ازدواج مقدس
الموضوعات :
ایرج مهرکی
1
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانش‌گاه آزاد اسلامی – واحد کرج. ایران.)
آرش غفرانی
2
(کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانش‌گاه آزاد اسلامی – واحد کرج. ایران.)
الکلمات المفتاحية: اسطوره, زمین, آسمان, کیومرث,
ملخص المقالة :
کیومرث در متون اسطوره‌ای ایران به عنوان نخستین انسان، نخستین پیامبر و نخستین پادشاه معرفی شده است. در متون فارسی و عربی بجا مانده از سده‌های نخستین پس از اسلام، اغلب کیومرث به عنوان نخستین پادشاه معرفی شده است. بنظر می‌رسد این وجه از شخصیت کیومرث بازماندة روایت‌ها و خدای نامه‌های غیر رسمی و غیر حکومتی پیش از اسلام بوده باشد که بیش‌تر در مناطق شرقی فلات ایران رواج داشته است و نسخه‌ای از آن در دسترس ما نیست. هم‌چنین در کتاب‌های دینی زرتشتی بجا مانده از سده‌های پایانی حکومت ساسانی و سده‌های آغازین پس از اسلام که به زبان پهلوی نگاشته شده است، کیومرث در هیأت نخستین انسانی معرفی می‌شود که آفریدة اهورامزداست و با پذیرش دین مزدیسنی از جانب او، سبب رستگاری نوع بشر می‌شود. اما باید توجه داشت که تمام این روایت‌ها محصول تفکر موبدان و نویسندگان رسمی عهد ساسانیست. روایات پهلوانی شرق ایران نیز که کیومرث را به عنوان نخستین پادشاه سلسلة پیشدادی معرفی می‌کند نیز به زمانی دورتر از روایات موبدان غرب ایران مربوط نمی‌شود. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این روایات در زمان‌های پیش‌تر نیز به همین صورت بوده‌اند؟ آیا کیومرث در زمان‌های پیش‌تر نیز به عنوان نخستین انسان آفریدة اهورامزدا معرفی می‌شده است؟ این مقاله تلاش دارد که نظریه‌ای را مطرح کند که در آن کیومرث بخشی از کهن الگوی اساطیری ازدواج مقدس خدای آسمان و ایزدبانوی زمین است که باعث رویش گیاهان یا زایش انسان‌ها از دل زمین می‌شود و به اعتقاد ما کیومرث در این اسطورة کهن، نام نطفة خدای آسمانیست.
فهرست منابع
- اسماعیلپور، ابوالقاسم. (1387). اسطورة آفرینش در آیین مانی، تهران: نشر کاروان، چاپ چهارم.
- الیاده، میرچا. (1387). برگردان نصرالله زنگویی، مقدس و نامقدس، تهران: انتشارات سروش، چاپ دوم.
- الیاده، میرچا. (1390). متون مقدس بنیادین از سراسر جهان، جلد اول، برگردان مانی علامه صالحی، تهران: فراروان، چاپ سوم.
- ایونس، ورونیکا. (1381). اساطیر هند، ترجمة باجلان فرخی، تهران: نشر اساطیر، چاپ دوم.
- بهار، مهرداد. (1388). نگاهی به تاریخ اساطیر ایران باستان. تهران: نشر علم، چاپ اول.
- بهار، مهرداد. (1389). پژوهشی در اساطیر ایران. ویراستار کتایون مزداپور، تهران: آگاه، چاپ هشتم.
- بهار، مهرداد. (1390). از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه، چاپ هفتم.
- بنویست، امیل. (1386). دین ایرانی بر پایة متنهای معتبر یونانی، برگردان بهمن سرکاراتی، تهران: نشر قطره، چاپ سوم.
- پورداوود، ابراهیم. (1381). ویسپرد، تهران: انتشارات اساطیر، چاپ اول.
- دوستخواه، جلیل. (1388). اوستا. تهران: نشر مروارید، چاپ سیزدهم.
- راشد محصل، محمدتقی. (1390). وزیدگیهای زاد اسپرم، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ سوم.
- ژیران، ف، (1387). اساطیر یونان، برگردان ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: کاروان، چاپ پنجم.
- ژیران، ف، (1389). اساطیر آشور و بابل، برگردان ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: نشر قطر، چاپ چهارم.
- شایست ناشایست. (1390). برگردان کتایون مزداپور، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم.
- فرنبغ دادگی. (1369). بندهشن، برگردان مهرداد بهار، تهران: نشر توس، چاپ اول.
- گری، جان. (1390). اساطیر خاور نزدیک، ترجمة محمدحسین باجلان فرخی، تهران: نشر اساطیر، چاپ دوم.
- گریمال، پیر. (1391). فرهنگ اساطیر یونان و رم، ترجمة احمد بهمنش، تهران: امیرکبیر، چاپ پنجم.
- مقدسی، محمدبن طاهر. (1390). آفرینش و تاریخ، ترجمة شفیعی کدکنی، تهران: نشر آگه، چاپ چهارم.
- ورمازرن، مارتین. (1387). آیین میترا، ترجمة بزرگ نادرزاده، تهران: نشر چشمه، چاپ هفتم.