صائب، همدم دارالامان خاموشی
الموضوعات :
رجب توحیدیان
1
(
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد سلماس و دانشجوی دکتری ادبیات واحد همدان، ایران.
)
عزیزه خان چوبانی اهرنجانی
2
(
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد سلماس و دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات (انگلیسی، فارسی و ترکی) دانشگاه علوم آکادمیة باکو، آذربایجان.
)
الکلمات المفتاحية: سبک هندی ـ صائب ـ مولانا ـ مصادیق و مضامین خاموشی ـ تشبیه تمثیل تلمیح,
ملخص المقالة :
از جمله مضامین و موضوعاتی که از دیرباز در ادبیات گسترده و پربار تعلیمی ـ عرفانی توجه کافی و وافی بدان ابراز گردیده است، مضمون خاموشی و سخن به مقتضای حال گفتن است. اهمیت و جایگاه خاموشی در پهنة ادب فارسی از گذشته تا حال، به اندازهای بوده است که زندگی و مرگ افراد بشر را تعیین کرده، سعادت و شقاوت ابدی را در پی داشته است. شاعر و ادیب پرآوازه سبک هندی (اصفهانی)، صائب تبریزی با تکیه بر افکار و اندیشههای عرفانی مولانا در باب خاموشی و انوع سه گانه آن (زبان خاموش و ضمیر گویا ـ زبان و ضمیر خاموش ـ ضمیر خاموش و زبان گویا) و با بهرهگیری از عناصر خیال شعری از جمله تشبیه تمثیل (اسلوب معادله) و تلمیح در دیوان خود، که بحق اطلاق نام خاموشی نامه بر آن بجا و شایسته مینماید، توانسته است رسالت خود را به عنوان ادیب و معلّمی که همدم دارالامان خاموشی است، نسبت به مردم زمانه خویش و آیندگان، بخوبی و با استادی هر چه تمامتر ادا کرده باشد. نگارنده در این نوشتار به تفحّص در این زمینه همراه با ذکر شواهدی از شاعران دیگر پرداخته است.