اثربخشی آموزش ذهن شفقتورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیعطیه پورصالح 1 , نجمه حمید 2 , ایران داودی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب اجتماعی, آموزش ذهن شفقتورز, سرمایههای روانشناختی,
ملخص المقالة :
اختلال اضطراب اجتماعی، یکی از اختلالات اضطرابی شایع، مزمن و ناتوانکننده و از علل مهم افت عملکرد اجتماعی و تحصیلی دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش ذهن شفقتورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایههای روانشناختی در افراد دارای اختلال اضطراب اجتماعی انجام گرفت. برای این منظور طی یک پژوهش آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه 8 نفر از دانشجویان داوطلب دارای بالاترین نمره از نقطه برش در پرسشنامه اضطراب اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب و به مدت 8 هفته و هر هفته یک جلسه تحت آموزش ذهن شفقت ورز قرار گرفتند. آزمودنیها پیش از شروع درمان، در طی درمان، پس از درمان در مرحله پیگیری دو، چهار و شش هفتهای از نظر اضطراب اجتماعی و سرمایه روانشناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (05/0>p) و فرمول درصد بهبودی استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش ذهن شفقتورز منجر به کاهش علایم اختلال اضطراب اجتماعی، افزایش سرمایههای روانشناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی میشود. پیگیری دو، چهار و شش هفتهای حاکی از پایداری نسبی تغییرات بود. این پژوهش از اثربخشی آموزش ذهن شفقتورز بر علایم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی حمایت میکند
_||_