الگوی مطلوب حاکمیت، بر اساس ارزش های اسلامی در بسط عدالت و جایگاه مردم پس از انقلاب اسلامی
الموضوعات :
1 - گروه معارف اسلامی دانشگاه پزشکی شهید صدوقی یزد
الکلمات المفتاحية: اسلامی, حاکمیت, عدالت, انقلاب اسلامی,
ملخص المقالة :
الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی، یکی از آرمان های متفکران مسلمان بوده است تا عدالت بسط دهد. انقلاب اسلامی را می توان نمودِ این الگو در عصر امروز دانست که در تلاش برای زنده کردن ارزش های اسلامی در قالب یک حکومت برآمد. در این گستره، البته حاکمیت خوب که از طرف سازمان ملل مطرح شد یکی از نزدیک ترین نظریات به الگوی مطلوب حاکمیت بر مبنای ارزش های اسلامی بوده است فارغ از آنکه در حاکمیت خوب، ارزش های اسلامی جائی ندارند و اساس آن ارزش های غربی است. از این جهت، ضرورت این پژوهش در این است که تا ضمن رفع نیازهای اساسی جامعه، عدالت و امنیت و پایداری را مورد مداقه قرار دهد و حاکمیت مطلوب اسلامی معنا پیدا کند و جایگاه مردم و عدالت در آن بیش از پیش درونی شود. هدف، ارائه ی الگویی مبنی بر مدل مطلوب حاکمیت اسلامی است. سوال این است که الگوی مطلوب حاکمیت، بر اساس ارزش های اسلامی در بسط عدالت و جایگاه مردم پس از انقلاب اسلامی تا چه اندازه پیاده شده است؟ اگرچه انقلاب اسلامی با شعار عدالت رخ نمایاند اما به نظر می رسد که در روند طی شده خود در این خصوص، به تک گویی بیمار شده است که باید آن را در درمان کند و به منتقدان و معترضان که از مردم هستند رخصت ابراز نظرات در وجوه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را بدهد
• آژيني، محسن،(1374) انديشه هاي اقتصادي امام خميني رحمه الله ، سازمان مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي ـ گروه انتشارات، تهران، چاپ اول..
• پیغان, وحید, یعقوبی, نورمحمد, & کیخا, عالمه. (1401). "شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر حکمرانی خوب با رویکرد توسعه پایدار". پژوهش های مدیریت عمومی, 15(55), 93-123.
• صبحى صالح(1374)، نهج البلاغه، نامه 19، قم، مركز البحوث الاسلاميه.
• خمینی,روح الله(بی تا) کتاب البیع, قم: انتشارات اسماعیلیان, جلد 2.
• خمینی ، روح الله(1381) ولایت فقیه وی است . نشر موسسه تنظیم ونشر اثار امام خمینی. چاپ یازدهم
• جرداق، جورج(1387) امام علی (ع) صدای عدالت انسانی، ناشر: موسسه بوستان کتاب
• جوادی آملی، عبدالله (1389)ولایت فقیه: ولایت فقاهت و عدالت ; ناشر. اسراء
• کرمانی، ناظم الاسلام(بی تا)، تاریخ بیداری ایرانیان، ج 4 ، بی نا.
• مطهری، مرتضی(1354) سیری درنهج البلاغه است، چاپخانه رودکی.
• مطهری، مرتضی(1370)، مجموعه آثار ج 1، انتشارات صدرا .
• موسوی بجنوردی, سید محمد, & صفایی, راحله. (1388). "حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع)". پژوهشنامه متین, 11(44), 1-26.
• Ahmed, Faiz (2008). An Examination of the Development Path Taken by Small Island Developing States (PDF). Archived from the original (PDF) on 2012-10-03. Retrieved 2012-04-19. (pp. 17–26)
• Grindle, M.S. (2017), "Good Governance, R.I.P.: A Critique and an Alternative", Governance, Vol. 30, No. 1, pp. 17-22.
• Hassan, A. (2020). Sustainable Development and Islamic Ethical Tasks for Business-Organisations. In J. C. Sánchez-García, & B. Hernández-Sánchez (Eds.), Sustainable Organizations - Models, Applications, and New Perspectives. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.94992
• R.I. Beekun, "Islamic Business Ethics",Human Development Series No. 2, (Herdon, Va: IIIT, 1997)3–21
• Rotberg, Robert (July 2014). "Good Governance Means Performance and Results". Governance. 27 (3): 511–518.
• Paya, A., & Mohammad Amin Ghaneirad. (2007). Habermas and Iranian Intellectuals. Iranian Studies, 40(3), 305–334.