فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و اثرات آن بر توسعه کارآفرينی روستايي
الموضوعات : Agricultural Extension and Education Research
رضا هاشمي
1
,
مصطفي كرباسيون
2
,
مهدی کرمی دهکردی
3
,
سونیا سوری
4
1 - دانش آموخته كارشناسي ارشد دانشگاه شهركرد، دانشكده كشاورزي، گروه مديريت كشاورزي و توسعه روستايي، شهركرد، ايران
2 - استاديار دانشگاه شهركرد، دانشكده كشاورزي، گروه مديريت كشاورزي و توسعه روستايي، شهركرد،
3 - دانشيار دانشگاه شهركرد، دانشكده كشاورزي، گروه مديريت كشاورزي و توسعه روستايي، شهركرد، ايران
4 - دانش آموخته دكتري دانشگاه تهران، دانشكده كشاورزي، گروه ترويج و آموزش كشاورزي، كرج، ايران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT), کارآفرینی, توسعه روستايي, خلاقیت,
ملخص المقالة :
بر کسی پوشیده نیست که فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، در خلاقیت همه مخاطبین و بویژه روستاییان و بالطبع کارآفرینی مؤثر است. از این رو، هدف كلي پژوهش حاضر بررسی و تحليل اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه کارآفرینی روستایی بود. این تحقیق از نظر هدف كاربردي، از حيث جمع آوري داده از نوع توصيفي–پيمايشي و از نظر رويكرد كمي مي باشد. جامعه آماری تحقیق، کلیه روستاییان ساکن در روستای دزج شهرستان دهاقان(N=1858) استان اصفهان بوده است که تعداد318 نفر از آن ها با استفاده از فرمول كوكران و نمونه گيري تصادفي ساده، انتخاب و در این مطالعه شرکت داده شدند. ابزار جمعآوري داده ها، پرسشنامهاي بود كه روايي صوري و محتوايي آن توسط اساتيد و متخصصان ذيربط در دانشگاه شهرکرد و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ (88/0) تاييد شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش مدل سازي معادلات ساختاري و نرم افزار Smart PLS صورت پذيرفت.نتايج نشان داد که تاثیر فناوري اطلاعات و ارتباطات و بطور خاص اثرات آموزشی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه کارافرینی روستایی، مثبت و معنادار است؛ در حالی که اثر آگاهی و اطلاعات بر توسعه کارآفرینی روستایی معنادار نمیباشد. همچنین باتوجه به یافته های این مطالعه، اثر اجتماعی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه کارآفرینی روستایی دارای رتبه بالاتری نسبت به سایر عوامل است. این در حالیست که اثرات خدماتی، اقتصادی و آموزشی به ترتیب در اولویت های بعدی قرار گرفتند.
