رستم، پهلوانی از «عصر شکارگری» (فرضیهای نو درباب خاستگاه اسطورة رستم)
الموضوعات :
1 - 'گروه زبان و ادبیات فارسی ؛ دانشکده علوم انسانی ؛ دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی ( ره ) ؛ بروجرد
الکلمات المفتاحية: رستم, زال, پارینهسنگی, عصر شکار,
ملخص المقالة :
عصر شکارگری که تا ده هزارسال پیش رواج داشته و در دورة پارینهسنگی واقع بوده است، یکی از مهمترین و شاخصترین اعصار بشر به شمار میآید که در آن، مردم به گردآوری غذا و شکارِ حیوانات مشغول بوده و هنوز با زرع و کشت آشنایی نداشتند. در این دوره، مردانی دلیر زندگی میکردند که با اتّکا به نیروی بدنی در نبردی دائمی با حیوانات و شرایط سختِ معاش به سر میبردند. عصر شکارگری، چهرههای پهلوانیِ مخصوص به خود را داشته است که بعدها با ظهور ادوار تاریخی جدیدتر و با گذر ایام این چهرهها تا حدودی تغییر شکل داده و در این ادوار هضم شدهاند؛ البته این سخن بدین معنی نیست که این چهرههای پهلوانی بهطور کامل از میان رفتهاند، بلکه نشانهها و رگههای آنان را با توجه به سبک زندگی، نوع پوشش، دین و عاداتِ رفتاریشان میتوان در اساطیر و حماسههای پهلوانی اخیر مشاهده کرد. نگارندة این جستار بر این باور است که احتمالاً رستم دستان -پهلوان حماسههای پارسی- با توجه به خُلق و خوی شکارگریش، و نیز پلنگینهپوشی و گُرزوری و ارتباط و سخن گفتنش با برخی حیوانات و پرستش خورشید و انجام اعمال شمنی توسط پدرش زال که همگی رفتارهایی مربوط به دوران شکارگری است، پهلوانی از عصر شکار است که توانسته پس از گذر از فراز و فرودهای ادوار تاریخی چهرة کهنِ خود را در حماسههای اسطورهای پارسی تا حدّی حفظ کند.
- آدینهوند، مسعود؛ عادلفر، باقرعلی؛ امرایی، شمسالدین؛ بازوند، ستار. (1395). «تحلیل پدیدة شکار سلطنتی در عصر قاجار»، گنجینة اسناد، 104: صص 42-63.
_||_
- Adinevand, Masoud, et al. (2016). “The Analysis of the concept of Royal Hunting in the Qajar Period.” Ganjine - ye Asnad. 104. 42-63. [in Persian].
- Armstrong, Karen (2018). “A Brief History of Myth”. Abbas Mokhber. 4th ed. Tehran: Markaz. [in Persian].
- Aydenloo, Sajjad (1999). Another approach to Babre Bayan in Shahnameh, Nameh Parsi. 15. 5-17. [in Persian].
- Atooni, Behzad et al. (2018A).“Comparative Study of Islamic Sufism and Shamanic Mysticism”. Mystical Literature. 19.7-26. [in Persian].
- Atooni, Behzad et al. ( 2018 B).“The Symbol of “Center” in Mythological Persian Cosmology and its Comparison with the Jewish Cosmology”, Religious Studies. Series 6. No. 12. 107-121. [in Persian].
- Ardestani Rostami, Hamid Reza (2017), "Tishter of Avesta, Rostam of Shahnameh". Celebration of Wisdom (Homage to Jalal Khaleghi Motlagh). By Farhad Aslani and Masoumeh Portaghi. Tehran: 55-80. [in Persian].
- Asadi Tousi, Abou Nasr (1975). “Garshasb- Nameh”. By Habib Yaghmayi. Tehran: [in Persian].
- Eliade, Mircha (2016). “History of Religious Ideas from the Stone Age to the Eleusinian Mysteries”. Behzad Saleki. 2nd ed. Tehran: Bongahe Tarjomeh and Nashre Ketab Parseh. [in Persian].
- Eliade, Mircha (2010).“Treatise on the History of Religions”. Jalal Sattari. 4th ed. Tehran: Soroush. [in Persian].
- Eliade, Mircha (2009).“Shamanism”.trans. Mohammad Kazem Mohajeri. Adyan. [in Persian].
- Omidsalar, Mahmoud (2002). "Babre Bayan", Shahnameh Studies and Literary Discussions. Tehran: Mahmoud Afshar Endowment Foundation. 31-43. [in Persian].
- Aminipour, Maryam. Abu-Mahboob, Ahmad (2017). “The study of Shamanism and Other wizardry in the Tale of Rostam and Esfandiar”. Journal of Mytho- Mystic literature. 47. 99-137. [in Persian].
- Ions, Veronica. (2006). “The Mythology of Egypt”. trans. Mohammad Hossein Bajelan Farrokhi. 2nd Tehran: Asatir. [in Persian].
- Bagheri, Mehri (1986). "Babre Bayan". Ayandeh. Year 12. 1-3. 6-19. [in Persian].
- “Babre Bayan” (2015). Seven epic poems. Reza Ghafouri. Tehran: Miras Maktoub. [in Persian].
- Bahar, Mehrdad (2008). “A Research in Persian Mythology”. 9th Tehran: Agha [in Persian].
- Pur Davood, Ebrahim (1966). “Mace (Gorz), Historical Studies”. 5-6 19-31. [in Persian].
- Pope, Arthur (2008). “A Survey of Persian Art from Prehistoric times to the Present”. Tehran: Sherkate Entesharate Elmi Farhangi. [in Persian].
