تعیین تاثیر توانبخشی شناختی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص
الموضوعات : Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapyزینب بهشتی فر 1 , مهیار پویامهر 2 , پروین میرشکاریان بابکی 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت، شیراز، ایران. mahyarpouyamehr@gmail.com
3 - کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر توانبخشی شناختی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی معرفی شده به مراکز ناتوانیهای یادگیری مناطق 2، 4 و 5، در طیف سنی 8 تا 12 سال در شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری دردسترس تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. برنامه آموزش توانبخشی شناختی کاپیتان لاگ برای گروه آزمایش به مدت 16 جلسهی 60 دقیقهای و دوبار در هفته و به شکل انفرادی اجرا شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی Martin & Marsh (2008) و بهزیستی تحصیلی Pietarinen, Soini & Pyhältö (2014) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحت نرمافزار SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون سرزندگی تحصیلی (0.01>P، 47.34=F) و بهزیستی تحصیلی (0.01>P، 31.27=F) در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: از یافتهها میتوان نتیجه گرفت توانبخشی شناختی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص، موثر است.
