نقش میانجی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان سازگارانه و ناسازگارانه در بین کمالگرایی و علایم اختلال خوردن افراطی دختران
الموضوعات : اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینیمینا سلطانی 1 , بتول صالحی 2 , مالک بسطامی کتولی 3
1 - دانشگاه اصفهان
2 - معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران
الکلمات المفتاحية: کمالگرایی, تنظیم هیجان, اختلال خوردن افراطی, دختران,
ملخص المقالة :
اختلال های خوردن جزء زیانبارترین بیماری های روانپزشکی هستند که با بیماری های پزشکی و روانشناختی مهمی همراه هستند و موجب هزینه های شخصی، خانوادگی و اجتماعی چشمگیری می گردد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی راهبردهای شناختی تنظیم هیجان سازگارانه و ناسازگارانه در بین کمالگرایی و علایم اختلال خوردن افراطی دختران دانشجو بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 214 نفر از دختران دانشجوی شهر اصفهان بهصورت نمونه در دسترس انتخاب و از نظر کمالگرایی، تنظیم شناختی هیجان و خوردن افراطی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل پژوهش بود. همچنین نشان داده شد مسیر مستقیم متغیر کمال گرایی به متغیر علایم اختلال خوردن افراطی (218/0T= ،016/0=β) معنادار نبود اما این متغیر توانست از طریق متغیر میانجی تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه بر علایم اختلال خوردن افراطی تاثیر بگذارد (001/0p= ،166/0=β). بر اساس نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود به نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه در رابطه بین کمالگرایی و علایم اختلال خوردن افراطی توجه شود و درمانگران این مولفه را در کاربست درمانی خود بگنجانند.
_||_