ارائه الگوی تاثیر نقش شبکه های اجتماعی بر ترویج همیاری های اجتماعی در ورزش
الموضوعات :
امیر مسعود امیر مظاهری
1
,
مصطفی دانشفر
2
,
زهرا حضرتی صومعه
3
1 - دانشیار جامعه شناسی دانشکده علوم انسانی . دانشگاه آزاد اسلامی . واحد علوم تحقیقات .تهران . ایران
2 - دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران.
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان (استادیار)، مأمور در واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: شبکه های اجتماعی , ترویج , همیاری های اجتماعی , کاربران .,
ملخص المقالة :
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی بر ترویج همیاری های اجتماعی در ورزش می باشد . پژوهش حاضر از دسته تحقیقات آمیخته (کیفی – کمی ) است که از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام بودند که برای نمونه گیری از این جامعه آماری از شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شدکه با توجه به استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و تعیین حجم نمونه قانون سر انگشتی 357 نفر از کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام در مطالعه شرکت کردند .به منظور آزمون فرضیه های پژوهش و نیز بررسی و تحلیل عاملی و تاییدی سازه های تحقیق از آزمون برآورد بارهای عاملی و ضرایب مسیر در محیط نرم افزارهای Spss و Smart PLS استفاده شد.نتایج نشان میدهد که ارزیابی محتوا در نقش متغیر تعدیلگر بر تاثیر نگرش به چهره ورزشی بر همیاری اجتماعی اثرگذار بوده است. همچنین الگوی ارائه شده از برازش کافی برخوردار است و بارهای عاملی در حد قابل قبولی گزارش شدند.نتایج در بخش آزمون مدل تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر کنش همیارانه نشان داد که ارزیابی از محتوا به نحو معناداری بر روی بازخوردی که مخاطبان به پست های اینستاگرامی چهره های ورزشی می دهند، تاثیر گذار است بنابراین اگر مخاطبان ارزیابی مثبتی از محتوا به عنوان محتوایی جذاب، صادقانه، عاقلانه، اموزنده و قابل اعتماد و عمیق داشته باشند، بازخورد بیشتری به آن در قالب کامنت گذاشتن، بازنشر، لایک کردن و ... می دهند و بالعکس.
1. اوقانیان، مجید و کریمی، مهناز،1400،بررسی نقش تعدیلگر اعتماد به افراد سلبریتی در تبلیغات رسانههای اجتماعی در رابطه بین اعتبار برند و نگرش به برند در رسانه اجتماعی و قصد خرید مجدد در کاربران اینستاگرام،هشتمین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها.https://civilica.com/doc/1202265/
2. جنانی، حمید و کریستودولیدس، استاتیس و سلیمانی تپه سری، بهاره،1398،ارتباط فعالیت در رسانههای اجتماعی با اضطراب اجتماعی، احساس تنهایی و کمرویی ورزشکاران تیمهای ملی، صلنامه مطالعات روانشناسی ورزشی، دوره: 8، شماره: 29http://ensani.ir/file/download/article/1585980042-9864-29-5.pdf
3. پورزرنگار، جلیل،1399،بررسی ارتباط بین پیشرفت ورزشی ورزشكاران شهر رشت و استفاده از شبكههای اجتماعی،سومین کنفرانس ملی علوم ورزشی ، تربیت بدنی و سلامت اجتماعی،تهران.https://civilica.com/doc/1147083/
4. دانشفر، مصطفی،1402،مطالعه جامعه شناختی نقش شبکه های اجتماعی بر ترویج همیاری های اجتماعی در ورزش ایران؛ مطالعه موردی اینستاگرام،اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه،بابل،https://civilica.com/doc/1699346/
5. رحیم زاده، زهرا،1400،بررسی رابطه گرایش به دنبال کردن اینفلوئنسرها بر سبک زندگی دنبال کنندگان آنها، ششمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی،اجتماعی و سبک زندگیhttps://civilica.com/doc/1251079/
6. شکاری، عاطفه و موسوی، سید نجم الدین و غلامی، عبدالخالق،1399،تبیین مدل نگرش به تبلیغات در کالاهای ورزشی از طریق اینستاگرام با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره: 12، شماره: 45file:///C:/Users/MORVA-JON/Downloads/Article-9.pdf
7. عطایی، فاطمه،1399،نقش شبکههای اجتماعی در جذب افراد به ورزش در اپیدمیکرونا و بعد از آن، سومین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش، سلامت، جامعه،اهواز. https://civilica.com/doc/1247354/
8. علوی، سلمان و غفوری، فرزاد و هنری، حبیب،1399،شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور، دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره: 11، شماره: 59 .https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1559_01f85d3a0a4b199463213458120c5d90.pdf
9. کریمیکندزی، ساجده،1400،نقش شبکههای اجتماعی و مشارکت مردمیدر مدیریت بحران شهر کاشان، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی،مطالعات اجتماعی و فرهنگی،تهرانhttps://civilica.com/doc/1239443/ 10. فتحی، لیلا،1399،بررسی جامعه شناختی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی برکارکردخانواده،ششمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران،تهرانhttps://civilica.com/doc/1127953/
