بررسی جنبههای نمایشی ادبیات عامیانه با تأکید بر داستان امیرارسلان نامدار
الموضوعات :
عاطفه نورپیشه
1
(مدرس گروه کارگردانی، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد شیراز، ایران)
الکلمات المفتاحية: قهرمان, ادبیات عامیانه, رمانس ـ نقالی, جنبههای نمایشی,
ملخص المقالة :
داستان امیرارسلان نامدار یک نقالی شبانه در خوابگاه ناصرالدین شاه قاجار بود که توسط نقال باشی دربارش ، نقیب الممالک، پرداخته و به قلم دختر شاه به رشته تحریر درآمد و علیرغم فضای اشرافی شکل گیری خود، به سرعت تبدیل به محبوبترین و مشهورترین قصه عامیانه فارسی گردید. متاسفانه آثاری اینچنین به دلیل ویژگی عامیانه بودن خود، هرگز آن چنان که باید و شاید مورد مطالعات ادب پژوهانه و خصوصاَ نمایش پژوهانه قرار نگرفته است. در این مقاله ابتدا به معادل اروپایی اینگونه ادبیات که همان رمانس باشد پرداخته و سعی شده پاره ای از نظریات محقق بزرگ ادبی، نورتروپ فرای، در ساختار این داستانها بیان شود، سپس به داستان اصلی یعنی امیرارسلان نامدار پرداخته شده است و به لحاظ نقاط برجسته نمایشی و قابلیتهای تآتری مورد بررسی قرار گرفته است.