ساختارعاملی، روابط بینعاملی و اعتبار نسخه مقدماتی مقیاس سلامت روانشناختی نوجوان- فرم گزارش معلم
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیسعید اکبری زردخانه 1 , نادر منصورکیایی 2 , علی محمد زنگانه 3 , فاطمه عرفانی فر 4 , محسن جلالت دانش 5 , سیدمحمد شاهورانی 6 , سیامک طهماسبی گرمتانی 7 , سید عین الله طیموری فرد 8
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - معاونت پیشگیری قوه قضاییه
4 - دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 - معاونت پیشگیری قوه قضائیه
6 - دانشگاه شهید بهشتی
7 - دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
8 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد قم
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, دانشآموزان, مقیاس, سلامت روانشناختی, نسخه معلم,
ملخص المقالة :
نوجوانان درخطر مشکلات رفتاری و هیجانی جدی هستند.بسیاری از اختلالاتی که برای اولین بار در دوره بزرگسالی، تشخیص داده می شود، در اواخر نوجوانی ریشه دارند. هدف پژوهش حاضر ساخت نسخه مقدماتیِ مقیاسِ سلامت روانشناختی نوجوانان- گزارش معلم، بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی، 207 معلم از استان های فارس، سیستان وبلوچستان، کرمانشاه، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز به شیوهِی نمونه گیری دردسترس، انتخاب و به ا مقیاس سلامت روانشناختی- متوسطه دوم و نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و همبستگی میان خردهمقیاس های دو ابزار پژوهش نشان داد که الگوی 7 مولفهای، بهترین مدل براساس آسیب شناسی نظری این مطالعه است. همچنین ضرایب همبستگی خرده مقیاس های مقیاس سلامت روانشناختی با ابعاد نسخه گزارش معلم مقیاس مشکلات رفتاری آخنباخ، حاکی از روایی ملاکی مناسبِ این ابزار بود. در مجموع، یافته های این مطالعه نشان می دهد که مقیاس سلامت روانشناختی نوجوان-فرم معلم از کفایت روان سنجی لازم برای غربالگری مشکلات رفتاری دانش آموزان متوسطه دوم برخوردار است.
_||_