری ورزشی, اقتصاد گردشگری, اثرات اقتصادی, توسعه اقتصادی.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر اقتصاد گردشگری ورزشی ایران بر اساس روشای اچ پی[1] بود. که به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. گردآوری دادهها در بخش کیفی با روش مصاحبه با جامعه آماری 22 نفره در بخش کیفی و به روش نمونهگیری گلوله برفی و نمونه آماری 80 نفره در بخش کمی، به روش نمونه در دسترس انجام شد. جامعه آماری این پژوهش به روش مقایسات زوجی ای اچ پی و به روش نمونه گیری تمام شمول انتخاب شدند و در نرم افزار اکسپرت چویس[2]11 نتایج بصورت مدل اجرایی در آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها در نهايت 69 کد شناسايي گرديد که با توجه به اهمیت و فراوانی در 8 طبقه (عوامل سازمانی و مدیریتی، عوامل سیاسی و قانونی، عوامل بازاریابی و تبلیغات، عوامل زیر ساختی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عامل جاذبه ها، کیفیت ارائه خدمات، عوامل مالی و درآمد) دستهبندی شدند. با توجه به وزن دهی به روشای اچ پی در رتبهبندی مولفهها و زیرمعیارها مشخص گردید که مولفه بازاریابی با وزن نسبی 0.188 بالاترین رتبه بین مولفهها را بدست آورد. اقتصاد گردشگری ورزشی از جمله عواملی است که با رونق ورزش در مناطق مختلف در ارتباط بوده و از این لحاظ دارای اهمیت زیادی است لذا میتوان با ایجاد بسترهای مناسب درخصوص بازاریابی و سرمایه گذاری توسط افراد با سابقه ورزشی به ارتقای اقتصاد گردشگری ورزشی دست یافت.
Abedi Ja’fari, H., Taslimi, M. S., Faghihi, A., & Sheikhzade, M. (2011). Thematic analysis and thematic networks: a simple and efficient method for exploring patterns embedded in qualitative data municipalities. Strategic management thought, 5(2), 151-198.
Abolghasempour, M., & Saboonchi, R. (2023). The role of sports tourism development on the employment of sports science graduates. Sports management and development, 12(2), 20-21. doi:10.22124/jsmd.2023.6798
Ahmadi, M., & Nourkhan, M. (2022). Compilation of sports tourism development strategies in Ardabil province based on SWOT and QSPM model. Sports management and development, 11(2), 115-142. doi:10.22124/jsmd.2022.6233
Al‐Hallaq, S. S., Athamneh, A. B., & Suleiman, H. M. (2020). The impact of foreign direct investment on the growth of the tourism sector in Jordan (1980–2016). Journal of Public Affairs, 20(2), e2005.
Farahani. (2013). Sports Tourism and Long–Term Economic Impacts. New Trends in Sport Management, 1(1), 9-18.
Farhadikhah, H., Zaiari, K., Arvin, M., & Zafari, S. (2019). Strategic planning of gardens-oriented tourism development (Case study: traditional gardens of Qazvin). urban tourism, 5(4), 153-170.
Farzi, H., & Mehdi, Y. (2019). The effect of identification with athletes on changing attitudes towards commercial advertisements of famous athletes using neuromarketing techniques. Physiology and management research in sports, 11(4), 175-187.
Getz, D., & Page, S. J. (2016). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52, 593-631.
Goharrostami, H., & Asheghi, B. (2019). A review of management literature and performance evaluation in sports organizations with a view to public sports. Paper presented at the National
conference of new sports and health sciences. https://civilica.com/doc/1157040
Herbold, V., Thees, H., & Philipp, J. (2020). The host community and its role in sports tourism—Exploring an emerging research field. Sustainability, 12(24), 10488.
Heydari, V. (2017). Factors Improvement ofRural Tourism Development from the Perspective of Local People, Case Study: Ardabil County. Journal of Tourism and Development, 6(3), 177-198.
Javid, M. (2019). Design the Pattern of Regional Economic Development of Sport Tourism Destinations: System Dynamics Approach (Case Study of Ardabil Province). Ph. D Thesis in Sport Managment, University of Tehran,
Karimi, & Honarvar, A. (2013). The connection of sports tourism with the development of tourism infrastructure and facilities and improving the image of Tehran. Paper presented at the The first national conference on geography, tourism, natural resources and sustainable development. https://civilica.com/doc/357234
Karimi, B., Ghasemi, A., & Ghorbani, M. (2019). An Analysis and Explanation of the Deficiencies and Challenges of the Typical Tourism Areas. Journal of Tourism Planning and Development, 8(28), 70-88.
Kazemi, R. M., Nikraftar, H., Farsi, J. Y., & Dariani, M. A. (2019). The concept of international entrepreneurial orientation in competitive firms: A review and a research agenda. International Journal of Entrepreneurship, 23(3), 1-10.
Khir, M. M., Maon, S. N., & Demong, N. A. R. (2022). Healthy eSport Engagement for eSport Athletes: A Proposal for A Research Framework. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 10(2), 110-126.
Királová, A., & Malachovský, A. (2014). Developing Destination Marketing Strategy for Success (The Case of the Czech Republic). International Journal on Strategic Innovative Marketing, 1, 91-100.
Lin, H.-W., & Lu, H.-F. (2016). The evaluation of event sport tourism on regional economic development. International Journal of Economics and Management Engineering, 11(1), 38-48.
Ma, X., Wang, Y., Song, H., & Liu, H. (2020). Time-varying mechanisms between foreign direct investment and tourism development under the new normal in China. Tourism Economics, 26(2), 324-343.
Mokras-Grabowska, J. (2016). Sports tourism: terminological discussion. Turyzm, 26(1), 13-18.
Muiruri Njoroge, J., Atieno, L., & Vieira Do Nascimento, D. (2017). Sports tourism and perceived socio-economic impact in Kenya: The case of Machakos County. Tourism and hospitality management, 23(2), 195-217.
Nugraha, U., Yuliawan, E., & Mardian, R. (2022). Determinants of community participation in the development of sports tourism in the area of Sipin Lake Jambi City. Journal Sport Area, 7(1), 33-46.
Rahimi, S., & Razavi, M. (2023). Identifying the mentality of experts regarding the lack of presence of foreign investors in Iran's sports tourism industry. Sports management and development, 12(1), 30-31. doi:10.22124/jsmd.2023.6710
Rahmani, T., & Motamedi, S. (2018). The impact of foreign direct investment on capital formation, productivity and economic growth in developing countries. Economic growth and development research, 8(30), 117-132.
Ravinthirakumaran, K., Selvanathan, E., Selvanathan, S., & Singh, T. (2019). Tourism and foreign direct investment inflows in Sri Lanka. South Asia Economic Journal, 20(2), 248-273.
Salahi, A., Razavi, M., & Amirnejhad, A. (2020). Analyzing the factors affecting smart tourism in the sports industry based on hybrid technology. Tourism planning and development, 9(34), 101-120. doi:10.22080/jtpd.2020.17753.3180
Vyas, C. (2019). Evaluating state tourism websites using Search Engine Optimization tools. Tourism Management, 73, 64-70.