- “Tahmatan-nameh” (2020). Reza Ghafouri. Tehran: Dr. Mahmoud Afshar Publications & Sokhan. [in Persian].
- Khaleghi Motlagh, Jalal (1987). "Babre Bayan, Invincibility and its genres (1)". Iran- No. 22. 200-222. [in Persian].
- Khaleghi Motlagh, Jalal (1988). "Babre Bayan, Invincibility and its genres (2)". Iran- Year 6th 382-614. [in Persian].
- Dehkhoda, Ali Akbar (1998). “Loghat-nameh (Dictionary)”. Tehran: University of Tehran. [in Persian].
- Davidson, Olga (1999). “Poet and hero in Shahnameh”. Farhad Atai, Tehran: Tarikh Iran. [in Persian].
- “Pahlavi Narrative” (1988). Trans. Mahshid Mirfakhraei. Tehran: Institute of Cultural Studies and Research. [in Persian].
- Rosenberg, Dona (2001). The Mythology of Greece. Trans. Mojtaba Abdullah Nejad. Mashhad: [in Persian].
- Zareian, Kazem (1993). "Babre Bayan (Babre Shaygan)". Ayandeh. 7-9. [in Persian].
- “Zand Vahoman Yasn” (1933). By Sadegh Hedayat. Tehran: [in Persian].
- Sarkarati, Bahman (1976). "Rostam, a historical or a mythical figure?!" Mashhad: Journal of the Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University. Year. 12. 2. 161-192. [in Persian].
- Sarkarati, Bahman (1975). "Rostam's ancestors’ Mace: a point about the method of editing Shahnameh". Persian Language and Literature, Series 27. 115. 323-338. [in Persian].
- “Shahnameh Naqalan” (2017). By Abbas Zariri Isfahani. Jalil Doustkhah Vol. 5. Tehran: Ghoghnous. [in Persian].
- “Shabrang-nameh” (2016). By Abolfazl Khatibi and Gabriele Van den Berg, Tehran: Mahmoud Afshar Publication. [in Persian].
- Shahrooyi, Saeed (2015)."Rostam’s Character epic or mythical?!” Quarterely Scientific Journal of Literary Research. No. 33. 127-161. [in Persian].
- “Old Shah-Nameh Scroll”. (2016) By Jamshid Sedaghat Nezhad. 2nd Tehran: Book World. [in Persian].
- Ferdowsi, Abol-ghasem (1971). Shah-nameh. Jules Mohl Tehran: Pocket Books. [in Persian].
- Ferdowsi, Abol-ghasem (1987). Shah-nameh. J. Khaleghi-Motlagh. Vol. 1. New York: Bibliotheca Persica. [in Persian].
- Ferdowsi, Abol-ghasem. (1990) Shah-nameh. J. Khaleghi-Motlagh, Vol. 2. New York and California: Mazda. [in Persian].
- Ferdowsi, Abol-ghasem. (1992) Shah-nameh. J. Khaleghi-Motlagh. Vol .2. New York and California: Mazda. [in Persian].
- Ferdowsi, Abol-ghasem. (1996) Shah-nameh. J. Khaleghi-Motlagh, Vol. 3. New York and California: Mazda and Bonyade Mirase Iran. [in Persian].
- Gharib, Badr al-Zaman (1998), "Research on the Sogdian narrative of Rostam's Story". (Homage to Dr Mehrdad Bahar) by Amir Kavous Balazadeh Tehran: Anjomane Aasar va mafakher Farhangi. 233-262. [in Persian].
- Koyaji, Jahangir (2009). “The Mythological and Epic Foundations of Iran”. Jalil Dostkhah. 3rd ed. Tehran: Agah. [in Persian].
- Mathews, Roger. (2012). “Mesopotamian Archeology: Theories and Approaches”. Bahram Ajourlou. Tabriz: Tabriz University of Islamic Arts. [in Persian].
- Mahyar Navabi, Yahya (1971) "Five dictions from Shahnameh”. The first lecture and discussion about Shahnameh. Tehran: Ministry of Culture and Arts: 258-260. [in Persian].
- Meskoob, Shahrokh (1995). “The hero’s body and the Sage’s soul”. Tehran: Tarhe No. [in Persian].
- Foster MacCarter, Susan (2011). “Neolithic Age” Hojjat Darabi and Javad Hosseinzadeh. 1st ed. Tehran: Samira. [in Persian].
- Malek Shahmirzadi, Sadegh (2003). ”Prehistoric Iran”. 2nd ed. Tehran: Cultural Heritage Organization. Nashre Moavenat Pajouheshi. [in Persian].
- Malekzadeh, Alireza (2006) “Healing Rites”. Tehran: Afkar. [in Persian].
- Widengren, Geo (1998) “Persian Religions”. Trans. Manouchehr Farhang. Tehran: Aagahan Idea. [in Persian].
- Hamilton, Edith (1997). ”Greek and Roman Mythology”. Trans. Abdolhossein Sharifian. Tehran: [in Persian].
- Jacobson, Ester (1995). The Art of the Scythians: the Interpenetration of Cultures at the Edge of the Hellenic World. Leiden: E.J. Brill. [in Persian].
- Yar Shater, Ehsan (1952) "Rostam in Sogdian Language". Mehr Magazine. No. 7. 406-411. [in Persian].
- “Yasna”. (2008) by Ebrahim pour- 2nd ed. Tehran: Asatir. [in Persian].
- “Yashtha” (2008) by Ebrahim pour- 1st ed. Tehran: Asatir . [in Persian].
- Jacobson, Ester. (1995). The Art of the Scythians, : the Interpenetration of Cultures at the Edge of the Hellenic World, Leiden: E.J. Brill.