11. قزلسفلو، حمیدرضا و چورلی، علی،1399،الگوی کارای مزیت رقابتی پایدار کسب وکارهای ورزشی کوچک و متوسط مجازی برمبنای مدل UTAUT: بررسی نقش مدیریت خلاقانه، دوماهنامه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره: 12، شماره: 62 .https://smrj.ssrc.ac.ir/article_1981_bb3083db860237fa5be0c045c5450b94.pdf
12. محمدی، سردار و خلیل زاده، سیما،1399،تاثیر اینستاگرام و کیفیت تصویر روی کیفیت درک شده و قصد خرید محصولات ورزشی،دومین همایش ملی علوم ورزشی، تربیت بدنی و مدیریت راهبردی در ورزش،همدان.https://civilica.com/doc/1132991/
13. نعیمی، علی،1400،بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی و تبلیغات در جذب مشتری برای اماکن ورزشی خصوصی شهر اردبیل،سومین کنفرانس ملی ارتباطات ورزشی: سواد ارتباطی و سواد رسانه ای در ورزش،شیرازhttps://civilica.com/doc/1251225/
14. یعقوبی، حسن و یوسفی، رحیم و امین زاده، محمد،1398،ارتباط فعالیتهای اجتماعی و ورزشهای گروهی با میزان اعتیاد به فضای مجازی، فصلنامه مطالعات روانشناسی ورزشی، دوره: 8، شماره: 29 https://spsyj.ssrc.ac.ir/article_1934_407a690438657090a3da75993e4da288.pdf
15. Rodrigues Alba Iara Cae, M. Blair Evans, Larissa R.Galatti, (2019). Social identity and personal connections on the mat: Social network analysis within Brazilian Jiu-Jitsu, Psychology of Sport and Exercise, Volume 40, January 2019, Pages 127-134.https://pure.psu.edu/en/publications/social-identity-and-personal-connections-on-the-mat-social-networ.
16. S.Ross Andrew, Michele Zappavigna, (2020). My sport, my perspectives: Intersubjectivity in cyclist Instagram posts,Discourse, Context & Media, Volume 34, April 2020, 100327.https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S221169581930162X.
17. Morgan Ashlee, Violetta Wilk, Ruth Sibson, Gregory Willson, (2021) Sport event and destination co-branding: Analysis of social media sentiment in an international, professional sport event crisis, Tourism Management Perspectives, Volume 39, July 2021, 100848 .https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211973621000611.
18. LaGrant, Brian Sergio M. Navarro, Jacob Becker, Hashim Shaikh, Irvin Sulapas.(2021) Theodore B. Shybut, Fellowship Training Is a Significant Predictor of Sports Medicine Physician Social Media Presence, Arthroscopy, Sports Medicine, and Rehabilitation, Volume 3, Issue 1, 2021, Pages e199-e204 .https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7879189/.
19. Jasmine Che, Cheung, Christy & Thadani, Dimple. (2017). Consumer Purchase Decision in Instagram Stores: The Role of Consumer Trust. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences. 30- 42.https://www.researchgate.net/publication/317121445_Consumer_Purchase_Decision_in_Instagram_StoresThe_Role_of_Consumer_Trust.
20. Phoebe Maares, Sandra Banjac, Folker Hanusch,(2021). The labour of visual authenticity on social media: Exploring producers’ and audiences’ perceptions on Instagram, Poetics, Volume 84, February 2021, 101502 .https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X2030245X.
21. Gokcekus, Josh Samin A.Firth, Charlotte Regan, Ben C(2021).Sheldon, Recognising the key role of individual recognition in social networks, Trends in Ecology & Evolution, Available online 10 July 2021.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34256987/
22. Xiu fang (Leah) Li, Juan Feng, (2021). Empowerment or disempowerment: Exploring stakeholder engagement in nation branding through a mixed method approach to social network analysis, Public Relations Review, Volume 47, Issue 3, September 2021, 102024.https://www.researchgate.net/publication/351390872_Empowerment_or_disempowerment_Exploring_stakeholder_engagement_in_nation_branding_through_a_mixed_method_approach_to_social_network_analysis.
23. Zhihu Yang, Zhi Li, Long Wang (2020). Evolution of cooperation in a conformity-driven evolving dynamic social network, Applied Mathematics and Computation, Volume 379, 15 August 2020, 125251https://ideas.repec.org/a/eee/apmaco/v379y2020ics0096300320302204.html.