مدل توسعه قابلیتهای مدیریت سبد پروژههای نوآوری (مطالعه موردی: سازمانهای آموزشی وابسته به صنعت برق)
الموضوعات :
1 - دکتری مديريت اجرايی، دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: عملکرد سازمانی, توسعه قابلیتها, سبد پروژههای نوآوری, صنعت برق,
ملخص المقالة :
سازمانها در محیطهای بینالمللی و محیطهایی که به طور قابل توجهی دارای عدم قطعیت و پویایی هستند رقابت میکنند. در اینگونه محیطها پیشرفت تکنولوژی و کاهش طول عمر محصولات و خدمات منجر به منسوخ شدن سریع آنها میشود. قابلیتهای مدیریت سبد پروژه میتواند تصمیماتِ نوآوری و نتایج محصولات جدید را بهبود بخشیده و در نتیجه موجب برتری بیشتر سازمانها در فضای رقابتی شود. در این تحقیق جهتگیری پژوهش توسعه ای-کاربردی بوده و از حیث نوع پژوهش بصورت کیفی- اکتشافی میباشد. در ادامه با استفاده از مطالعه موردی چندگانه و روش تئوری داده بنیاد و با استفاده از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته و عمیق و همچنین بررسی اسناد و مدارک مرتبط با تمرکز بر تعدادی شرکت نوآورانه موفق در حوزه ساخت و تولید تجهیزات در صنعت برق ایران اقدام به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها در قالب کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی گردید. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که قابلیتهای مدیریت سبد پروژههای نوآوری را میتوان در قالب چهار مولفه اصلی «فرآیند»، «ساختار»، «کارکنان» و «پایگاه دانش» دستهبندی نمود. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، عناصر و مولفههای تشکیل دهنده مدل نظری تحقیق (مدل بهبود عملکرد) شامل شرایط علی (عوامل سازمانی، عوامل محیطی و عوامل پروژه و پورتفولیو)، شرایط زمینهای (بستر صنعت و بستر تکنولوژی)، شرایط مداخله گر (قابلیتهای سازمان مادر، قابلیتهای مدیریت پروژه)، راهبردهای تعامل و کنش (بکارگیری قابلیتهای فرآیندها، ساختار، کارکنان و پایگاه دانش) و پیامدها (عملکرد IPPM و عملکرد کسب و کار) شناسایی شدند. در انتها به منظور اعتبارسنجی مدل نهایی تحقیق، از ابزار گروه کانونی برای دستیابی به روایی مناسب در این پژوهش و افزایش اعتبار مدل استخراج شده استفاده شده است.
1. اخباری، محسن؛ تقوی فرد، محمد تقی. (1396)، "فرآیند توسعه محصول جدید"، شماره 184، صص 54-58.
2. پورسلیمانیان، فریده. (1394)، نقش موسسات علم و تکنولوژی جهت تجاری سازی نتایج تحقیقات و نوآوری در صنعت آب و برق ایران، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت. تهران
3. جامبرصادقی، سوزان؛ مستحسن، هومن. (1394)، بررسی تجربه کشور فنلاند در زمینه سیستمهای نوآوری، دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی.
4. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1396)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، نشر آگاه، تهران.
5. طالعی فر، رضا؛ حاتمینسب، سید حسن و فتحی، حبیب. (1399)، بررسی عوامل مدیریتی موثر بر موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط(SMEs)، مطالعه موردی: صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی.
6. Adcock, R. 2023. What might it mean to be an “interpretivist”? Qualitative Methods, 1(2): 16-18.
7. Corbin, J. & Strauss, A., 2019. Grounded Theory Research. Qualitative Sociology, 13, pp. 3-21.
8. Cormican, K and O'Sullivan, D., 2014. Auditing best practice for effective product innovation management. Technovation, 24 (10), pp. 819-829.
9. Crawford, J K., 2017. Project portfolio management maturity model, in Project management maturity model. Boca Raton, Center for Business Practices, Auerbach Publications, pp. pp. 205-232.
10. Crawford, L., 2016. Developing organizational project management capability: Theory and practice. Project Management Journal, 37 (3), pp. 74-97.
11. Crawford. H., 2023. Assessing and developing the project management competence of individuals. In: Turner, J. R. (ed.) People in Project Management. Aldershot. U.K: Gower.
12. Edwards, M and Croker, M., 2021. Major trends and issues, innovation and productivity in services. Industry, Services & Trade, OECD publications service, 33, pp. 7-16.
13. Frick, S E and Shenhar, A J., 2020. Managing multiple projects in a manufacturing support environment. IEEE Transactions on Engineering Management, 47 (2), pp. 258-268.
14. Glaser, B., 2019. Basics of Grounded Theory Analysis, Mill Valley, CA, Sociology Press.Grant, R M., 1991. The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation. California Management Review, 33 (3), pp. 114-135.
15. Gupta, A K, Smith, K G and Shalley, C E., 2016. The interplay between exploration and exploitation. Academy of Management Journal, 49 (4), pp. 693-706.
16. Hakkarainen, K and Talonen, T., 2018. Dualism of roadmap planning and portfolio management, IAMOT Dubai, UAE, International Association for Management of Technology. Halman, J I M, Hofer, A P and van Vuuren, W., 2003.
17. Hamel, G and Prahalad, C K., 1994. Competing for the future. Boston, Mass., Harvard Business School Press. Adams-Bigelow, M., 2006. Rejoinders to “Establishing an NPD best practices framework”. Journal of Product Innovation Management, 23 (2), pp. 117-127.
18. Platform-driven development of product families: Linking theory with practice. Journal of Product Innovation Management, 2021, 20 (2), pp. 149-162.
19. Project portfolio selection and management, in Morris, P W G and Pinto, J K (Eds.) (2023). Wiley guide to managing projects. Hoboken, NJ, John Wiley and Sons, pp. 237-255