اثر بخشی مداخله ی گروهی بخشش بر سلامت ذهنی و کنترل خشم زندانیان با جرم نزاع دسته جمعی
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیسجاد یاریان 1 , سید روح اله محمودی مقدم 2 , شیرعلی خرامین 3 , فریبرز نیکدل 4
1 - دپارتمان روان شناسی، دانشگاه پیام نور یاسوج، یاسوج، ایران
2 - دپارتمان روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات مرودشت، فارس، ایران
3 - دپارتمان روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران
4 - دپارتمان روان شناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
الکلمات المفتاحية: کنترل خشم, بخشش, سلامت ذهنی, زندانی, جرم, نزاع دسته جمعی,
ملخص المقالة :
روان شناسی مثبت (آموزش بخشش)، می تواند باعث افزایش سلامت ذهنی و کنترل خشم افراد شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش بخشش بر میزان سلامت ذهنی و کنترل خشم زندانیان با جرم نزاع های دسته جمعی در زندان مرکزی یاسوج بود. بدین منظور، 90 مددجو به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (60 نفر آزمایش با پیش آزمون و بدون پیش آزمون و 30 نفر گواه) کاربندی شدند. گروه های آزمایش در 7 جلسه ی هفتگی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه تحت آموزش بخشش قرار گرفتند اما، گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. افراد در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از نظر پرخاشگری و سلامت ذهن مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل کوواریانس یافته ها نشان داد که میانگین نمرات سلامت ذهنی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون افزایش و میانگین نمرات کنترل خشم در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون، کاهش معناداری پیدا کرده است. به نظر می رسد که با آموزش بخشش و مولفه های آن، از یک سو می توان از ورود بخش زیادی از افراد به زندان ها کاست و از سوی دیگر به بهبود سلامت ذهنی و مدیریت خشم در آنها به ویژه در زمان حضور در زندان کمک کرد؛ چیزی که در امر زندانبانی برای کارکنان و مدیران زندانها امری لازم و ضروری است.