مدلسازی عوامل موثر بر جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین ورزشیار در ورزش بانوان
الموضوعات : پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامتفروزان شرفی 1 , حسن قاسمعلی پور 2 , فروغ فتاحی مسرور 3 , طیبه زرگر 4
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر ری، ایران
4 - استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: حامیان مالی, خیرین ورزشیار, ورزش بانوان, مجمع خیرین استان تهران.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مدلسازی عوامل موثر بر جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین ورزشیار در ورزش بانوان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. همچنین تحقیق حاضر یک تحقیق کمّی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل خیرین ورزشیار عضو مجمع خیرین استان تهران که سابقۀ حداقل یکبار فعالیت در حوزۀ ورزش بانوان را دارند، بودند، که تعداد 100 نفر به صورت تصادفی ساده، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از نرمافزار Smart pls نسخۀ3 نیز برای تجزیه و تحلیل داده¬ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بسترهای حمایتی و ورزشی، عوامل انگیزشی، عوامل ساختاری و سازمانی و عوامل فرهنگی و اجتماعی بر جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین ورزشیار در ورزش بانوان استان تهران، تاثیر مثبت معناداری دارد.
افروزه، محمدصادق؛ افروزه، حکیمه؛ کاملی، فاطمه (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر جذب خیران و واقفان در ورزش. مطالعات مدیریت ورزشی، 9(46)، ص157-174. doi:10.22089/smrj.2017.4484.1865
اصغری، زهرا؛ صادقی، محسن (1403). ارائه مدل تاثیر مدیریت دانش و مدیریت استعداد بر عملکرد مربیان فوتبال استان آذربایجان غربی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 1(11)، ص103-116. doi:10.30473/fmss.2024.69659.2565
راسخ، نازنین؛ جعفری، سعید (1401). شناسایی ظرفیتها و چالشهای جذب و حفظ خیرین ورزشیار و حامیان مالی در حوزه ورزش زنان. در: تهران: چهارمین همایش ملی خیر ماندگار.
تسلیمی، زهـرا (1395). طراحی چارچوب تأمین مالی در فدراسیونهاي ورزشی. پایاننامه. دانشـگاه گیلان.
سیدی، سید حسین (1397). طراحی مدل همکاری نهادهای دولتی برای جذب مشارکت¬های مردمی. در: مجموعه مقالات دومین همایش ملی خیرماندگار، مطالعه و ارزیابی امور خیر با تمرکز بر چالشهای نیکوکاری در ایران امروز، بنیاد خیریه راهبری آلاء، ص 11-10.
کرمی، صادق؛ فردوسی، محمدحسن؛ اسمعیلی، محسن؛ دهبیدی، وحید رفیعی (۱۴۰۱). طراحی الگوی پارادایمی جذب خیرین در توسعه ورزش. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 10(36)، ص113-132.
نادری، مریم؛ خدابنده، صدیقه (1395). بررسی مفهوم امور خیر در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 96-1395. در: تهران: اولین همایش ملی خیر ماندگار.
Aquino, K. & Reed, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), p. 1423–1440. https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.6.1423
Bennett, R. & Gabriel, H. (1999). Organisational factors and knowledge management within large marketing departments: an empirical study. Journal of Knowledge Management, 3(3), p. 212-225. https://doi.org/10.1108/13673279910288707
Filo, K., Fechner, D. & Inoue, Y. (2020). Charity sport event participants and fundraising: An examination of constraints and negotiation strategies. Sport Management Review, 23(3), p. 387-400.
Reiche, D. (2015). Investing in sporting success as a domestic and foreign policy tool: the case of Qatar. International Journal of Sport Policy and Politics, 7(4), p. 489-504. https://doi.org/10.1080/19406940.2014.966135
Sargeant, A. (2008). Marketing for nonprofit organizations. In: The marketing book (pp. 564-588). Routledge.
Sharipudin, M.S. & et al. (2022). The Role of Media in Sponsorship Decision Making During Covid-19: A Malaysian Perspective. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 38(2), p.182-197. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2022-3802-11
Westerbeek, H.M. & Shilbury, D. (2003). A conceptual model for sport services marketing research: Integrating quality, value and satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(1), p. 3-23.
Wood, L., Snelgrove, R. & Danylchuk, K. (2010). Segmenting volunteer fundraisers at a charity sport event. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 22(1), p. 38-54.